ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
מהפך בפיליפינים

בנו של הרודן נבחר ברוב עצום 36 שנים לאחר הדחת אביו

פרידננד מרקוס ג'וניור היה ילד צעיר כשאביו, פרידננד מרקוס האב, תפס את השלטון בפיליפינים והיה לדיקטטור אכזר ותקיף במיוחד. במשך 21 שנה שלט אביו במדינה ביד ברזל, והנהיג משטר צבאי עד שהודח, עכשיו בנו הפך לנשיא

בנו של הרודן נבחר ברוב עצום 36 שנים לאחר הדחת אביו
פרדיננד מרקוס ג'וניור צילום: קמפיין הבחירות

פרידננד מרקוס ג'וניור, הוא בנו של הנשיא לשעבר פרדיננד מרכוס, רודן אכזר וחסר עכבות. אביו הואשם באינספור מעשי שחיתות שביצע במהלך שנות שלטונו, כולל גניבה של תשעה טונות של זהב מאוצר המדינה והעברה לחשבונות בנק פרטיים שלו, גניבה שיטתית של כספי מדינה והעברתם לחשבונות שלו ושל קרוביו ומקורביו, דיכוי אכזרי וחסר רחמים של מתנגדים פוליטיים, וכן זיוף נתונים ועובדות היסטוריות כולל שינוי פרטיו האישיים והצגתו כגיבור מלחמה במלחמת העולם השנייה, למרות שלטענת חוקרים מעשיו באותה מלחמה לא הצדיקו הענקת אותות גבורה והצטיינות על פעלו.

גם רעייתו של מרקוס נתפסה כמושחתת בקנה מידה רחב במיוחד. לפני כשבע שנים היא הורשעה בגניבה של 200 מיליון דולר מכספי הציבור בתקופת היותה מושלת הבירה מנילה, ואף נגזרו עליה עשרות שנות מאסר. בפועל היא לא נכלאה משום שהייתה כבת 89 בעת שניתן גזר הדין והחוק אפשר לה להפקיד ערבות כספית בתמורה לחירותה כל עוד הערעורים לא הסתיימו.

התפנית במעמדו של הרודן המודח התחוללה לפני כשש שנים, כשלשלטון בפיליפינים עלה הנשיא רודריגו דוטרטה, איש צבעוני עם פה גדול שלא חשש מלקלל את נשיא ארה"ב בבוטות רגע לפני שנפגש עמו, ושיצא למבצע לחיסול עבריינים במסגרתו ירו שוטרים בכל מי שהיה חשוד בהשתייכות לארגוני פשיעה, בטענה שהוא ניסה להתנגד למעצר ואיים עליהם.

דוטרטה זכה לאהדה רבה בפיליפינים, והוא טען כי לרודן מרקוס נעשה עוול היסטורי, וכי כל האישומים נגדו היו פוליטיים. דוטרטה אף תכנן להעביר את גופתו החנוטה של מרקוס לקבורה מחודשת בבירה מנילה, בטקס הלוויה ממלכתי עם כל הגינונים השמורים להלוויות של נשיאים. התכנית עוררה זעם רב מצד מתנגדי מרקוס ובני המשפחות שאיבדו את יקיריהם בגלל רדיפה פוליטית מצד הרודן.

לקראת סוף כהונתו כנשיא הפיליפינים, ולנוכח העובדה שהחוק במדינה מגביל את הנשיא לכהונה אחת בלבד בתפקיד, שמשכה שש שנים, נדרש דוטרטה למצוא מחליף שימשיך את מורשתו, ובמשך זמן רב שקל את האפשרות לקדם את בתו להתמודדות על התפקיד. בתו של דוטרטה מילאה בשנים האחרונות את התפקיד שאביה מילא לפני שהפך לנשיא, כראש העיר מינדנאו, ורבים טענו כי היא העתק מושלם של אביה, ויכולה לכהן כנשיאה תחתיו.

אלא שבסופו של דבר החליט דוטרטה לחבור למרקוס הבן, שמצדו הציע להציב את בתו של דוטרטה כסגנית הנשיא, וכך התמודדו השניים בבחירות וזכו בניצחון סוחף, ומעתה יכהן פרידננד מרקוס הבן, שמכונה בפיליפינים 'בונגבונג' כנשיא המדינה, וסגניתו שתהיה הגב' דוטרטה.

בתקופה הקרובה צפוי הנשיא החדש להחזיר למשפחתו את הנכסים שהוחרמו ממנה לאחר הדחת אביו, וכמובן להעניק לאביו את הכבוד שנלקח ממנו כשברח מהמדינה בבושת פנים ומת בגלות כשהוא נרדף ומושפל.

גם אימו של הנשיא החדש צפויה לזכות לחנינה נשיאותית. הנושא היחיד שנשאר פתוח הוא השאלה אם הנשיא מרקוס ינסה להחזיר גם את שיטות הפעולה של אביו, ולשלוט במדינה ביד קשה, או שהוא יכבד את החוקים הבסיסיים של דמוקרטיה, וימשיך את מורשתו של הנשיא היוצא דוטרטה שמצד אחד היה תקיף מאוד ולא כופף את עצמו ללחצים של ארגוני זכויות אדם וכדו', אבל מנגד כיבד את שלטון החוק ואת הצבעות הפרלמנט, ואף נמנע משינוי החוק האוסר עליו להתמודד על כהונה נוספת.

פיליפינים בחירות רודן דמוקרטיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד