ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

עושק, סחטנות וגזילת שטחי ציבור • כך מנצלים העסקנים את מצוקת הדיור

זהו סיפור שלא ייאמן על חבורת 'עסקני דיור' מעמותת 'גבעת ירושלים', שבשם פתרון מצוקת הדיור - הבטיחו ללא כל כיסוי דירות מוזלות בבית שמש • כשהבנייה התעכבה - נקטה העמותה בסחטנות משפטית כדי למנוע תביעות • שטחי הציבור נעלמו ברובם בשיטות מתוחכמות • 'העשקנים': תחקיר מיוחד

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



מצוקת דיור קשה בציבור החרדי. אבל מי שחשב, כי הפתרון מצוי בידי עסקנים המוגדרים כאנשי חסד, מוזמן לקרוא את השורות הבאות ולהתרשם, כי עסקנות תהיה כנראה, תמיד, שם נרדף לניצול, עושק וסחטנות.

אדר תשס"ח. אלפי חרדים מסתערים על משרדי עמותת 'גבעת ירושלים', בה חברים העסקנים הרב אברהם סלונים, הרב גבריאל פפנהיים, הרב אברהם ברגמן והרב שלום שישא, שמביאים את בשורת הדיור לציבור החרדי. העסקנים מבטיחים דירות שמחירן לא יעלה על 400-450 אלף שקלים לכל היותר. המהפכה, כך מבטיחים, נמצאת כאן.

בפועל אף אחד לא שילם את הסכום המפתה הראשוני. שלב א' שילם 517,000 שקלים וקיבלו את הדירה לפני כשנתיים. אנשי שלב ג' שילמו כמאתיים אלף שקלים יותר.

בתמוז תש"ע. אנשי שלב ג' מתבקשים להגיע לחתום על חוזה כחברים ב'קבוצת רכישה'. עד כה, לא זז שום דבר בשטח. כשבינתיים הם משלמים שכירות חודשית , בדירות שכורות, המסתכמת באלפי דולרים לשנה.

תמוז תשע"א, שוב נקראים הרוכשים אל משרדי העמותה: "אתם צריכים לחתום על חוזה חדש כפרטיים". מה לגבי קבוצת הרכישה? נמחקה כלא הייתה. למה היה בכלל צורך ב'קבוצת רכישה'? ל'גבעת ירושלים' פתרונים.

באחד הסעיפים נקבע כי "המוכר יהיה רשאי להעלות את מחיר התמורה בסכום שלא יעלה על 10% ממחיר התמורה. במידה ולא יהיה די בתמורה המתקבלת מרוכשי הדירות בפרוייקט כדי לכסות על עליות ההקמה של הפרוייקט"

המחירים המוזלים לא עלו בקנה אחד עם מבחן התוצאה, בסופו של דבר. הרוכשים שחתמו על החוזים המאוחרים, שלמו בסביבות 630 אלף שקלים לדירת שלושה חדרים.

סעיף נוסף בחוזה קבע, כי "במקרה של פיגור במסירת הדירה לקונה, ישלם המוכר לקונה, (בכפוף לתנאים שמופיעים באחד הסעיפים) פיצוי מוסכם וקבוע מראש בשיעור של 150 לחדר, לרבות הממ"ד, בגין כל חודש איחור".

סעיף דרקוני

אלו שהמתינו שהחברה תפצה אותם בשבעת חודשי שכירות בגין האיחור, הגיעו למשרדי החברה אבל כאן ציפתה להם הפתעה: קבלת המפתח הותנתה בחתימה על טופס וויתור קבלת דמי השכירות.

ומי שאיננו מקבל את התכתיב הלזה ועדיין סבור כי זכותו לדרוש את דמי השכירות, משגרת החברה אזהרה סמויה: "בגין העיכוב במסירה וכן בכפוף להסכמתכם (שימו לב לניסוח) לוויתור בלתי חוזר ובלתי מותנה על תשלום שכר דירה בגין תקופת העיכוב, שלא להעלות את מחיר הדירה, על אף שזכותה לעשות כן על פי סעיף בהסכם הרכישה, בסך של עד 10% מסכום הדירה".

כלומר, מי שיהין לדרוש את דמי השכירות, מסתכן ביישום הסעיף המקנה לעמותה את הזכות להוסיף את עשרת האחוזים, על מחיר הדירה. חישוב מהיר מעלה, כי עשרה אחוז הינם 65,000 שקלים מערך הדירה. במידה והשוכר ידרוש דמי שכירות, שגם המופחתים שבהם (דירת שלושה חדרים, כאשר הזכות המקורית היא לקבל 150 דולר לחדר, בהכפלה לשבעה חודשים) מסתכמים בקרוב לתריסר אלף שקלים, הוא עלול להסתכן בהפעלת ה'סנקציה' שתגרום לו להפסיד, במקום להרוויח וראוי איפוא כי הלה יעשה חושבים...

"הם לא מעוניינים להיפרד כעת ממיליון וחצי שקלים ואולי יותר מכך, שהם צריכים לתת לרוכשים ולכן מתעתעים בנו, רוטנים הלקוחות ומוסיפים: "היו שניסו לפנות למנהלי העמותה, ולבדוק את פשר ההתנהלות. היו שהתנערו וטענו שזה קשור לחברת הבניהה. היה גם מי שהדגיש באזני המתלוננים, כי הצעד הזה קיבל את אישורם של הדיין הגר"מ שפרן. למרות שאחד מאתנו ערך בדיקה מול הרב שפרן והוא הבהיר, כי לא נתן שום פסיקה במעמד צד אחד. כאשר אברך מסויים, הצהיר באוזניו של אותו עסקן, כי הוא מבקש לפנות לעורך דין כדי לבדוק את זכאותו ואת זכויותיו ולברר האם לא נעשו כאן דברים שלא כדין, החל הלה להתרעם ולהטיח בו: ערכאות, ערכאות...".

רבים מקרב הרוכשים, התקפלו בלית ברירה וחתמו על הטופס באי רצון בולט, ובלבד שהסחבת הגדולה במסירת הדירות תסתיים.

מי שעדיין התמהמה ולא הגיע לקחת את המפתח בתוך שלושים הימים שהוקצו לכך, קיבל טלפון מוזר, כי, "אם לא תזדרז, ניפגש בבית המשפט לשם מסירת המפתח". מאימתי מאיימים כך על רוכשים? מי שמע על מסירת מפתחות בין כתלי בית משפט?

"העמותה ביקשה להפעיל את ה'זרז' המדומה והפיקטיבי הזה כביכול, כדי למנוע מרוכשים לשקול אופציה של הגשת תביעה לשכר דירה, ובאמצעות ה'איום', לאלץ את הלקוחות לחתום מהר על הטופס השערורייתי והדרקוני", קובלים הרוכשים.

שטחי הציבור נלקחו

הרוכשים מתלוננים עוד, כי 'גבעת ירושלים' נישלה אותה מכל אחוזי הבניה ושטחי הציבור שעמדו לרשות הלקוחות, כדי לנכס את השטחים הללו לעצמם. לשם כך, כך לדברי הרוכשים, הם נקטו בתרגיל הונאה והטעיה מתוחכם:

"גבעת ירושלים הגישה בקשות שונות לבניה בוועדה לתכנון ובניה, בעירית בית שמש. התושבים מחו מול הנהלת העמותה. לנוכח גלי המחאה, הודיעו לנו כי תוקם וועדה מיוחדת שתשמע את כל הטענות שיש לנו בנידון.

"הוועדה התמהמהה מלהתכנס. והסתיים פרק הזמן שהוקצה להגשת ההתנגדויות, ונותרנו עם הלשון בחוץ. אין וועדה וכנראה גם לא הייתה כוונה להקימה. הולכנו פשוט שולל". מטיחים הלקוחות.

עוד מאשימים הדיירים, כי מבני הציבור שהוקצו לטובת התושבים, מתרכזים כולם בשטח אחד, וכולם שוכנים בקראוונים בלבד".

"כל השטחים האחרים ברחבי השכונה, נלקחו לצרכים שונים. מי שמבקש ללכת לבית כנסת או לשגר ילדיו לגן, וכיוצא בזה נאלץ לנדוד עד לאותו מתחם, כי כל אחוזי הבניה 'הולאמו'. עשרים קראוונים במתחם אחד. איפה שטחי הציבור? איפה גינות המשחקים והגנים הציבוריים עבור הילדים? אין!"

"נראה למישהו הגיוני, כי מקווה אחד אמור לשרת שש מאות משפחות, המונות אלפיים איש?.

"אין ספק", מסיקים המתלוננים, "כי כמו תמיד, העסקונה עשתה עלינו קופה. מנצלים את מצוקת הדיור החמורה ואת היותנו חרדים הנמנעים מפניה לערכאות, ועושים אתנו ככל העולה על רוחם".

הפרטים המפורטים בתחקיר, הינם כאמור לטענת הלקוחות בלבד. 'בחדרי חרדים' ביקש גם להציג את עמדת ותגובת המוכרים ופנה לאברהם סלונים מנהל עמותת גבעת ירושלים, הלל יעקובזון מנהל יסודות צור ועו"ד פלורה צדוק המייצגת את המוכרים, אך הללו סירבו להגיב לטענות שפורטו.
עמותה בנייה כסף דיור בית שמש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 53 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד