י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הסיוט של נסראללה

הבחירות לפרלמנט בלבנון וסוגיית הנשק של חיזבאללה

לבנון ארץ הארזים צועדת לבחירות חשובות בעת הנוכחית. בארבע שנים האלה לבנון התמודדה עם קריסה כלכלית על סף פשיטת רגל, מחאה נגד השלטון, אסון כבד בנמל ביירות, משברים פוליטיים על בסיס יום יומי, ממשלות שבאות והולכות וקיטוב עדתי שנראה שעלול להתפוצץ בכל רגע. לבנון בוחרת

הבחירות לפרלמנט בלבנון וסוגיית הנשק של חיזבאללה
נסראללה ותומכי חיזבאללה צילום: רשתות חברתיות

החל משעות הבוקר, מחר - ה-15 במאי, הלבנונים ילכו לקלפיות אחרי ארבע שנים קשות במיוחד. מה לא קרה בארבע שנים האלה? קריסה כלכלית על סף פשיטת רגל, מחאה נגד השלטון, אסון כבד בנמל ביירות, משברים פוליטיים על בסיס יום יומי, ממשלות שבאות והולכות וקיטוב עדתי שנראה שעלול להתפוצץ בכל רגע. זאת גם הסיבה שהיו מי שחששו שהבחירות האלה לא באמת יוכלו להתקיים. אפילו נייר לפתקים בקלפי היה נראה כמו נס.

בפוסט שמפרסם רועי קייס, מומחה לעולם הערבי ב'כאן חדשות', הוא מסביר על המצב המורכב בלבנון, "הבחירות האלה הן כמו קרב שבירת עצמות בין שני מחנות", הסביר השבוע אזרח לבנוני בעילום שם. רועי קייס כותב, כי: "הנטייה של חלקנו היא להקל בבחירות שמתקיימות אצל השכנים ותוצאותיהן, אבל במקרה הזה מדובר בבחירות חשובות במיוחד. יש מי שסבור שאולי זאת התקווה האחרונה של ארץ הארזים לצאת לדרך חדשה. אחרים סבורים שמה שנראה זה עוד קצת מאותו דבר וההידרדרות תימשך".

"אני אעזוב את לשכת הנשיאות ב-31 באוקטובר ולא אישאר שם עוד רגע אחד". את הדברים האלה אמר השבוע נשיא לבנון, מישל עון, בריאיון רגע לפני הבחירות לפרלמנט שיקבעו במידה רבה מי יחליף אותו בכס הנשיאות בבעבדא.

הגנרל הנוצרי עון נכנס לתפקידו לפני קצת פחות משש שנים אחרי ואקום בכס הנשיאות. הכניסה שלו לארמון הייתה ניצחון גדול בעבור מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, בעל בריתו הקרוב של עון, שקיבל נשיא ידידותי בטח לעומת הנשיא הקודם, מישל סלימאן, שהיה מזוהה עם המחנה שמתנגד לחיזבאללה.

"הבחירות האלה הן כמו מלחמת לבנון השנייה רק במישור הפוליטי", אמרו בחודשים האחרונים בכירים בחיזבאללה. רועי קייס מציין כי "הם סבורים כי מתנהלת מערכה בינלאומית ואזורית נגדם בניסיון לקצץ את כוחם בבחירות לפרלמנט ולתת פתח לדיון על סוגיית הנשק של חיזבאללה".

הבחירות בלבנון זה אירוע מורכב ומסובך ובייחוד שהן בחירות אזוריות (15 אזורי בחירה). בכל זאת גם הן מבוססות במידה רבה (כמו כל דבר בארץ הארזים) על האיזון העדתי העדין שגובש אחרי מלחמת האזרחים השנייה בהסכם טאיף, אותם הסכם שחילק מוקדי הכוח בין 18 העדות המוכרות במדינה. לא בכדי הפרלמנט הלבנוני על 128 מושביו מחולק שווה בשווה בין מוסלמים לנוצרים ובין שיעים לסונים (28 חברי פרלמנט לכל עדה).

נסראללה לאחרונה איחד שורות. כי במחנה שמנגד שמתנגד לחיזבאללה ניצב מנהיג חדש – ישן ויהיו שיגידו כוכב עולה, הפוליטיקאי הנוצרי דוקטור סמיר ג'עג'ע, יושב ראש הכוחות הלבנוניים שבשנים האחרונות צובר יותר ויותר כוח. מי שבעבר היה מפקד בפלנגות במלחמת האזרחים השנייה. כבר בבחירות הקודמות לפרלמנט מפלגתו של ג'עג'ע הכפילה את כוחה וזכתה ב-14 מושבים. כיום הוא נתפס כאיש שהכי מטריד את נסראללה בזירה הפוליטית והסיבה גם כן קשורה למה שיקרה אחרי הבחירות, כלומר הבחירות לנשיאות. אם ג'עג'ע יצליח למנוע מהמחנה של חיזבאללה רוב בפרלמנט, אז חלום הנשיאות(משרה ששמורה לנוצרים מארונים) עשוי להיות בהישג יד וזה הסיוט הכי גדול של נסראללה.

דף המסרים של ג'עג'ע הוא שהברית הזאת בין חיזבאללה לבין בעלי בריתו הנוצריים שהחזיקו במוקדי הכוח בשנים האחרונות היא שהובילה את לבנון למצבה העגום – קריסה כלכלית, שחיתות פושה בכל פינה, בידוד בזירה הערבית והבינלאומית בגלל חיזבאללה ותלות בטהראן, הפטרון של חיזבאללה.

לקריאת המאמר המלא של רועי קייס > לחץ כאן

חסן נסראללה לבנון חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד