י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"זוהי אבידה גדולה"

הלך לעולמו נשיא איחוד האמירויות, השייח' ח'ליפה בן זאיד

נשיא איחוד האמירויות ח'ליפה בן זאיד אל נהיאן מת היום בגיל 73 | הוא כיהן בתפקיד מאז 2004 | במדינה יציינו 40 ימי אבל, כשבשלושת הימים הבאים יושבתו המשרדים והגופים הרשמיים | הנשיא הרצוג: "זוהי אבידה גדולה"

הלך לעולמו נשיא איחוד האמירויות, השייח' ח'ליפה בן זאיד
ח'ליפה בן זאיד צילום: סוכנות הידיעות של איחוד האמירויות

איחוד האמירויות מתאבלת על מותו של הנשיא השייח' ח'ליפה בן זאיד, בן 73 במותו.

לשכת הנשיא פרסמה הודעת אבל שבה נכתב: "תושבי איחוד האמירויות, המדינות הערביות והאסלאמיות, וכל העולם מבכים, את לכתו של מנהיג האומה ופטרונה, הוד מעלתו שייח 'ח'ליפה בן זייד אל נהיאן, נשיא המדינה, אשר עבר לצד אלוקינו היום, יום שישי, 13 במאי".

‏השייח' ח'ליפה בן זאיד, כיהן במשרה מאז 2004. בשנים האחרונות היה יותר בתפקיד סמלי אחרי שעבר שבץ מוחי ומי שניהל ומנהל את המדינה בפועל הוא יורש העצר של אבו דאבי, השייח' מוחמד בן זאיד. בינואר 2014, חליפה לקה בשבץ מוחי, אך מצבו היה יציב. מאז הוא היה בפרופיל נמוך יותר בענייני המדינה אך שמר על סמכויות נשיאותיות טקסיות. אחיו למחצה מוחמד בן זאיד אל נהיאן, מנהל כעת את ענייני המדינה וקבלת ההחלטות היומיומית של אמירות אבו דאבי.

במאי 1976 הוא הפך לסגן מפקד הכוחות המזוינים של איחוד האמירויות, הוא גם הפך לראש מועצת הנפט העליונה בסוף שנות ה-80, והמשיך בתפקיד שהקנה לו סמכויות נרחבות בענייני אנרגיה. הוא גם היה יו"ר הסוכנות לחקר הסביבה ולפיתוח חיות בר.

לשכת הנשיא הודיעה ​​כי האבל על מותו יצוין במשך ארבעים ימים רשמיים כשדגלי המדינה יורדו לחצי התורן, ולמשך שלושה ימים ייסגרו כל משרדים וגופים רשמיים ברמה הפדרלית והמקומית ובמגזר הפרטי.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לנשיא איחוד האמירויות ושליט אבו דאבי, שייח׳ ח'ליפה בן זאיד שהלך לעולמו ואמר: "בשם העם בישראל, אני שולח את תנחומיי לחברי שיח׳ מוחמד בן זאיד, למשפחתו ולעם האמירותי על מותו של שייח׳ ח׳ליפה בן זאיד, נשיא איחוד האמירויות. זוהי אבידה גדולה לידידנו באמירויות ולאזור כולו.

מנהיגותו האמיצה תרמה רבות לקידום מדינתו ועמו ולשותפות שהתממשה בשנים האחרונות בין מדינותינו, והיא מורשת חשובה לממשיכי דרכו. יוזמותיו ופועלו הנחוש קידמו את המזרח התיכון לאופק של שגשוג ושיתופי פעולה". כך הרצוג.

ראש הממשלה, נפתלי בנט פרסם גם הוא הודעת אבל ובה כתב: "בשמי ובשם ממשלת ישראל ואזרחיה, אני מביע את תנחומיי לידידי, יורש העצר שייח' מוחמד בן זאיד אל-נהיאן, לממשלת איחוד האמירויות הערביות ולעמה בעקבות מותו של נשיא המדינה, שייח' ח'ליפה בן זאיד אל-נהיאן. מורשתו ומעשיו הכבירים של שייח' ח'ליפה הוערכו רבות בישראל. מדינת ישראל ניצבת לצד איחוד האמירויות הערביות ועמה בשעה קשה זו". 

רבה הראשי של איחוד האמירויות, הרב לוי דוכמן שייסד את הקהילה היהודית באמירויות עוד ב-2014, הגיב על מותו של מנהיג האמירויות השייח' בן זאיד ואמר: "‏הקהילה היהודית באיחוד האמירויות מתאבלת ביחד עם הממשל והעם על לכתו של הנשיא שייח' ח'ליפה בין זאיד. תחת הנהגתו חיי הקהילה היהודית פרחו ושגשגו. בתמיכה ממשלתית חזקה וטובה, הקמנו כאן שורה של מוסדות יהודיים, לטובת חיי קהילה יהודית עשירים ומלאים".

הרב הזכיר לטובה: "הודות לקבלת הפנים החמה שקיבלנו כאן, הקמנו בתי כנסת בדובאי ובאבו דאבי, מערך כשרות, קמפוס חינוכי יהודי מגיל גן ועד נוער ועוד, ואנו ממשיכים לתמוך בנהירת הישראלים אל האמירויות. יהי זכרו ברוך. מי ייתן ומורשתו תמשיך ותתחזק".

נשיא המדינה איחוד האמירויות ח'ליפה בן זאיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד