כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הילד לא בא לבית הספר? - קבלי שיחת טלפון

האם זה מה שימנע אסונות? • חוק חדש מסמיך את הרשויות, לקבוע תקנות לפיהן, על מוסד חינוכי תוטל אחריות ליידע את ההורים כאשר ילד אינו מתייצב במוסד

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק חובת התקשרות להורים והודעה על אי-הגעת ילד למוסד חינוך או למעון יום, שהגישו הח"כים יריב לוין ואורלי לוי-אבקסיס (הליכוד ביתנו).

לפי הצעת החוק יהיו שר החינוך ושר הכלכלה מוסמכים להתקין תקנות בדבר נהלי חובת ההתקשרות של מוסדות חינוך ומעונות יום להוריו של ילד, לדיווח על אי הגעתו של ילד למוסד החינוך או למעון, לרבות בנושאים של קביעת שעת הגג לביצוע ההתקשרות והטלת סנקציות במקרים של אי-מילוי החובה.

ח"כ לוי-אבקסיס הסבירה במכתב לוועדת השרים לענייני חקיקה: "הצעת חוק חשובה זו הינה תולדה של ריבוי מקרים בשנים האחרונות בהם ילדים נשכחו ברכבי ההורים ובהסעות למוסדות השונים, ורק בשבוע האחרון התבשרנו על מקרה טרגי נוסף של מות פעוטה בת תשעה חודשים שנשכחה ברכב. בין השנים 2013-2008 דווח בתקשורת על מעל ל-180 מקרים בהם ילדים הושארו לבדם ברכב, 11 מקרים מתוכם נגמרו במוות ועוד רבים הסתיימו בפגיעה אנושה לילד".

סגן שר החינוך אבי ורצמן (הבית היהודי) שהשיב בשם הממשלה אמר: "בעקבות דיון בוועדה לזכויות הילד מחודש מאי השנה, עדכן אגף ההסעות את נוסח המיכרז – נוסף סעיף האוסר וילונות אטומים ברכבי הסעה על מנת שעוברים ושבים יוכלו להבחין בילד נשכח, העדפה במכרז לכלי רכב עם התקנים טכנולוגיים המונעים שכחת ילדים וקנס של 500 ₪ לחברה שלא ביצעה סריקה בתום ההסעה. המכרז והחוזה כבר הופצו. כדי שנוכל להציל את חייו של ילד אחד אני קורא להצביע בעד הצעת החוק".

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "חוק חינוך ממלכתי וחוק הפיקוח על מעונות אינם מחייבים התקשרות או בדיקה מול הורי הילדים במקרים של אי הגעת ילד למוסד החינוך או למעון ואינם מסדירים כלל נושא זה.

לנושא המעקב והבקרה אחר אי הגעת ילדים למוסדות חינוך ומעונות חשיבות עליונה בכל הנוגע לזיהוי מצבי משבר ומצוקה של ילדים, בעיות משפחתיות, שוטטות ילדים וכדומה.

במקרים דוגמת ילד שהורד במתחם המוסד החינוכי ונגרר על ידי זר או חלילה נשכח ברכב הוריו, ההתקשרות להורים מקבלת משנה תוקף ואף עשויה להציל חיים או למנוע אסון כבד.

הטלת חובת ההתקשרות תציף לפני השטח מקרים של איחורים עקביים ובכך תעזור להילחם בתופעת הנשירה המוקדמת ממוסדות חינוך, לטפל בזמן אמת בהתחלת הידרדרות של התנתקות ילד ממערכת החינוך, שמשמעותה, בחלק מהמקרים, פתח לעבריינות נוער, סמים, אלכוהול ופשע."

67 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה טרומית לא היו מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תדון בהכנת הצעת החוק לקריאה ראשונה.
מוסדות חינוך אסון שר החינוך לימודים הוראה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד