כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

כספי מעשר יכולים לשמש כתשלום עבור גנרטור שבת?

האם מותר להשקיע כספי צדקה בקרן נושאת רווחים? • ומדוע אשם קמצא בחורבן הבית? • שו"ת הגראי"ל שטיינמן: שימושים מותרים ואסורים בכספי צדקה

צילום: בועז בן ארי
צילום: בועז בן ארי

פסיקה מעניינת יצאה השבוע מחדרו של הגראי"ל שטיינמן, שנשאל האם אפשר להשתמש בכספי מעשר לצורך חיבור לגנרטור לשבת, שהפך בשנים האחרונות לחלק אינטגרלי ברבים מהריכוזים החרדים, אולם הפעלתו כרוכה בהוצאות רבות, המכוסות באמצעות תשלום חודשי של המנויים.

בתשובתו אמר הגראי"ל, כי אמנם נחלקו הפוסקים אם כספי מעשר הם רק לעניים, או אפשר להשתמש בהם גם לשאר מצוות. "לאלו הסוברים שמותר להשתמש בהם לכל צרכי מצוה, הרי שגם להתחבר לגנרטור נמצא בכלל זה. אבל לאלו הסוברים שכספי המעשר מיועדים רק לעניים, הרי שאין היתר לקחת לזה, וכן יש לנהוג למעשה".

עם זאת, כדאי לציין שהגראי"ל התבטא בהזדמנות, שההתחברות לגנרטור שבת היא בכלל הוצאת שבת, שעליה אמרו חז"ל: "לוו עלי ואני פורע".

הגראי"ל גם נשאל על ידי תושב ארה"ב, האם לאחר שהפריש את הכסף למעשר, מותר לו להשקיע אותו בקרן צדקה פרטית וליצור רווחים בשותפות עם כספי הצדקה, במקום ליתנו ישירות לעניים.

הגראי"ל שלל זאת נחרצות וקבע שהדבר אסור וכי יש לתת את הכסף לצדקה בלבד. "וכל עוד שלא הגיע הכסף לגבאי צדקה, לא יצא המפריש ידי חובתו". הגראי"ל הוסיף וכתב לשואל: "יבורכו כל העושים צדקה ונותנים לאלתר לעניים שזהו דין גמור".

שאלה נוספת בענייני אגדה, שנשאל הגראי"ל ברוח הימים הללו, "מדוע אמרו חז"ל במסכת גיטין 'אקמצא ובר קמצא חרוב ירושלים', וכי מה אשם קמצא, במדון שחרחר בר קמצא?"

"אין כונת חז"ל לומר שקמצא אשם בדבר", השיב הגראי"ל, "רק כמו שהתרנגול והתרנגולת של טור מלכא (המקום שנקרא הר המלך, עליו מופיע במסכת גיטין) לא אשמים בחורבן העיר, רק חז"ל מספרים לנו, כיצד התגלגלו הדברים, הרי שגם כאן הכוונה היא, שעל ידי הטעות שהשתרבבה בין השם קמצא לבר קמצא, סיבב הקב"ה את חורבן בית שני, אך זה כדי להאשימו כלל".
הגראי''ל צדקה השקעה קמצא כספים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד