כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
בחירות תחת אש

פיצוצים בזמן ההצבעה על תפקיד הנשיא החדש

מנהיג סומליה לשעבר נבחר לנשיא לאחר הצבעה שהייתה פתוחה רק לחברי הפרלמנט במדינה. מאחר וקיום בחירות במדינה בלתי אפשרי, בשל הטרור שמתחולל שם. חברי פרלמנט הצביעו בהאנגר מטוסים מבוצר בבירה מוגדישו

פיצוצים בזמן ההצבעה על תפקיד הנשיא החדש
הנשיא חסן שייח' מוחמד צילום: משרד הנשיאות הסומלי

הנשיא הנוכחי של סומליה, מוחמד אבודאללהי פארמג'ו, המכהן בתפקיד מאז 2017, הפסיד לנשיא החדש אותו הביס ב-2017. ההצבעה הוגבלה ל-328 חברי הפרלמנט של סומליה בשל חששות ביטחוניים לגבי קיום בחירות רחבות יותר. חסן שייח' מוחמד קיבל 214 קולות, והביס את פארמג'ו שזכה ב-110 קולות. שלושה חברי פרלמנט פסלו בכוונה את פתקי ההצבעה שלהם, אחד לא הצביע.

הנסיבות החריגות מדגישות את סוגיות הביטחון של סומליה, כמו גם את היעדר אחריות דמוקרטית. התוצאה מסמנת קאמבק עבור חסן שייח' מוחמד, שכיהן כנשיא סומליה בין 2012 ל-2017 לפני שהובס על ידי פארמאג'ו. הבחירות שהיו במחלוקת חריפה התעכבו כמעט 15 חודשים בגלל קרבות פנים ובעיות ביטחון. מוחמד הושבע היום זמן קצר לאחר פרסום התוצאות הסופיות, מה שגרם לתומכים בבירה לצאת לרחובות ולירות באוויר משמחה. הוא יכהן בארבע השנים הקרובות.

בהצבעה ביום ראשון, מאות חברי פרלמנט הצביעו בהאנגר מטוסים מבוצר בבירה מוגדישו. ניתן היה לשמוע פיצוצים בקרבת מקום בזמן שההצבעה נערכה, אך המשטרה מסרה כי לא דווח על נפגעים. ההצבעה, שנעשתה בצורה חשאית, התעכבה במשך שעות בשל בדיקות ביטחוניות ממושכות.

כנשיא הנכנס, מוחמד יצטרך להתמודד עם ההשפעה של בצורת מתמשכת ממנה סובלים 3.5 מיליון סומלים בנמצאים בסיכון לרעב חמור. אבל המשימה הגדולה העומדת בפניו היא למשוך את השליטה מאל-שבאב. הארגון האיסלאמיסטי המקושר לאל-קאעידה שממשיך לשלוט בחלקים נרחבים של המדינה ומבצע פיגועים תכופים במוגדישו ובמקומות אחרים. המדינה נמצאת גם בחוסר של מזון ודלק בעקבות המלחמה באוקראינה.

הממשלה נתמכת במאבקה נגד אל-שבאב על ידי האיחוד האפריקאי, עם כ-18,000 חיילים והאו"ם. חוסר היציבות הוא אחת הסיבות לכך שסומליה לא הצליחה לקיים בחירות ישירות. מאז 1969 לא התקיימו בסומליה בחירות דמוקרטיות. מאחר והמדינה עברה הפיכה, דיקטטורה וסכסוך עם מיליציות חמולות וקיצונים אסלאמיסטים.

זו רק הפעם השלישית שהבחירה העקיפה לנשיאות יכלה להתקיים בסומליה עצמה. הקודמות נערכו בקניה ובג'יבוטי השכנות.

סומליה בחירות פיצוצים נשיא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד