י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כך מנסים בויז'ניץ להציל את הישיבה הגדולה באלעד

כישלון מוחץ בהרשמה גרם למוסדות החסידות לערוך סבב חוזר, במטרה לשלוח חלק מהבחורים לישיבה באלעד בניגוד לרצונם הראשוני • ומה קורה בישיבה הקטנה של אוז'רוב?

האדמו"ר מויז'ניץ. צילום: משה גולדשטיין
האדמו"ר מויז'ניץ. צילום: משה גולדשטיין



ישיבת ויז'ניץ באלעד, הקרויה 'ישועות משה' על שמו של האדמו"ר זצ"ל הוקמה לפני חמש שנים באשדוד. הייתה זו הישיבה הגדולה השלישית של החסידות, לאחר אחיותיה בבני ברק ובמודיעין עילית.

משום מה לא הצליחה הישיבה להתרומם כיאות, עד שהגאון רבי ישראל ברכר, ראש הישיבה הקטנה של ויז'ניץ באלעד, נקרא אל הדגל לפני כשנתיים והתבקש לקחת את הניהול לידיו. לאחר תקופה קצרה, הציע הרב ברכר למוסדות הקהילה להעתיק את משכן הישיבה לאלעד, משם יוכל לנהל את שתי הישיבות במקביל.

ההצעה התקבלה והישיבה נפתחה מחדש וגם מונה לה צוות חדש. חלק מהבוגרים בישיבת אשדוד המשיכו לאלעד וחלקם הועברו לישיבת ויז'ניץ בבני ברק. עם פתיחת הישיבה החדשה, ניתן לה השם החדש 'ישועות משה' במעמד בו השתתף האדמו"ר מויז'ניץ.

חלפה שנה ושוב לא הצליחה הישיבה לשגשג, וכעת, על פי החלטת ההנהלה, מפזרים את התלמידים הבוגרים בין הישיבות בברכפלד ובבני ברק, והישיבה תיפתח מחדש, הפעם לתלמידי שיעור א' בלבד. מי שיכהן כר"מ השיעור יהיה הרב אליעזר שלומוביץ, ששימש עד כה כר"מ בישיבת ויז'ניץ בקרית ויז'ניץ.

בויז'ניץ אפשרו עד כה לכל בוגרי הישיבות הקטנות לבחור בעצמם את הישיבה האידיאלית עבורם. אולם למרבה הצער, אף אחד מהתלמידים השנה לא ביקש להשתבץ בישיבה באלעד, והעומס העיקרי קיים בבני ברק - שם יכולים הבחורים להיות ספונים בצלו של האדמו"ר. הרשמה חלקית הייתה גם לברכפלד, אך לאלעד נרשמו בודדים בלבד.

בעקבות האמור, קיבלו כל הבוגרים חוזר נוסף מאת הנהלת המוסדות, ובו הם מבקשים לציין את שם הישיבה המועדפת עליהם, אך עליהם להוסיף ולציין מהי הישיבה השנייה שבה יחפצו, במידה והמועדפת לא תהיה ברת ביצוע. בהנהלת המוסדות מקווים באמצעות כך, לנייד בחורים מבני ברק לאלעד, גם אם בלית ברירה.

מויז'ניץ נמסר בתגובה: "מאז עלה האדמו"ר לכס אביו, התעצמה נהירת צעירי הצאן לישיבה בבני ברק, לחסות בצל הרבי. הדבר גרם לעומס יתר בהרשמה לישיבה בבני ברק, למעלה מפי שניים מיכולת הקיבול, העומדת על 75 תלמידים בכיתה. בשל כך הנהיג הרבי שורה של צעדים המשווה את נגישות תלמידי הישיבה בבני ברק אליו - לתלמידי שאר הישיבות.

"הרבי מתפלל עם תלמידי כל הישיבות בראש חודש [בעבר היה הרבי עולה להתפלל בישיבה בבני ברק גם בשאר ימות השבוע], הוכנו מקומות אירוח לשבתות ויו"ט לתלמידי כל הישיבות וכו' על זו הדרך.

"אמנם, רישום עודף של 130 בחורים לישיבה בבני ברק מגיע כמובן על חשבון רישום לישיבות האחרות כולן, ולאו דווקא ישיבה זו או אחרת. מאחר ואין באפשרות הישיבה בב"ב לקבל 130 בחורים שנרשמו, ובכדי שלא לפגוע בהיכלי הישיבות האחרות, התבקשו הבחורים להציע אופציה נוספת בעדיפות שניה אליה יוכלו להפנות את אלו שהישיבה בבני ברק לא תוכל לקבלם מחוסר מקום".

ה'ניתוח' של ישיבת אוז'רוב

תהליך של ייעול התקיים גם בישיבה הקטנה של חצר אוז'רוב. מדובר בישיבה הקיימת למעלה מעשור ואשר זכתה להצלחה יחסית בעיקר בגין הצוות האיכותי שמוביל אותה. מי שעומד בראשה הוא הרב אריה בקר, בנו של האדמו"ר. כמשגיח הישיבה משמש הרב אלעזר זיידמן.

אולם כמו בהרבה ישיבות, בתקופה האחרונה הסתמן במצב הלימודי בישיבה נסיגה מסויימת, בגלל אחוז התלמידים המוגדרים כ'חלשים'. הדבר הביא לפגיעה בשמה הטוב, והרב בקר החליט כי יש לבצע 'ניתוח' בישיבה כדי להציל את המצב.

לשם כך, החליט לפצל את הישיבה לשתיים. התלמידים מהליגה הנמוכה יותר, יועברו לרשותו של הרב דויטש, רב בית המדרש טריסק וחמיו של הרב בקר, שיקח לידו את מושכות הישיבה הקיימת.

הרב בקר מתכוון לפתוח ישיבה חדשה לקראת חודש אלול, עם עשרות המחוננים שנותרו ברשותו ובעיקר החדשים שנרשמו לישיבה, ואף היא תכונה בשם חדש. גם כאן, הישיבה תהיה בנשיאותו של אביו האדמו"ר מאוז'רוב.
ויז'ניץ אוז'רוב ישיבה אלעד כישלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד