י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
סערת פגסוס בספרד

הממשלה ריגלה אחרי בכירי קטלוניה, ראש שרותי הביון פוטרה

ראש שירות הביון של ספרד (CNI) פוטרה על רקע האשמות שהסוכנות פרצה לטלפונים ניידים של פוליטיקאים בכירים מחבל קטלוניה שניסו בעבר לקיים משאל עם על עצמאות מספרד 

הממשלה ריגלה אחרי בכירי קטלוניה, ראש שרותי הביון פוטרה
חברת NSO צילום: Yonatan Sindel/Flash90

פרשת השימוש בתוכנת פגסוס הישראלית בספרד מגיעה לסיומה? פז אסטבן הודחה מתפקיד מנהלת ה-CNI בגלל שערוריית תוכנות הריגול של פגסוס, כך הודיעה ממשלת ספרד. על פי הפרסום של euronews, סוכנות הביון הואשמה בשימוש בתוכנה של קבוצת NSO הישראלית כדי לרגל אחר הטלפונים הניידים של מנהיגים קטלוניים תומכי עצמאות. גילויים טריים חשפו שהטלפונים של ראש הממשלה פדרו סאנצ'ז ושרת ההגנה מרגריטה רובלס נפרצו בנפרד על ידי כוח "חיצוני" ב-2021.

ה-CNI תחת אש מאז שהואשם בשימוש בפגסוס כדי לפרוץ ליותר מ-60 בדלנים קטלונים ובסקים בין 2017 ל-2020. הקישור ל-NSO נעשה על ידי דו"ח של Citizen Lab שמצא כי המנהיגים האזוריים היו יעדים של התוכנה. Citizen Lab יחד עם אמנסטי עומדים מאחורי הקמפיין לחשיפת לקוחות NSO מסביב לעולם בשנים האחרונות.

מאוחר יותר הודתה ראש הסוכנות כי אמנם הסוכנות אכן פרצה לטלפונים של כמה בדלנים קטלונים, אך באופן חוקי ועם סמכות שיפוטית. אסטבן, בת 64, הפכה לאישה הראשונה שעומדת בראש סוכנות הביון ביולי 2019 וכעת היא צפויה להיות מוחלפת באספרנסה קסטליירו.

מי שקדם לה בתפקיד ספג ביקורת רבה על כך שלא הצליח ב-2017 להפסיק את ההכנות של בדלנים קטלונים לקיום משאל העם לעצמאות, עזיבתה של אסטבן עשויה לפייס פוליטיקאים קטלונים שריגלו אחריהם, אך ארגונים לא ממשלתיים קראו ליותר שקיפות מממשלת ספרד.

ספרד פגסוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד