י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מיסודו של גרינג

החברה לא העלתה חרדים למטוס? העבר האפל מסביר הכול

הסירוב של חברות התעופה לופטהנזה לאפשר לקבוצה גדולה של יהודים חרדים לעלות לטיסת המשך בפרנקפורט גרמניה, הפתיע רבים. אך אם בודקים לעומק, שום דבר לא מפתיע. העבר האפל של החברה הגרמנית מאפשר להבין מאיפה זה הגיע

החברה לא העלתה חרדים למטוס? העבר האפל מסביר הכול
שוטרים גרמנים מונעים מהחרדים לטוס צילום: באדיבות המצלם

אנשים רבים מופתעים מגילוי האנטישמיות בחברת לופטהנזה הגרמנית שאסרה רק על בעלי מראה חרדי לעלות לטיסה המשך, וכל זאת בגלל ששני חרדים לא עטו מסכות במטוס. עובדת החברה אמרה לנוסעים בפרנקפורט: "היו חרדים שלא הקשיבו להוראות, אז כל החרדים לא יכולים לטוס בטיסת המשך". נוסעים ניסו להסביר לה כי אין שום קשר בין הנוסעים והם לא הגיעו כקבוצה, אך החברה אטמה את אוזניה, ולא אישרה לחרדים לטוס.

אם נזכור את ההיסטוריה של לופטהנזה, גם אנחנו לא נתפלא. חברת התעופה לופטהנזה היא צאצא ישיר של דויטשה לופט-הנזה, חברת התעופה של היטלר. אחד המייסדים המקוריים של חברת התעופה ב-1926 היה ארהרד מילץ. הוא מונה על ידי הרמן גרינג, עוד נאצי מתועב, להיות ראש משרד התעופה עם עלייתו של היטלר לשלטון ב-1933.

מילץ יורשע מאוחר יותר בפשעי מלחמה. במהלך מלחמת העולם השנייה, העסיקה דויטשה לופט הנזה יותר מ-10,000 עובדי כפייה יהודים. החברה הנוכחית לופטהנזה נוסדה בשם לופטג בשנת 1953 על ידי צוות דויטשה לופט הנזה לשעבר. היא נוסדה בקלן בינואר 1953.

שני חברי דירקטוריון בולטים בחברת התעופה "החדשה" כללו את, קורט ויגלט, נאצי שהורשע בפשעי מלחמה, וקורט קניפר, חבר המפלגה הנאצית מ-1929 שהוביל את לופט הנזה מ-1933 עד 1945. לופטג רכשה את השם והלוגו של לופט הנזה. וחיברה את השמות ל"לופטהנזה". רק אל תתפלאו אחרי הכול, זאת המורשת שלהם.

ביום רביעי, 4 במאי, נאסר על כ-130 יהודים - שכללו שתי קבוצות נסיעות נפרדות ומספר אנשים נוספים, לטוס בטיסות המשך מפרנקפורט לבודפשט, לכאורה בגלל ששניים מהם לא עטו מסכות מניו יורק לפרנקפורט, כפי שמחייב החוק הגרמני. אך נוסעים לא יהודים שלא צייתו להוראות הורשו לקחת את טיסת ההמשך. ההתנהלות עוררה סערה ענקית בארה"ב, ובגרמניה, ולאחר התנצלות מאולצת של החברה, הם הודיעו שהם משעים את העובדים שלקחו חלק בהתנהלות הגזענית והמחפירה.

מנכ"ל חברת התעופה לופטהנזה, התנצל על האירוע האנטישמי שהתרחש במטוס החברה וגינה את העונש הקולקטיבי שספגו כ-130 הנוסעים החרדים. המנכ"ל הביע את התנצלותו בשיחת זום שקיים עם רבה של ברלין, הרב יהודה טייכטל; "לאנטישמיות אין מקום בלופטהנזה", אמר המנכ"ל, "מה שקרה לא היה צריך לקרות".

בהצהרה שפרסמה חברת התעופה הגרמנית, לופטהנזה, נאמר כי היא "מצטערת על הנסיבות סביב ההחלטה להדיר נוסעים" מהטיסה.

בהצהרה נאמר כי ב-4 במאי, מספר רב של נוסעים סורבו לעלות לטיסת ההמשך שלהם LH 1334 מפרנקפורט שבגרמניה לבודפשט בירת הונגריה. חברת התעופה לופטהנזה מצטערת על הנסיבות סביב ההחלטה להרחיק את הנוסעים שנפגעו מהטיסה, ועל כך לופטהנזה מתנצלת בכנות; "בעוד לופטהנזה עדיין בוחנת את העובדות והנסיבות של אותו יום, אנו מצטערים שהקבוצה הגדולה נדחתה מעלייה למטוס במקום להגביל את העלייה לנוסעים שאינם עומדים בדרישות".

עוד מסרה החברה: "אנו מתנצלים בפני כל הנוסעים שלא טסו בטיסה זו, לא רק על אי הנוחות, אלא גם על עוגמת הנפש שנגרמה וההשפעה האישית, חברת לופטהנזה ועובדיה עומדים מאחורי המטרה של חיבור בין אנשים ותרבויות ברחבי העולם", טענה חברת התעופה. "גיוון ושוויון הזדמנויות הם ערכי ליבה עבור החברה שלנו והתרבות הארגונית שלנו. מה שהתרחש אינו עולה בקנה אחד עם המדיניות או הערכים של לופטהנזה. יש לנו אפס סובלנות לגזענות, אנטישמיות ואפליה מכל סוג שהוא".

לופטהנזה חרדים נאצים היסטוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד