י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"כל עדה דואגת רק לכרטיסים"

הרבי מסלאנים במכתב לגדולי ישראל: "מצב התערובת במירון נורא ואיום"

פרסום ראשון: מכתב של הרבי מסלאנים בנוגע לדרכי הצניעות במירון נשלח לגדולי האדמו"רים, בו הוא מזכיר את האסון שאירע לפני למעלה ממאה שנה, אז גדרו הרבנים כי חמש שנים נשים לא תבואנה לציון ביום הילולא. "מצב התערובת במירון הוא נורא ואיום, ורואים זאת בבירור"

הרבי מסלאנים במכתב לגדולי ישראל: "מצב התערובת במירון נורא ואיום"
הדלקה בסלאנים צילום: שוקי לרר

האדמו"ר מסלאנים התייחס בשבת האחרונה בנוגע להגבלות על אתרא קדישא מירון והזכיר את דברי הגמרא בשבת על הרומאים שתיקנו מרחצאות ושווקים וכו' ורשב"י אמר "כל מה שתיקנו לא תיקנו אלא לעצמם", הרבי הוסיף בכאב שכל מה שהם מתקנים במקום זה רק לצרכיהם והאינטרסים שלהם ורק תיקונים בגדרי הקדושה והצניעות אינם עושים והם רק מגרעים, כמו דרך מהדרין וכו'. 

ל'בחדרי חרדים' נודע כי קדם לדבר מכתב של הרבי, אותו שיגר לכמה מגדולי האדמו"רים והרבנים, בו הביע את כאבו על הנעשה בהר מירון, במכתב שתוכנו הגיע לידי 'בחדרי חרדים' נכתב תחת הכותרת  "קריאה מעומק הלב לכל מאן דבעי למשמע".

‏הרבי כותב "הנה חלפה שנה מהאסון הנורא שהיה במירון בל"ג בעומר, אשר זעזע כל לב ונפש יהודי, לא הי' זה אסון שבשגרה המתלבש בדרך הטבע, הי' זה מקרה נורא ואיום שבו נספו מ"ה נפשות יקרות, באו אנשים עלו מירונה לשמוח ‏בשמחת בעל ההילולא ביום חגו, ולהעתיר תפלה במקום הקדוש, ועסקו בקבלת עול מלכות שמים ברבים ובהתעוררות גדולה, ובשעה גדולה זו במקום קדוש, התגברה מדת הדין וקפדו חייהם מ"ה נפשות טהורות מטובי בנינו ובמשמנינו ‏שולח רזון".

"‏והנה הממשלה הקימה ועדת חקירה שתחקור את הסיבות שהביאו וגרמו האסון הגדול, אולם זו ממשלה המורדת בתורה ובנותנה וכל קיומה בפשע ומרד נגד התורה בודאי רק יחפשו איך לעקור את קדושת המקום ולהצר רגלי הבאים ‏למקום קדוש זה. אולם עלינו שומרי תורה ובעלי אמונה בה' ובהשגחתו עלינו, גם החובה לחקור על מה עשה ה' ככה ומה חרי האף הגדול הזה. כדאיתא בגמ' (ברכות ה' ע"א) אמר רבא ואי תימא רב חסדא אם רואה אדם שיסורין באים עליו ‏יפשפש במעשיו, שנאמר נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה'. וכתב הרמב"ם בריש הלכות תענית ודבר זה מדרכי התשובה הוא שבזמן שתבוא צרה יזעקו עליה ויריעו ידעו הכל שבגלל מעשיהם הרעים הורע להן ככתוב עוונותיכם הטו ‏וגו' וזה הוא שיגרום להם להסיר הצרה מעליהם, אבל אם לא יזעקו ולא יריעו, אלא יאמרו דב"ז ממנהג העולם אירע לנו וצרה זו נקרה נקרית, הרי זו דרך אכזריות וגורמת להם להדבק במעשיהם הרעים, ותוסף הצרה צרות אחרות וכו'".

"אולם בדורנו אין לנו נביא וחוזה או גדול המוסכם על כל ישראל שיורנו מה עלינו לעשות ומה לתקן. אולם אמרה תורה זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך, ונאמר אם לא תדעי לך היפה בנשים צאי ‏לך בעקבי הצאן ורצי את גדיותיך על משכנות הרועים, עלינו להתבונן בדורות ‏קודמים וללכת בעקבותיהם. הנה כבר הי' הדבר הזה לפני מאה שנה, אמנם לא ‏בממדים האלו, אולם הי' במקום קדוש זה וביום זה בל"ג בעומר בשנת תרע"א ‏שנקפדו חיי קדושים וטהורים. וימים ספורים אחר האסון נאספו חכמי וזקני צפת, וקבעו שסיבת האסון היא תערובת אנשים ונשים, והכריזו בחרם שבמשך חמש שנים לא יעלו בל"ג בעומר נשים למירון, כידוע מכתבי העת בימים ההם".

כאן הרבי מתייחס לבעיות בזמן הזה: "‏וגם בימינו מעידים העסקנים המשתדלים לשמור משמרת הקדש, שמצב התערובת במירון הוא נורא ואיום, ורואים זאת בבירור בצילומי אויר במקום זה ומדוע כל איש לבצעו הולך, וכל עדה וחוג דואגת רק למקום נוח ומרווח ‏ולכרטיסים עבור אנ"ש ואין מי שידאג על קדושת המקום, ודרך המהדרין אינה פותרת את הבעיה, כי ההר כולו דחוס באנשים ונשים".

הרבי מסיים את מכתבו: "הנה אנכי קטן וחדל אשים ומי אנכי שאחוה דעה לרבים, אולם כאשר דולקת תבערה גם כשקטן זועק וצועק יש לשים לב לדבריו, למען כבוי הדלקה ולבל תכלה עוד ר"ל, ובראותי שאין פוצה פה לומר מה אירע לנו לחפש דרכינו ‏אמרתי אל לבי לא עת לחשות, אלא לזעוק ולהריע. וירחם ה' על שארית נחלתו ויהי מחננו קדוש ולא יראה בנו ערות דבר, ואז יתהלך ה' בקרב מחננו ולא ישמע עוד שוד ושבר בגבולנו, ונזכה לשמוח בשמחתו של התנא הקדוש מתוך קדושה ויראה, ויתקבלו כל תפלות עם ישראל לרצון ולהפקד בפקודת ישועה ורחמים".

גם בחצר תולדות אברהם יצחק ביקשו להתריע על נושא גדרי הצניעות ואמש נמסרה הודעה בשם הרבי כי בחורים ונשים לא ייסעו למירון השנה, עקב גדרי הצניעות, הרבי הודיע כי שאל את העסקנים על דרך מהדרין שהייתה, ואמרו לו שהיא בוטלה; "שמעתי שאומרים שהשנה גם יהיה, אבל על פי התוכנית לא נראה שבאמת יהיה, אני לא יכול לקחת אחריות ולכן נשים ובחורים לא ייסעו".

הרבי מסלאנים דרך מהדרין ל"ג בעומר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד