כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

עמלת עו"ד בפרויקטים - תוגבל

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הגבלת שכר טרחת עורך דין, שקבלן רשאי להשית על רוכש דירה - עבור ההוצאות המשפטיות בשל רישום הדירה • "סוג של מס לקבלנים"

עמלת עו"ד בפרויקטים - תוגבל

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הגבלת שכר טרחת עורך דין שקבלן רשאי להשית על רוכש דירה עבור ההוצאות המשפטיות בשל רישום הדירה.

כמו כן, הוצע להסמיך את שר הבינוי והשיכון לקבוע, לאחר התייעצות עם שר המשפטים ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, את הסכום המרבי שרוכש דירה יידרש לשלם עבור ההוצאות המשפטיות. דרישה גבוהה מזו המותרת לפי התקנות שייקבעו תהיה עבירה פלילית שהעונש עליה יהיה קנס השווה היום ל-14,400 שקלים חדשים.

הצעות החוק המקורית, נועדה להגביל את רכיב ההוצאות המשפטיות במחיר דירה ל-0.5% ממחיר הדירה ושלא יעלה על 5,000 שקל. אולם בדיון ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ ברוורמן, החולט כי את שיעור ההגבלה יקבע שר הבינוי והשיכון, בהתייעצות עם שרת המשפטים ובאישור ועדת הכלכלה.

ח"כ שטרית אמר בדיון בוועדה, כי הוא מגיש את הצעת החוק הזו בפעם הרביעית והסביר כי מי שקונה דירה מקבלן נדרש לשלם 1.5 עד 2 אחוז מהעסקה לטובת טיפול משפטי. לדבריו, מדובר בסכומי עתק שאין להם הצדקה, מה גם שהם משולמים לקבלן ולא ישירות לעורכי הדין. "לא בטוח שהקבלן לא לוקח חצי מהסכום לכיסו", אמר ח"כ שטרית.

עו"ד מוטי בניאן, מלשכת עורכי הדין, טען כי החוק לא יוריד את מחיר הדירה אלא את רמת השירות של עורכי הדין. הוא טען כי עורכי הדין מבצעים פעולות רבות עבור הרוכש. ח"כ איציק שמולי טען מנגד כי הרוכשים לעיתים לא פוגשים בעורך הדין כלל.

עו"ד רונית שבירו טענה כי עורכי הדין מבצעים עבודה רבה עבור הרוכש ועובדים לפעמים 7 שנים עבור פרויקט, החל משינוי תב"ע. ח"כ אורי מקלב התרעם ואמר כי רוכשי הדירות לא אמורים לשלם עבור עבודה של שינוי תב"ע ובדיוק לשם כך נועד החוק.


נציגת משרד המשפטים, עו"ד כרמית יוליס, דרשה כי שרת המשפטים היא שתקבע את הסכומים ואמרה כי השרה תגיש ערר על תמיכת הממשלה בחוק. עם זאת, הוועדה קיבלה את הצעתו של ח"כ אטיאס, וכן קבעה עוד כי התשלום יועבר ישירות לעורך הדין, שיידרש להמציא קבלה לרוכש.

בדיון שהתקיים היום במליאת הכנסת אמר ח"כ מאיר שטרית כי צריך לקבוע שההוצאות המשפטיות במחיר דירה יוגבלו ל-0.5% ממחיר הדירה ושלא יעלו על 5,000 שקל. כמו כן אמר כי צריך לקבוע שהשכר ישולם ישירות לעורכי הדין ולא לקבלן. ח"כ אראל מרגלית תמך בהצעה ואמר כי החוק הוא חוק חשוב שימנע סוג של מס שמוטל על קוני הדירות. ח"כ ניסים זאב סיפר כי במקרים רבים עורכי הדין דווקא מייצגים את הקבלן ולא את הלקוח ששילם. ח"כ אורי מקלב אמר שהחוק הוא חוק ראשון במעלה בתחום הגנת הצרכן. לדבריו, החוק יחסוך לרוכשי הדירות עשרות אלפי שקלים.
עמלה קבלן בנייה עו''ד כסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד