י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הג'וב הבא של ליצמן

"מתפוצץ" • האמת מאחורי הקרב היצרי בין גפני ודרעי • ארי קלמן

דרעי וגפני בקרב אישי מתחת לחגורה; מה עומד מאחורי המתיחות שתשנה את יחסי הכוח החרדי? • ליצמן נערך לפרישה מהכנסת - אך לא מהפוליטיקה • השם החדש שנוסף לבורסת השמות בגור • הממשלה משנה כיוון: כך ינסו לפרק את החרדים | ארי קלמן מסכם שבוע פוליטי

"מתפוצץ" • האמת מאחורי הקרב היצרי בין גפני ודרעי • ארי קלמן
אריה דרעי ומשה גפני בכנסת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

1. האמת מאחורי הקרב הקשוח בין גפני לדרעי

מאז שאריה דרעי שב לזירה הפוליטית, לאחר שנים רבות בחוץ, הוא לא הצליח להסתדר עם משה גפני. האחרון היה רגיל להיות מלך המשכן והאיש בעל המילה האחרונה בסיעות החרדיות וכעת נאלץ להתרגל למציאות חדשה, מציאות בה דרעי הוא הקובע. אך הקרבות אליהם נחשפנו בשנים האחרונות לא הכינו אותנו לקרב הנוכחי.

הקרב הוא בעיקר אישי. כמעט נטול אינטרסים ציבוריים. אך לשני הצדדים בטן מלאה אחד כלפי השני. בשבועות האחרונים סופג גפני תדרוכים יומיים על שיתופי הפעולה בממשלה; מדי סוף שבוע העיתונים החרדים מלאים ברפש כנגד הצעדים שהוא מבצע. גפני מפנה אצבע מאשימה להכפשות הללו לעברו של יו"ר ש"ס דרעי, שלדעתו עומד מאחוריהם.

גפני רואה כיצד דרעי יכול להכריז כי אפשר לסלוח לאיווט ליברמן על כל מה שעשה בתמורה לשת"פ פוליטי, וזה עובר בשקט, אך כשהוא אומר כי יש להקים ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית גם במחיר ניתוק מנתניהו, הפרשנים ממהרים לפרסם נגדו טורים מושחזים שמספרים איך גפני פוגע בסיכויים לפרק את הממשלה.

גפני ודרעי בכנסת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

במשך חודשים, דרעי וגפני מתקוטטים על שורה של נושאים כשהצד השווה שבהם - בעיקר קרבות אגו. זה התחיל בקרבות על המועצה הדתית בבית שמש והמשיך בחילוקי הדעות בנוגע לאיוש הוועדות בכנסת. גפני רואה איך גם נתניהו יודע כי דרעי הוא המילה האחרונה - ומתפוצץ.

בישיבות ראשי האופוזיציה יודעים כי אם ליצמן או גפני מאחרים לישיבה, אפשר להתחיל בלעדיהם כי מילא דרעי הוא זה שקובע ושולט. אבל כשיו"ר ש"ס יאחר, ימתינו לו כדי שייקח חלק בדיון. גפני רואה גם את זה מדי כמה שבועות ומ-ת-פ-ו-צ-ץ. מבחינת גפני המטרה בקרב הזה היא להביא סוף לשלטון היחיד של דרעי בסיעות החרדיות.

לחיצת היד שהציתה קרב, לפיד וגפני חוגגים. צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90.

"עושה הרושם שהפכנו לבן חורג של אריה דרעי, רק הוא יקבע, רק הוא יכול לעשות ולנו אסור", אומר מקורב לחבר הכנסת גפני בתום הקרבות ואחרי שגפני שלף את נשק יום הדין והזכיר לדרעי את הסכמי אוסלו וחברותו בממשלת רבין. "הוא לא רוצה לחזור אחורה. כעת יתרגלו למציאות החדשה", אומר המקורב ורומז כי נפתח עידן חדש בו גפני קיבל את סיעת יהדות התורה חזרה לידיו.

2.  ליצמן ביום שאחרי: התואר, התפקיד וההכרעה הראשונה

בחודש הבא יעזוב יעקב ליצמן את הכנסת אחרי למעלה משני עשורים. ליצמן אינו מתכוון לעזוב את החיים הפוליטיים כל כך בקלות, והוא ינסה לאמץ את מודל דרעי - לשלוט במושכות גם ללא תפקיד בכנסת. בשבועות האחרונים יש האומרים כי לא יופתעו אם ליצמן ישוב לכנסת ה-25 כנציג חסידות גור.

לאחר פרישתו מהכנסת, צפוי להתלוות לליצמן התואר 'יושב ראש הסיעה המרכזית'. בימים הקרובים יימצא ההסדר הלוגיסטי של משרד, הכולל רכב ונהג שיהיו לו גם לאחר ימיו בכנסת. ליצמן יבקש גם להגיע לישיבות הסיעה ולישיבות התיאום של ראשי האופוזיציה, רק כדי לא להעניק את הכבוד לבא אחריו בתור, מאיר פרוש.

יעקב ליצמן. צילום אבשלום ששוני, פלאש 90.

בימים האחרונים קיים ליצמן מספר פגישות פוליטיות עם נציגים מוניציפליים וגם עם אנשי 'דגל התורה', כשבכוונתו לנהל את הבחירות המוניציפליות ולנצל את זמנו לאחר הפרישה כדי להשקיע בנושא ולחרוש את הארץ למען הסיעה המרכזית.

ליצמן מתכוון להשאיר את אחד מיועציו בכנסת, בתקן תחת חבר הכנסת המיועד יעקב טסלר. טרם ברור מי יהיה העוזר שיזכה לאמונו של ליצמן והאם טסלר יבקש את הסכמתן של ליצמן למינוי. העוזר יהיה זה שייצג את ענייני הסיעה המרכזית מתוך הכנסת בתקן עוזר פרלמנטרי, אם תרצו 'עוזר פרלמנטרי במעמד ח"כ'.

היורשים של ליצמן: השם החדש בבורסת השמות

בינתיים, לבורסת השמות של יורשים אפשריים לליצמן לאחר הבחירות לכנסת ה-25 (אם אכן יוותר על התענוג לחזור) נוסף השבוע שם נוסף, אליהו גפני, כיום ראש מועצת עמנואל, ומחזיק גם בקשר משפחתי עם כמה בכירים. המועמד הוא אחיינו של יו"ר 'דגל התורה', משה גפני ובן דוד של בכיר החסידות אברהם מנלה.

גפני החסידי מצטרף לשמות כמו אליהו חסיד וחנוך זייברט, בעוד האחרון הוא המועמד הבולט, לגפני סיכויים מכובדים, בעיקר אם בגור ירצו להכריע שלא להכריע ולהביא כוח חדש, צעיר ורענן שידע לעשות פוליטיקה וגם להביא לא מעט תוצאות.

אליהו גפני עם ח"כ עמיחי שיקלי. צילום: מועצת יש"ע.

4. המטרה: לשבור את החרדים

הממשלה צלחה השבוע משבר נוסף, החמור ביותר עד כה. אם את כנס הקיץ פתחו הפוליטיקאים בהימור כי תוך שבועות אחדים תתפרק הממשלה, במערכת הפוליטית מעריכים כעת כי הקואליציה, או מה שנשאר ממנה, התחזקה ותצליח לסיים את כנס הקיץ ואף להתקרב למועד הרוטציה בין בנט ללפיד.

הממשלה הציבה לעצמה מטרה: לשבור את החרדים, ויש לה כמה הזדמנויות לעשות זאת. בשבועות הקרובים יפתח השר לשירותי דת (המתפטר) מתן כהנא, סדרה של מינויים לרבני עיר ולמשרות דיינים, כששאיפתו היא להמשיך בדיל המסורתי של שליש לכל מגזר: אשכנזי, ספרדי והציונות הדתית.

בכירי הממשלה בטוחים כי החרדים יבואו ללשכת כהנא כדי לסגור דילים בסדרת המינויים, ועל הדרך יפתח סדרת 'תן וקח' שתשפיע על שאר המהלכים הפוליטיים, כמו תמיכה בחקיקה חברתית בכנסת, אך לא מאמינים כי הוא יבשיל לצירוף החרדים לממשלה באופן מלא.

מתן כהנא מגיע לישיבת ממשלה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

כהנא כבר מגלה שינוי כלפי החרדים. רפורמת הגיור שבה לשולחנו בשבועות האחרונים והוא נערך להעלות אותה לאישור הממשלה מבלי להידרש לאישור הכנסת, אך הוא נחוש לבצע בה שינויים כך שהחרדים יוכלו לחיות איתה וזאת במטרה לא לשרוף מולם את כל הגשרים.

בשבוע שעבר נועדו בחשאי איש מטעמו של השר לשירותי דת מתן כהנא עם בכירים חרדים. האחד בן של רב בכיר במשרה רשמית והשני יועץ ומקרוב לראשון לציון לשעבר, שעוסק רבות בתחום הגיור. על השולחן עלו לדיון שינויים אפשריים ברפורמת הגיור שתגיע כבר בשבועות הקרובים לאישור רשמי.

טור פוליטי משה גפני יעקב ליצמן מתן כהנא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד