י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
לאחר 25 שנה

ארה"ב תסיר את ארגון "כהנא חי" מרשימת ארגוני הטרור

מחלקת המדינה הודיעה לקונגרס כי חמש קבוצות כולל התנועה הקיצונית היהודית 'כך' ירדו מרשימת ארגוני הטרור, כמו גם ארגון הג'יהאד הפלסטיני שיימחק. כל הקבוצות, מלבד אחת, הוגדרו לראשונה כארגון טרור זר ב-1997 ונשארו ברשימה ב-25 השנים האחרונות

ארה"ב תסיר את ארגון "כהנא חי" מרשימת ארגוני הטרור
גבעת הקפיטול צילום: pixabay

ארצות הברית מוכנה להסיר חמש קבוצות קיצוניות מרשימת ארגוני הטרור הזרים שלה, כולל כמה שפעם היוו איום משמעותי, והרגו מאות, אם לא אלפי, אנשים ברחבי אסיה, אירופה והמזרח התיכון.

למרות שהקבוצות אינן פעילות, ההחלטה רגישה מבחינה פוליטית לממשל ביידן ולמדינות בהן פעלו הארגונים, ועלולה לעורר ביקורת מצד קורבנות ובני משפחותיהם שעדיין מתמודדים עם אובדן יקיריהם. כך מדווחת סוכנות הידיעות AP.

הארגונים כוללים את קבוצת הבדלנים הבאסקיים ETA, הכת היפני אום שינריקיו, הקבוצה היהודית 'כהנא חי' ושתי קבוצות אסלאמיות שפעלו בישראל ובגדה המערבית ובמצרים. גורם רשמי אמריקאי אמר לאתר Times of Israel בהתייחס לתנועת כהנא חי, כי הביטול נדרש על פי החוק האמריקני מכיוון שלא היו מספיק ראיות מחמש השנים האחרונות לכך שהארגון עסק בפעילות טרור.

הפקיד האמריקני אמר כי 'כהנא חי' "תישאר ישות טרור עולמי מיוחדת, גם אם היא תוסר מרשימת הארגונים הלא מסוכנים, ממשלת ארה"ב נותרה מודאגת מהמורשת של כהנא חי ומהשימוש המתמשך ברטוריקה שלה בקרב ימין קיצוני אלימים".

כל הקבוצות, מלבד אחת, הוגדרו לראשונה כארגון טרור זרן ב-1997 ונשארו ברשימה ב-25 השנים האחרונות.

כהנא חי, הייתה קבוצה רדיקלית נוסדה על ידי הרב מאיר כהנא בשנת 1971. הוא הוביל את הקבוצה עד להירצחו בשנת 1990. חברי הקבוצה הרגו, תקפו או איימו או הטרידו בדרך אחרת ערבים, פלסטינים ופקידי ממשל ישראלים, אך הארגון רדום מאז 2005. הקבוצה סומנה לראשונה בשנת 1997. מנהיגה, בנו של כהנא, בנימין זאב כהנא, נהרג יחד עם אשתו בפיגוע בדצמבר 2000 בשטחים. ח"כ איתמר בן גביר היה תלמידו של מאיר כהנא ועומד בראש מפלגת "עוצמה יהודית", בן גביר היה פעיל בעבר בתנועת הנוער כך.

גם כת "האמת העליונה" היפנית שביצעה את התקפת גז הסארין הקטלנית ברכבת התחתית של טוקיו בשנת 1995, שהרגה 13 בני אדם ופצעה מאות נוספים, תוסר מרשימת ארגוני הטרור.

גם ארגון ETA, שניהל במשך עשרות שנים מסע בדלני של הפצצות והתנקשויות בצפון ספרד ובמקומות אחרים, שהרג יותר מ-800 בני אדם ופצע אלפים נוספים, הוא הוגדר כארגון טרור זר ב-1997.

ארגון 'מוג'אהדין שורא' היה פעיל בעבר בסביבות ירושלים, בקבוצת גג של כמה ארגונים ג'יהאדיסטים שבסיסם ברצועת עזה שלקחה אחריות על פיגועים רבים בתוך ישראל מאז הקמתה ב-2012. ב-2013 היא שיגרה רקטות לעבר עיר הגבול עם עזה. משדרות במהלך ביקורו בישראל של נשיא ארה"ב דאז ברק אובמה. המועצה הוקמה ל ב-2014.

ארגון נוסף הוא אל-איסלמייה, תנועה אסלאמית סונית מצרית שנלחמה להפיל את ממשלת מצרים במהלך שנות ה-90. היא ביצעה מאות פיגועים קטלניים נגד המשטרה וכוחות הביטחון וכן נגד תיירים. היא ביצעה מאות פיגועים קטלניים נגד המשטרה וכוחות הביטחון וכן נגד תיירים.

כהנא מאיר כהנא ארגון טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד