ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
איפה הכסף?

יוקר המחיה מזנק, אך המדינה נמצאת בעודף תקציבי של מיליארדים

ישראל בצמיחה חזקה והגירעון בשפל, אבל אזרחי ישראל לא זוכים להנות מהכסף | ע"פ הנתונים, הגירעון ממשיך להתכווץ לאחר שעמד בחודש מרץ האחרון על 1.4%| חודש אפריל הסתיים בעודף תקציבי של 8 מיליארד שקלים

יוקר המחיה מזנק, אך המדינה נמצאת בעודף תקציבי של מיליארדים
כרטיס אשראי. אילוסטרציה צילום: unsplash

הקופה הציבורית נמצאת במצב מצוין. יש צמיחה כלכלית חזקה בישראל - ולמדינה יש פשוט הכנסות רבות ממסים, אפילו יותר מהתחזיות הכי אופטימיות של משרד האוצר ובנק ישראל.

הגירעון באפריל הצטמק ל-0.6% בלבד, לעומת 1.4% במארס (שהיה הגירעון הנמוך מאז 2008). לשם המחשה, בעת גיבוש תקציב המדינה ל-2022 עמדה תחזית האוצר על גירעון של 3.8%.

אפריל הסתיים בעודף תקציבי של 8 מיליארד שקל, הנובעים הן מירידה בצד ההוצאות (בעיקר בגלל דעיכת הקורונה), והן מעלייה משמעותית בהכנסות ממסים. מתחילת השנה נרשם עודף תקציבי של 32 מיליארד שקל.

פירוט הכנסות המדינה ממסים:

הגביה ממסים ישירים עלתה ב-20% לעומת אשתקד והיא הכניסה למדינה כ-21.7 מיליארד שקל זאת לעומת 17.3 מיליארד שקל באפריל אשתקד.

וכמה כסף גבתה המדינה מהמיסים שלנו? מס הכנסה מעצמאים ומחברות (ברוטו) - באפריל 2022 הסתכמה הגביה בסעיף זה ב- 8.2 מיליארד שקל לעומת 6.2 מיליארד שקל באפריל אשתקד. בשיעורי מס אחידים, זוהי עליה של 28%.

הגבייה מעצמאים (כולל בעלי מניות בחברות) עלתה ב-12% בעוד שהגבייה מחברות עלתה ב-34%.

ההכנסות ממסים עקיפים באפריל האחרון הסתכמו ב- 14.2 מיליארד שקל, זאת לעומת 13.5 מיליארד שקל בתקופה מקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, הכנסות ממסים עקיפים נשארו ללא שינוי במונחים ריאליים וזאת כתוצאה מהחזרי מע"מ גבוהים לעומת אפריל 2021.

סך ההכנסות נטו ממע"מ באפריל 2022 הגיעו לכ-10.3 מיליארד שקל, לעומת 9.9 מיליארד שקל באפריל 2021. ההכנסות ממס קניה-יבוא הסתכמו באפריל בכ-1.8 מיליארד שקל, עליה של 8% לעומת אפריל 2021. העלייה מוסברת בחלקה ע"י יבוא גבוה יחסית של כלי רכב באפריל האחרון.

הדבר מוסבר בכך שלמרות שיש עדיין משבר ייצור בתעשיית הרכב, המלחמה באוקראינה והאמברגו על רוסיה, גרמו להסטה של כלי רכב ממדינות אלה למדינות אחרות, ביניהן גם ישראל.

וכמה המדינה הרוויחה מהדלק, שהוסיף להתייקר גם במהלך חודש אפריל? הכנסות מהבלו על הדלק, שהופחת בחצי שקל לליטר למשך שלושה חודשים, הסתכמו באפריל ב- 1.8 מיליארד שקל (לפני ניכוי החזרי הסדר הסולר), גידול של 1% לעומת אפריל אשתקד. ההתמתנות בעליה מוסברת בחלקה ע"י מיעוט ימי עבודה בשל חג הפסח.

 

כלכלת ישראל מסים תשלומי מסים יוקר המחיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד