י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
לקראת חזית נוספת?

פוטין מזהיר שהצטרפות פינלנד לנאט"ו "תהיה טעות"

נשיא רוסיה פוטין הזהיר כי הצטרפות פינלנד לנאט"ו ונטישה של מעמדה הנייטרלי תהיה "טעות". פינלנד חולקת גבול של 1,300 ק"מ עם רוסיה

פוטין מזהיר שהצטרפות פינלנד לנאט"ו "תהיה טעות"
ולדימיר פוטין צילום: דוברות הקרמלין

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הזהיר את מקבילו נשיא פינלנד, סולי נייניסטו, כי אין איום על ביטחונה של פינלנד מצד רוסיה, אך הזהיר אותו מפני הצטרפות מדינתו לברית נאט"ו (ברית צבאית בין 30 מדינות בצפון אמריקה ואירופה). חילופי הדברים התרחשו במהלך שיחת טלפון שקיימו השניים, לקראת בקשה רשמית של פינלנד להצטרף לברית הצבאית, זאת לצד שבדיה שהודיעה גם היא בסוף השבוע שעבר כי היא חפצה להצטרף לנאט"ו.

פינלנד חולקת גבול באורך 1,300 ק"מ עם רוסיה. עד כה, היא נשארה מחוץ לנאט"ו כדי להימנע מעימותים עם שכנתה המזרחית. פוטין לא הזכיר איום ספציפי של נקמה על המהלך של פינלנד, אבל משרד החוץ הרוסי ציין שתהיה נקמה. עם זאת, ההחלטה של ​​רוסיה להפסיק את אספקת החשמל לפינלנד נתפסת כסימן מוקדם.

בהצהרתה, ספקית האנרגיה הרוסית RAO Nordic הזכירה "בעיות בתשלומים". מנהלת הרשת הלאומית של פינלנד, ריימה פאיבינן, אמרה ל-BBC שההשעיה הרוסית לא גרמה לבעיות. לדבריה, היבוא הרוסי מהווה כ-10% מהאספקה ​​הלאומית, והוסיפה כי ניתן להחליפו ממקורות חלופיים.

אך אבן נגף אפשרית לחברות שבדית ופינית בנאט"ו היא טורקיה, לאחר שהנשיא רג'פ טאיפ ארדואן האשים את שתי המדינות בתמיכה ב"ארגוני טרור" ואמר כי אינו תומך בבקשותיהן להצטרף לנאט"ו. ארדואן התייחס למפלגת הפועלים של כורדיסטן (PKK), אשר טורקיה רואה בה כארגון טרור. במשך עשרות שנים ה-PKK נלחם עם טורקיה למען מולדת כורדית.

טורקיה מתנגדת גם למיליציה כורדית סורית בשם "יחידות ההגנה על העם" (YPG), לדברי ארדואן היא חלק מה-PKK. גם בשוודיה וגם בפינלנד יש קהילות כורדיות, ובמקרה של שוודיה לחלק מחברי הפרלמנט יש מוצא כורדי. הנשיא ארדואן לא סיפק שום הוכחה לכך שלקהילות אלו יש קשרים עם ה-PKK. שרי חוץ משבדיה, טורקיה ופינלנד ייפגשו כדי לנסות להגיע להסדר בשל חילוקי הדעות ביניהם.

נאט"ו, היא ברית צבאית מערבית, שנוסדה בין השאר כדי להדוף את האיום מברית המועצות ב-1949.

ולדימיר פוטין נאט''ו פינלנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד