י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
תיעוד מסכם

רגעים מרוממים נרשמו במסע ההיסטורי לגרוסוורדיין

עשרות משתתפים מיוצאי גרוסוורדיין ומחצרות הקודש לבית ויז'ניץ עלו והתעלו בימי המסע במקומות הקדושים • קבלת פנים מרוממת של חברי הקהילה היהודית בגרוסוורדיין וביקור מרגש בבתי הכנסיות ובבתי הקברות בעיר • תפילת ערבית וספירת העומר בבית הכנסת של הרה"ק ה'אהבת ישראל' זי"ע נעלה את שרשרת המעמדים הנרגשים

רגעים מרוממים נרשמו במסע ההיסטורי לגרוסוורדיין
מסע היסטורי לגרוסוורדיין צילום: באדיבות המצלם

קרוב למאה איש השתתפו במסע המרגש וההיסטורי של 'האגודה למקומות הקדושים ברומניה' לגרוסוורדיין, בראשות קבוצות גדולות מיוצאי העיר גרוסוורדיין ומחסידי ויז'ניץ וסערט-ויז'ניץ, משפחות נכבדות הנמנות מיוצאי גרוסוורדיין ובהם רבנים ונכבדים רבים, שהגיעו לבקר ולסייר במקומות הקדושים בגרוסוורדיין הנחשבת לערש חסידות ויז'ניץ על אדמת רומניה, אחרי מלחמת העולם הראשונה, אז הגיע הסבא קדישא ה'אהבת ישראל' זי"ע לקבוע את משכנו בעיר.

את המסע ארגנה 'האגודה למקומות הקדושים ברומניה', בראשות הרה"ג ר' אברהם יעקב סלמון, רב קהל שטפנשט, לאחר שנים ארוכות של שמירת קשר קרוב וצמוד עם הנהלת הקהילה היהודית באוראדיה (גרוסוורדיין) ובראשם נשיא הקהילה, מר יעקב הלוי קופלמן שיחי', העומד על הפקודים כבר עשרות שנים ומנווט את ניהול הקהילה ביד רמה. שיתוף הפעולה בין הקהילה היהודית באוראדיה לבין ה'אגודה למקומות הקדושים ברומניה', כבר הביאה תוצאות מבורכות ליהדות רומניה בכלליות ובפרטיות, ועוד היד נטויה בע"ה כהנה וכהנה.

המסע המיוחד נפתח בבוקרו של יום שלישי ט' אייר, אז המריאו חברי המסע לבודפשט. לאחר הנחיתה יצאו המשתתפים לכיוון העיירה איהעל, לתפילת רבים נרגשת על ציון הרה"ק ה'ישמח משה' זי"ע, שם גם התפללו תפילת מנחה. משם המשיכו לעיירה ליסקא, לתפילה נרגשת על ציון הרה"ק רבי צבי הירש מליסקא זי"ע.

עלי דרך נשאו דברים רבני המסע: הרה"ג ר' אברהם יעקב סלמון, שקידם את פני הבאים בדברי ברכה ובתכנית המסע המרתק, הרה"ח ר' מנחם אליעזר מוזס, משב"ק מרן ה'אמרי חיים' זי"ע שתיבל את דבריו בזכרונות הוד קדומים לאורך כל ימי המסע לשמחת ולהנאת כל משתתפי המסע המרומם, הרה"ג ר' יצחק אייזיק טפר - מראשי ישיבת 'חזון נחום', והרה"ח ר' יוסף יהושע שכטר - מחשובי קהילת סערט ויז'ניץ בחיפה, על קדושת הצדיקים שאת קבריהם עתידים לפקוד.

בשעת לילה הגיעה הפמליה לעיירה קרעסטיר, אז נשמעו דברי הכנה נרגשים מפי הר"ר יוסף מאיר האס הי"ו, לקראת העלייה לציון של הרה"ק רבי ישעי'לה מקרעסטיר זי"ע. לאחר ארוחת ערב עשירה ומכובדת, בה נשא דברים הרה"ג ר' ישראל ליפשיץ, מרבני קהילת סערט ויז'ניץ בחיפה, התקיים מעמד העלייה לציון אחרי חצות הלילה בהתעוררות גדולה ומיוחדת.

בבוקרו של יום רביעי י' אייר, אחרי תפילת שחרית וארוחת בוקר בקרעסטיר, המשיך המסע לעיירה קאליב בהונגריה, ועלי דרך נשמעו דבריו של הרה"ג ר' יצחק אייזיק טפר על גודל קדושתו של הרה"ק רבי יצחק אייזיק מקאליב זי"ע, וכן זימרו הנוסעים כמה מניגוניו של הרה"ק מקאליב בהתעוררות גדולה. בהמשך, התקיימה תפילת רבים על ציון קדשו במעבה המערה. משם המשיכה הפמליה לטעימה קלה בבית הכנסת האורחים בקאליב.

מקאליב המשיך המסע לכיוון דברצין - מעבר הגבול לרומניה, שם לאחר המתנה קצרה של ביקורת והחתמת דרכונים, הגיעו לעיר גרוסוורדיין השוכנת בסמיכות לגבול רומניה-הונגריה. תחילה פנו המשתתפים לתפילה נרגשת על קברו של החסיד המפורסם מוה"ר גבריאל יוסף שכטר ז"ל, משמשו בקודש של הרה"ק ה'אהבת ישראל' זי"ע, הטמון בבית הקברות 'צידוק הדין' בעיר. מעמד היסטורי נרשם עת עלו על קברו למעלה ממניין צאצאיו ממשתתפי המסע, בראשות נכדו הרה"ח ר' יוסף יהושע שכטר, שעבר לפני התיבה באמירת פרקי תהלים בהתרגשות גדולה.

משם פנתה הפמליה לעבר הרובע היהודי בגרוסוורדיין, שם התקיימה מסיבת קבלת פנים  של חברי הקהילה היהודית למשתתפי המסע. נשיא הקהילה, מר יעקב קופלמן, נשא דברים לכבוד המאורע והביע את תודתו והוקרתו להרה"ג ר' אברהם יעקב סלמון על הפעולות הגדולות היוצאות תחת ידו למען יהודי רומניה בכל עת מצוא, ובפרט עתה במהלך המסע הנוכחי המחזק רבות את הקהילה היהודית במקום.

בהמשך התקיימו סיורים מרתקים בבניין בית הכנסת הגדול של גרוסוורדיין, ששופץ בשנים האחרונות בכלילת יופי והדר, בהשקעה כוללת של למעלה ממיליון יורו, שם גם התפללו תפילת מנחה. משם פנו לסיור בבית הכנסת הסמוך 'חברת ש"ס', וכן באנדרטה ההיסטורית המסמלת ומנציחה את הקמת הגטו היהודי בגרוסוורדיין, מצידו השמאלי של בית הכנסת הגדול. מפתיע היה לגלות כי בדיוק ביום זה, י' אייר, כ"ה לספירת העומר, הוכנסו היהודים לגטו ומהם נהרגו באותם ימים למעלה מ-30,000 יהודים הי"ד הרה"ח ר מנחם אליעזר מוזס נשא תפילת א-ל מלא רחמים לזכר הקדושים ובהם רבים ממשפחתו שנקלחו לגיטו ועלו על מוקדה מהעיר קלוז, הרב מוזס ציין כי האמרי חיים זצ"ל אף הוא נלקח לגטו בו שהה כשבועיים ימים עד שהוברח ביום לג בעומר וניצל בחסדי שמים.   

לקראת ערב הגיעו משתתפי המסע לבית הקברות העתיק של גרוסוורדיין, שם נמצא האוהל הישן בו היה טמון הס"ק ה'אהבת ישראל' זי"ע, בין השנים תרצ"ו-תש"י, 14 שנים בהם היווה המקום כותל ישועות ליהודי רומניה, אז הועלה ארון קדשו לארץ הקודש. משך עשרות שנים עמד האוהל כאבן שאין לה הופכין ותושבי המקום הפכוהו לתל של אשפה, עד ששופץ המקום לפני 3 שנים ע"י הרה"ג ר' אברהם יעקב סלמון, רב קהל שטפנשט וראש 'האגודה למקומות הקדושים ברומניה', שהסב את האוהל לשמש כמוזיאון היהודי של גרוסוורדיין, בדברי הימים ובתמונות עתיקות מארג מרתק והיסטורי העומד כגל עד בתוככי האהל.

הנוכחים הופתעו לגלות את האוהל בנוי ומשוכלל, משופץ ברוב פאר והדר, ובעיקר לאור הרעיון הנפלא שהגה הרב סלמון להפוך את המקום לבית מורשת היסטורית של חסידות ויז'ניץ בגרוסוורדיין בפרט ויהדות רומניה בכלל. על פני כל הקירות נתלו 600 תמונות ומסמכים מרתקים והיסטוריים נדירים וחלקם לא ידועים, מחולקים לפי נושאים ופרקים בתולדות יהדות גרוסוורדיין, רבני וחכמי המקום, פעילות יהודית במקום, הדפוס העברי בגרוסוורדיין, פרעות והשואה, וגולת הכותרת ההיסטוריה המפוארת על חסידות ויז'ניץ שקבעה משכנה בגרוסוורדיין אחרי מלחמת העולם הראשונה, כשלכל תמונה ומסמך מופיעים כיתובים מפורטים המסבירים את הנראה על הקיר בשפה העברית ובתרגום לשפה הרומנית.

הרה"ח ר' מנחם אליעזר מוזס, הרחיב משך שעה ארוכה על היסטוריית המקום ועל תיאורי מסע ההלוויה של מרן ה'אהבת ישראל' זי"ע, לצד סיפור  השתלשלות העניינים בפרשת העלאת הארון מגרוסוורדיין לארה"ק בשנת תש"י, כפי ששמע וקיבל מפי מורו ורבו הרה"ק ה'אמרי חיים' זי"ע, ולצידו ישובים בתוך האוהל רבני המסע, חברי האגודה למקומות הקדושים ברומניה, ועשרות משתתפי המסע.

רגעים נרגשים נרשמו עת ניגש הרה"ח ר' יוסף שווימר הי"ו לומר פרקי תהלים וקדיש על קבר זקנתו מרת גיטל שווימר ע"ה, הטמונה ממש מאחורי האוהל של מרן ה'אהבת ישראל' זי"ע. היה זה אחד הרגעים המכוננים של המסע המיוחד ומעין סגירת מעגל שנמשך שנים רבות של רצון וייחול לעלות על קבר הסבתא באמירת קדיש בנוכחות כמה מניינים של יראים ושלמים שהגיעו במיוחד מארץ הקודש. 

משם חזרה הפמליה לכיוון הרובע היהודי בעיר, שם ביקרו בביתו של הרה"ק ה'אהבת ישראל' זי"ע, המשמש כיום לבניין משרדים. בחצר הבית סיפר הרה"ח ר' מנחם אליעזר מוזס זכרונות הוד על ההווי המרומם של חסידות ויז'ניץ שהתקיים כאן משך עשורים רבים, הן בימי הנהגתו של ה'אהבת ישראל' והן בימי הנהגתו של ה'אמרי חיים', עד שנת תש"ו.

הרה"ח ר' יצחק רודיך הי"ו מחשובי חסידי ויזניץ בירושלים, תיאר ברגש רב בפני עשרות משתתפי המסע את דברי הימים עת ערך הרבי בעל ה'ישועות משה' מויזניץ זי"ע, את מסע הקודש בעיר זו בחודש אב תשנ"ד.

ביקור מרגש ורב-רושם התקיים בבית הכנסת 'בית ישראל' דחסידי ויז'ניץ שכונן מרן האהבת ישראל ונותר כיום בשממונו, שם עלו החסידים לסייר במבואות הבניין הענק אשר מט ליפול במרוצת השנים. כיתובים היסטוריים נמצאו חקוקים במעלה המדרגות לעזרת הנשים, על הקמת הישיבה הקדושה בחודש חשוון ת"ש שהתקיימה בבניין זה עד פרוץ השואה, והוקמה מחדש מיד לאחריה ע"י כ"ק מרן בעל 'אמרי חיים' זי"ע, למשך כשנה, עד אשר פנו לעלות לארץ הקודש.

היכל בית המדרש עצמו מלא בארגזים ובחפצים שונים, לאחר ששימש משך עשרות שנים כנגרייה מקומית. בעזרתם של כמה אברכים, הצליחו לסלול דרך פנימה במרכז בית המדרש, סמוך למקום עמדו של הרה"ק ה'אהבת ישראל' זי"ע בעת התפילה, מצד ימין של גומחת ארון הקודש. תחילה, נעמדו משתתפי המסע בתוך ההיכל המקודש שעורר רגשות עזים בקרב כולם, עת העלה כל אחד על זכרונו אלו מעמדי קודש ואלו שולחנות טהורים נערכו כאן בבית המדרש לפני 80 שנה, וזימרו יחד כמה מניגוני ויז'ניץ כמו 'י-ה ריבון' ועוד.

בזמן צאת הכוכבים ניגש הרה"ח ר' מנחם אליעזר מוזס לפני התיבה לתפילת ערבית סוחפת ונרגשת, כאשר גולת הכותרת נרשמה כמובן בשעת ספירת העומר שנאמרה על ידי כולם בצוותא חדא בקול רעש גדול ובנוסח הויז'ניצאי היוקד, כשמעיני כולם זולגות דמעות רותחות בחסות החשכה, בימים ההם בזמן הזה, כאשר שמענו כן עוד נחזה.

משם חזרו כולם לרחבת בניין משרדי הקהילה, שם הוגשה לפניהם ארוחת ערב בשרית ומכובדת שהגיעה במשלוח ישיר מהעיירה קרעסטיר הסמוכה. במהלך הסעודה נשמעו דברי ברכה מפי הרה"ג ר' אברהם יעקב סלמון, הרה"ח ר' מנחם אליעזר מוזס, מר יעקב קופלמן שיחי' נשיא הקהילה היהודית, ומר שריה קב שיחי' מרבני הקהילה היהודית באוראדיה.

בסיום הסעודה נפרדו משתתפי המסע מחברי הקהילה היהודית לחיים ולשלום, ופנו לכיוון מלון מקומי בעיר דברצין בהונגריה, לקראת חזרתם ארצה ביום חמישי י"א אייר, בבוקר. בדרכם ארצה נשמעו דברי ברכה מפי הבחור החשוב שמואל זאב פריד הי"ו, שסיכם בהתרגשות את ימי המסע הנפלא שיישאר חקוק על ליבם על המשתתפים לאורך ימים.  

משתתפי המסע הביעו הערכתם לצוות הלוגיסטי הנרחב של האגודה למקומות הקדושים ברומניה ובהם המנכ"ל הנמרץ הרב משה אליהו חריטן הי"ו, רכזי הנסיעה הר"ר שמואל כהנא הי"ו, הר"ר יוסף מאיר האס הי"ו והר"ר יהודה דויטש, שעמלו ללא ליאות לרווחתם של משתתפי המסע, צוות התעופה והקרקע של 'ביג-פלייט' בראשות הר"ר לוי יצחק סגל הי"ו, אשר פעלו להסדיר את כל הנדרש בכדי שהכל יבוא על מקומו בשלום.

לאור התגובות הנלהבות של משתתפי המסע לגרוסוורדיין שקשרו כתרי תהילה לראשי האגודה למקומות הקדושים ברומניה, החלו במשרדי האגודה לתכנן ולהוציא לפועל נסיעות נוספות למקומות הקדושים ברומניה, למחוזות החסידות כמו יאס, ויזניץ סאדיגורה ועוד, והציבור מתבקש לעקוב אחרי הפרסומים.

מסע היסטורי גרוסוורדיין רומניה מקומות הקדושים קברי צדיקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד