י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
עיר שוקקת שהפכה לאפר

מפוני מריופול מתארים: "רחובות מלאים בגופות"

מעל 120,000 תושבי מריופול הגיעו לזפוריז'יה, כך אמר המושל המקומי, הוא הוסיף כי למעלה מ-6,000 איש החליטו להישאר בזפוריז'יה, והשאר נמלטו משם למקום אחר | כוחות רוסים הזהירו אזרחים שתהיה הפגזה אינטנסיבית והתושבים מתארים את המצב: "או שאתה מת בבית, או 'תתפנה' לרוסיה"

מריופול הרוסה: אילוסטרציה
מריופול הרוסה: אילוסטרציה צילום: מתוך הטלגרם של MARIUPOLNOW

ללא אמצעי תקשורת או גישה לחשמל, חימום ומים, תושבי מריופול שבאוקראינה, שהו שבועות במרתפים כשהם מסתתרים מהפצצות רוסיות חסרות הבחנה בין חיילים לאזרחים. לדברי ראש העיר מריופול, ואדים בויצ'נקו, כ-20,000 מתושבי העיר כבר נהרגו במלחמה בידי הרוסים, "אך ייתכן שמספר הקורבנות המדויק לא יתגלה לעולם".

המושל האזורי אולכסנדר סטארוך אמר במהלך תדרוך ביום שני כי למעלה מ-6,000 נמלטים החליטו להישאר בזפוריז'יה, בעוד אחרים נמלטו למקום אחר. לדברי סטארוך, מספר המפונים לזפוריז'יה ירד בשבועות האחרונים וכיום מגיעים כ-1,000 איש ביום, כאשר 200-300 מגיעים ממריופול ועד כה הגיעו לעיר מעל 120 אלף תושבים נמלטים. מאז תחילת אפריל, צבא רוסיה משתמש במשרפות ניידות בניסיון למחוק את העדויות לפשעי המלחמה שלהם על ידי שריפת גופות, כך מסר משרד המודיעין של אוקראינה.

פקידים אוקראינים זיהו גם קברי אחים בפאתי מריופול, שם כוחות רוסים משליכים את גופותיהם של אלפי אזרחים שנותרו ברחובות. מפונים רבים דומעים בעודם מספרים על האכזריות של המצור הרוסי, מלאי פחד ממה שעלול לקרות לחבריהם ולקרובי משפחתם שעדיין נמצאים שם.

מועצת העיר מריופול מסרה ב-11 במאי כי עד 170,000 אזרחים נותרו לכודים בעיר. רבים מהניצולים מתארים סצנות נוראיות מעיר הנמל שהיתה שוקקת חיים עד לפלישה הרוסית ומנתה אוכלוסייה של 450,000 אזרחים. עיר שהפכה כעת לאפר, הרס וחורבן.

"הם (הכובשים הרוסים) ירו במכוון על בנייני מגורים", תיארה תושבת מריופול, סוויטנה מאיורובה, ל-Kyiv Independent, "היו הרבה חיילים רוסים והרבה ציוד צבאי רוסי סביב הבתים". כשסיפרה על הזוועות בעיר הולדתה שהפכה לבית קברות ענק, אמרה מאיורובה שהיא היתה מפוחדת במיוחד כשמטוסים רוסיים טסו מעליה. היא סיפרה: "פצצה נפלה על בית של השכן, והבית פשוט נעלם כ-16 בני אדם נהרגו".

כוחות רוסים הזהירו את האזרחים שתהיה הפגזה אינטנסיבית, אז "או שאתה מת בבית, או 'תתפנה' לרוסיה", אמרה מאיורובה. כאשר רוסיה הגבירה את ההתקפות על תשתיות אזרחיות מדי יום, המצב הפך לשאלה של חיים ומוות. עבור רבים היציאה לרוסיה הייתה הבריחה היחידה החוצה ממריופול המופגזת, אמרה.

אולגה, אמה של מאיורובה אמרה ל-Kyiv Independent כי הטנקים הרוסים עמדו במרחק של חמישה מטרים בלבד מחלונותיה והבניין רעד בכל פעם שנורו פגזים.

לבסוף הן הצליחו להימלט, בדרכן החוצה מהעיר הנצורה רחוב אחד היה מכוסה בגופות. בניגוד לרחובות אחרים, הכוחות הרוסיים טרם הוציאו את גופות האזרחים ההרוגים מהכביש כשהן נמלטו. אביה של מאיורובה נשאר מאחור, בגלל מוגבלות היה לו קשה להתפנות ממריופול.

סריי קוסטיאנטינוב, שעזב את מריופול בסוף מרץ, סיפר שצפה במשפחה שלמה, מילד קטן ועד סבא וסבתא, נקברים בחצר, לאחר שנפגעו מהפגזות. "חצרות רבות הפכו לבתי קברות", אמר קוסטיאנטינוב. הוא עצמו קבר כ-40 גופות.

מלחמת אוקראינה רוסיה מריופול קבר אחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד