י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הסכמי אברהם עם כוכבית

יהודי דובאי נאבקים על בית כנסת ציבורי

בכל שבת, בווילות חוף מבודדות, אולמות אירועים בבתי מלון ומגדלי דירות יוקרתיים ברחבי דובאי, מגיעים יהודים להתפלל בכמה מבתי הכנסת הנסתרים בעולם, מאחר ואין בית כנסת ציבורי רשמי שהמדינה מאשרת

יהודי דובאי נאבקים על בית כנסת ציבורי
מוסלמים באמירויות צילום: unsplash

שנתיים להסכמי אברהם, ואיחוד האמירויות הערביות שמעודדת צמיחה של קהילה יהודית, לא מאשרת בית כנסת ציבורי במקום מרכזי. התוכניות לבניית מקום קבוע עבור הקהילה של דובאי, המתרחבת במהירות, עלו על שרטון, כך אומרים מנהיגים יהודים מקומיים.

הקהילה החדשה נקלעת למכשולים שקבוצות דתיות התמודדו איתם בעבר. מדינה שבה הדת הרשמית של המדינה היא האיסלאם ונמצאת בפיקוח הדוק.

מבנים למיעוטים אחרים מוגבלים מאד, לעומת מקואוות טהרה לגברים ולנשים ומסעדות כשרות חדשות שנפתחו במדינה, סדרי הפסח האחרונים משכו אלפים. אך ללא בסיס ביתי, חלק מהמנהיגים היהודים חוששים ממצב של קיפאון.

"אי אפשר לגדל קהילה בבית מלון", אמר הרב אלי עבאדי, הרב הבכיר של המועצה היהודית של האמירויות. "זה נותן תחושה של חוסר יציבות, של חוסר שייכות".

קבוצות דתיות המבקשות להקים מקומות קדושים חדשים מתמודדות עם כללים מסובכים במדינה, דובאי הכריזה על שני אזורים שניתנים לבנייה עבור מקומות קדושים דתיים.

מתחם הכנסייה הראשי, מקום שהממשלה מציעה כעת לבית כנסת, אשר שוכן בקצה הרחוק ביותר של העיר, אזור מאובק ליד נמל ג'בל עלי, המקום הפך לאחרונה לנגישות יותר לכנסיות. עובדים זרים בשכר נמוך המניעים את כלכלת דובאי - פיליפינים קתולים, אפריקאים אוונגליסטים והודים נוסעים למתחם באוטובוסים ממחנות עבודה רחוקים.

אולם בשבת, יהודים שומרי מצוות אינם יכולים להגיע לשם בשל המרחק הרב, בתי כנסת בעולם ממוקמים בדרך כלל בלב שכונות מגורים. אבל אף אחד לא גר באזור הסחר החופשי התעשייתי של ג'בל עלי, בחום הקיץ הצורב של דובאי הליכה אל המקום ממרכז העיר דובאי או המרינה, שבה מתגוררים רוב היהודים, אינה מתקבלת על הדעת.

"ג'בל עלי אינו פתרון לאוכלוסייה היהודית", אומר אלכס פטרפרוינד, לתקשורת הזרה, אלכס הוא מנהיג קהילה וחזן, הוסיף כי בית כנסת צריך להיות במקום מרכזי ומגורים בו ירצו יהודים שומרי תורה מצוות לעבור וליצור קהילה. "הרשויות צריכות ללמוד מהי יהדות, אני מניח שהם קצת הופתעו".

למרות שרבים מיהודי דובאי אינם שומרים שבת, הקהילה גדלה ככל שיהודים ישראלים וצרפתים מסורתיים עולים מגיעים לדובאי.

מנהיגי הקהילה אומרים שהם דחו את הצעת בית הכנסת בג'בל עלי, והשיחות על מקום חלופי נתקעו במשך חודשים. הרשות הלאומית לזכויות האדם של איחוד האמירויות הכירה בקשיים, אך אמרה: "יש חוקים מנהליים ורגולטוריים שצריך לעמוד בהם".

דובר הרשות, מוחמד אל-חמאדי, הדגיש את סובלנותן של האמירויות לאורך עשרות שנים כלפי מיעוטים דתיים. "אין חשש מהכללת העם היהודי", אמר, והצביע על בית משפחת אברהם, מתקן בין-דתי הכולל מסגד, כנסייה ובית כנסת, שנמצא כעת בבנייה בבירה אבו דאבי, כהוכחה להכנסת האורחים של המדינה.

בשבת האחרונה במרכז העיר, התאמץ רב שעשה קידוש להשמיע את קולו לקהל, על רקע שמיעת מוזיקת ​​פופ רועשת מהקניון הגדול בעולם. בבית מלון במרינה מאבטחים המכירים היטב את ההלכה היהודית נאלצים ללחוץ על כפתורי מעליות למתפללים.

"חדר אירועים גורם לך להרגיש שאתה הולך למסיבה", אמר הרב עבאדי, שהצית מחלוקת ברשתות החברתיות בחודש שעבר כשקרא להקמת מובלעת יהודית עצמאית בדובאי. לדבריו, הערותיו לא היו מובנות, אך הדגיש את הדחיפות של יהודים למצוא מקום קבוע להתפלל בו. "כל עוד אין מקום מרכזי, הקהילה תתפצל", הזהיר.

הסכמי אברהם דובאי בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד