י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כל מה שצריך לדעת על תאונות ברחוב

על פי החוק והפסיקה בישראל ישנם לא מעט מצבים שבהם תאונה ברחוב מולידה עילת תביעה שעשויה להוביל לפסיקת פיצויים

כל מה שצריך לדעת על תאונות ברחוב
עו"ד לנזקי גוף ורשלנות רפואית צילום: דודי פיינר

מי אחראי לפצות אדם שנפגע בתאונה ברחוב ומה הכללים החשובים שכדאי לעמוד בהם לאחר המקרה? המומחה מסביר

מדרכה משובשת, מהמורה בשביל חשוך, ברזל בולט מהקרקע והרשימה נמשכת. מפגעים רבים עלולים לגרום לאדם למעוד ולהיפצע כשהוא הולך לתומו ברחוב. כשהנפילה היא עוצמתית (ובמיוחד אם הנפגע הוא לא נער צעיר), הנזקים עלולים להיות דרמטיים.

על פי החוק והפסיקה בישראל ישנם לא מעט מצבים שבהם תאונה ברחוב מולידה עילת תביעה שעשויה להוביל לפסיקת פיצויים. חשוב גם להדגיש שמרגע שהנפגע מצליח להוכיח את האירוע והרשלנות כלפיו, הפיצויים נקבעים בהתאם לנזק ולא לפי "חומרת המפגע".

מי אחראי על נזקי תאונות ברחוב?

"תביעות בעקבות תאונות ברחוב מוגשות כנגד גורמים שונים", מסביר עו"ד דותן לינדנברג, בעל משרד עורכי דין העוסק בייצוג נפגעי גוף מזה למעלה מ-25 שנה, "הנפוצות שבהן מוגשות כנגד הרשות המקומית שהאירוע התרחש בשטח המוניציפלי שלה. זאת משום שלפי פקודת העיריות וכמובן בהתאם לפסיקה שהשתרשה לאורך שנים, הרשות המקומית חבה בחובת זהירות לדאוג לבטיחותם ושלומם של העוברים והשבים בשטחה".

עו"ד לינדנברג מדגיש שהרשות צריכה מתוקף כך לעשות כל שבידיה בכדי לטפל במכשולים שעלולים לסכן את שלום הציבור. מצד שני, הוא מסייג, "בתי המשפט מכירים בזה שהעירייה לא יכולה להיות בכל מקום, בכל זמן ובכל אירוע. המשאבים הציבוריים מוגבלים וברור שרחובות העיר לא אמורים להיות משטח סטרילי. שיעורי האחריות והרשלנות של הרשות המקומית משתנים אפוא ממקרה למקרה ונבחנים לפי הנסיבות".

האם הרשות המקומית היא הגורם היחיד? "לא תמיד", מסביר עו"ד לינדנברג. "הרשות המקומית היא לא הגורם היחיד או הבלעדי שיכול להימצא אחראי לתשלום הפיצויים בעקבות תאונות במרחב הציבורי. ישנם מקרים שבהם התביעה תוגש כנגד גורמים אחרים עם/בלי קשר לרשות המקומית".

"לדוגמה, תאונה באזור ששייך למרכז מסחרי תוליד תביעה כנגד החברה שמפעילה את המתחם ותאונה בעקבות נוזל שמנוני שמקורו במוסך סמוך יכולה להקים עילה ספציפית נגד העסק".

כמה כללים קצרים לגבי תאונה ברחוב

פיצויים בעקבות תאונה ברחוב מבוססים על תביעת נזיקין מכוח עוולת הרשלנות. הנפגע צריך להוכיח את קיומה של עוולת הרשלנות כלפיו שמוגדרת בסעיפים 35 ו-36 לפקודת הנזיקין. מדובר בעוולה המבוססת על שלושה תנאים מצטברים – רשלנות, נזק וקשר סיבתי ביניהם.

"תביעת נזיקין היא עניין מורכב", מסביר עו"ד לינדנברג, "בשלב ראשון יש לגבש תשתית ראייתית ברורה לגבי התרחשות התאונה. רצוי לעשות זאת על ידי צילום המפגע בזמן אמת או לכל הפחות במועד הקרוב להתרחשות. מומלץ להגיע לזירה גם לאחר מכן בכדי לוודא שהמפגע מתועד היטב. לדוגמה, אם התאונה התרחשה בלילה רצוי לחזור באור יום להנפקת תמונות ברורות".

במידה שהדבר מתאפשר כדאי לקחת פרטים מעדי ראייה שנכחו במקום וראו את התאונה, ואפילו לבקש תיעוד ממצלמות מחנויות סמוכות. כך גם ישנן ראיות נוספות שיכולות "לחזק" את התיק. כולל אפילו הודעות ווטסאפ בסמוך לאירועים שמעידות על שהתרחש - "הי, אני אאחר כי נפלתי ברחוב X ואני בדרך למיון".

קבלת טיפול רפואי וייעוץ משפטי

עו"ד לינדנברג מסביר שחשוב לפנות בהקדם לקבלת טיפול רפואי ולציין בפני הצוות הרפואי לא רק את המכאובים הפיסיים אלא גם את הנסיבות להגעה למיון. "המסמכים הרפואיים הראשוניים האלה הם מהותיים מאד בהליך המשפטי משום שמקובל להאמין שאדם יציין בפני רופאיו רק את האמת לאמיתה", הוא מדגיש.

טיפ חשוב נוסף הוא לפנות לקבלת ייעוץ משפטי ללא דיחוי ומהרגע הראשון שבו הנפגע סבור שהנפילה הייתה בעקבות מפגע בטיחותי במרחב הציבורי. ההתנהלות מול הרשות המקומית, במיוחד באופן הדיווח על התאונה ונסיבותיה, יכולה להיות בעלת השלכות לא מבוטלות על אופן התפתחות התיק.

"לא צריך לחשוש מכך שהרשות המקומית תמהר לתקן את המפגע, ובלבד שיש לכם תמונות של המקום לפני התיקון", אומר עו"ד לינדנברג, "להפך, זה מהלך שעשוי לצקת תוכן בתביעה ולהראות שהרשות בעצמה מבינה שהמפגע מסוכן ונקטה בצעדים למניעת הישנות תאונות בעתיד".  

תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד