כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
תוך כדי המלחמה

הלך לעולמו נשיאה הראשון של אוקראינה

ליאוניד קרבצ'וק, הנשיא הראשון של אוקראינה העצמאית, מת לאחר מחלה ממושכת. הוא היה במצב בריאותי ירוד ועבר ניתוח לב בשנה שעברה | לא נמסרו פרטים נוספים על נסיבות מותו 

הלך לעולמו נשיאה הראשון של אוקראינה
ליאוניד קרבצ'וק צילום: באדיבות המצלם

נשיאה הראשון של אוקראינה, ליאוניד קרבצ'וק, הלך לעולמו בגיל 88. הוא הוביל את אוקראינה לעצמאות על רקע התמוטטות ברית המועצות וכיהן כנשיאה הראשון, "חדשות עצובות ואובדן גדול", כתב עוזר הנשיא המכהן, אנדריי ירמק בטלגרם, ותיאר אותו כ"פטריוט חכם של אוקראינה, דמות היסטורית באמת בהשגת עצמאותנו". ירמק לא מסר פרטים על נסיבות מותו של קרבצ'וק.

דמיטרו רזומקוב, לשעבר יושב ראש הפרלמנט של אוקראינה, כינה את מותו של קרבצ'וק "אבידה גדולה לכל אוקראינה". ראש עיריית קייב, ויטלי קליצ'קו, בירך אותו על "כישרון עם אופי חזק וידע". קרבצ'וק הוביל את אוקראינה כיו"ר המפלגה הקומוניסטית שלה בשנות הדעיכה של ברית המועצות. הוא נבחר לנשיא ב-1991 לאחר שהמדינה הכריזה על עצמאות וכיהן עד 1994.

ב-2020 הוא חזר לפוליטיקה כדי לנסות לנהל משא ומתן להסדר במסגרת "קבוצת קשר" לסכסוך במזרח אוקראינה.

אוקראינה חייבת הרבה מאוד לנשיא הראשון שלה, אך מורשתו נתפסת כשנויה במחלוקת. ההחלטה של קרבצ'וק, בתחילת שנות ה-90, לוותר על הארסנל הגרעיני האדיר שקיבלה ארצו מברית המועצות - השלישית בגודלה בעולם באותה תקופה - נחשבת לטעות הגדולה ביותר שלו, במיוחד מאז סיפוח קרים ועכשיו עם המלחמה של רוסיה באוקראינה. אבל צריך לזכור כי אוקראינה שאז הפכה לעצמאית, הייתה חלשה מבחינה פוליטית וכלכלית, וכמעט שלא הייתה בעמדה לעמוד בלחץ של המערב ורוסיה.

בראיון לתאגיד השידור הגרמני DW, קרבצ'וק תיאר פעם את ארצו כ"קוף עם רימון". העלות והאחריות הכרוכה בנשק גרעיני היו גדולים מכדי שקייב תוכל לקחת על עצמה, לדבריו, ולכן הכפתור הגרעיני נשאר במוסקבה. קרבצ'וק עשה את הדבר הנכון. כמובן, הוא היה צריך לנהל משא ומתן על ערבויות ביטחוניות טובות יותר, אבל איש לא חשב אז שרוסיה תנהל יום אחד מלחמה על אוקראינה.

מלחמת אוקראינה רוסיה נשיא אוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד