י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

הגר"א אברג'יל מתמודד: "תם עידן הפחד מעסקני ש"ס"

הרב אליהו אברג'ל, מבכירי הדיינים ומועמד לכס הראשון לציון, בראיון ל'בחדרי חרדים' • על ההתבזות: "צריך למצוא שיטה אחרת" • על הגר"ע יוסף: "יודע מי צריך להיות נשיא בית הדין"

הרב אברג'ל. צילום: בחדרי חרדים
הרב אברג'ל. צילום: בחדרי חרדים



את הרב אליהו אברג'ל פגשתי לראשונה בבניין הכנסת לפני מספר שבועות, עוד בימים בהם נשמרה ריצתו לתפקיד הראשון לציון, בסודי סודות.

בשבוע שעבר פגשתי אותו שוב, מלווה בעוזריו, כשהוא מכתת את רגליו מלשכה ללשכה, נפגש עם עוד ועוד ח"כים ושרים.

התחושה כי המרוץ הפעם על ריבוי המועמדים, הביא את הרבנים לכתת רגליים ולבקש על נפשם בדרך לעוד תומך ועוד תומך. הדילים, השטיקים, ארגזי הלכלוך, ה'מסירות' – דומה כי במרוץ הפעם נחצו כל הקווים ונפרצו כל הגדרים.

ברגע אחד של שקט הצלחתי לתפוס את הרב לשיחה. ספר היה מונח לפניו פתוח וחשבתי על האבסורד בכך שרב ודיין זה עשרות בשנים, תלמיד חכם, נאלץ לשבת סביב השולחן כאן, במזנון הכנסת, רק משום שהוא מבקש להיות רב ראשי במדינת ישראל.

• מה חושב הרב על הצורך של רבנים תלמידי חכמים לכתת את רגליהם כדי לזכות בתמיכת חברי הגוף הבוחר?

"אין ספק שדבר זה שמאלצים מועמדים להתדפק על פתחיהם של חברי הגוף הבוחר לבקש ולהתחנן על המלצותיהם - זה ודאי דבר שאינו מוסיף כבוד לתורה.

"מן הראוי לתקן שכל אדם שכיהן כך וכך שנים בדיינות, כולל שהוציא ספרי הלכה שנכתבו על ידו בתחום אבן העזר וחושן המשפט, דברים הנידונים בבית הדין, רק הוא יוכל להיות מועמד ולהתמודד. וזאת ללא תחנונים ובקשות והמלצות".

וכצפוי, אי אפשר לשבת מול מועמד מבלי להגיע אל שאלת השאלות: ואם יבוא הגר"ע יוסף ויבקש מהרב להסיר את מועמדותו - מה יעשה אז?

"השאלה הזו אינה קיימת מבחינה הלכתית, משום שצריכים לבחור את האיש הראוי לעמוד בראש הפירמידה, הכוללת את נשיא בית הדין הגדול, מי שהוכיח את עצמו בפסיקותיו ובפתרון בעיות הידועות בבתי הדין".

• ובכל זאת, אם יגיד...?

"לא מאמין שיגיד. הכול יודעים על גדלותו בתורה, הרב עובדיה יוסף ישב 40 שנה בבית הדין, מי כמוהו יודע מי צריך כיום להיות נשיא בית הדין".

• חלק מהבעיה של המועמדים החרדים למשבצת הרב הראשי נובעת מטענות ארגוני הנשים על אפליית נשים הקיימת בבתי הדין. זה מביא רבים מחברי הגוף הבוחר לתמוך ברבנים כמו הרב דוד סתיו, שהם סבורים שיהיו 'ידידותיים' לנושא. כדיין בבית הדין מזה שנים הרב מן הסתם מודע לבעיה.

"בהרכב שלי מקבלות הנשים את כל היחס הראוי והמכובד ביותר. איני יודע מה קורה בהרכבים אחרים, אם אהיה רב ראשי אבדוק כל תלונה, ובודאי יהיה מה לתקן".

"ח"כים ושרים עצמאים מאד בדעתם"

• האם סבור הרב שיש לו סיכוי להיבחר, כאשר מולו עומדות מערכות משומנות של ש"ס ושל מטה הרב עמאר-בוארון?

"נפגשתי עם אנשים מכובדים, בעלי מעלה, כולל ח"כים ושרים, כולל חברים בגוף הבוחר שהם מש"ס, עם חלקם יש לי ידידות של שנים, נראה לי שהם עצמאים מאד בדעתם, תם עידן הפחד!"

יועציו, היושבים לצידנו סביב השולחן, נרתעים מפרסום המילים האחרונות, אבל הרב נחוש בדעתו. "תם עידן הפחד", הוא שב וקורא, כשהוא דופק על השולחן.

בעודנו מדברים ניגש אל הרב ח"כ שמעון אוחיון מ'ישראל ביתנו'.

אוחיון, כפי שאמר בראיון ל'בחדרי חרדים' לפני מספר שבועות, הוא מעריץ גדול של הרב שלמה עמאר ותמך אישית ובכל ליבו ב'חוק הרב עמאר'.

"אני תומך ברב אברג'ל", הוא מצהיר בפני. הבעתי את פליאתי, אתה לא תומך אוטומטית במועמד שהציב הרב עמאר – הרב ציון בוארון?

"אני מכיר את הגישה של הרב אברג'ל, את היותו בר סמכא, כדיין ותיק ומוכר ומקובל על כל הציבור. בעיני צריך להיבחר רב שהוא לא רק תלמיד חכם גדול, אלא מי שיכול לצאת בפני הציבור. תמכתי ברב עמאר, כעת אני חושב שמי שמתאים מכולם לתפקיד הוא הרב אברג'ל", אמר.

לתשומת ליבם של אנשי מטה הרב בוארון – מתברר, שלא כל מי שתמך ברב עמאר, שגרף אהדה כמעט מקיר לקיר, תומך אוטומטית גם במועמד המומלץ על ידו.
הרב אליהו אברג'ל הרב ציון בוארון שמעון אוחיון רבנות ראשון לציון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד