כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

אז מה באמת קרה שם? • לייבל'ה מגלה סודות

איך קרה שבשני המתחרים 'משפחה' ו'בקהילה' מופיעה כתבת שער של המקובל רבי יעקב עדס? • מי שלח בלשים לכתב 'יום ליום? • ואיזה מחיר יש לחופשה? • ויש לייבל'ך

אז מה באמת קרה שם? • לייבל'ה מגלה סודות



בדד, בשני שערי עיתונים

מי שחולף השבוע ליד דוכני העיתונים, לא יכול להתעלם מהשערים הזהים של שני השבועונים המתחרים - משפחה ובקהילה. בשערי שניהם מופיע תצלומו של המקובל הירושלמי רבי יעקב עדס, תחת הכותרות 'יושב בדד' (משפחה) ו'אין לו מנחם' (בקהילה).

בכך התגשם סיוט של כל מערכת עיתון: לקום בבוקר ולגלות שהמתחרה שלך עשה בדיוק אותו דבר. אבל עבור אנשי מערכת מגזין 'משפחה' הסיוט החל כבר ביום שלישי בבוקר, אז התברר להם כי במקביל לעבודה שלהם על כתבת פרופיל ענקית שוקדים גם ב'בקהילה' על כתבה זהה.

איך זה קרה?

משיחות עם אנשי מערכת 'בקהילה' עולה הגרסא הבאה:

הובטח לנו כבר לפני חג הפסח, אחרי שנדחתה כתבת-חג מתוכננת של הרב יעקב ב. פרידמן עם הרב יעקב עדס, שנקבל כתבה בתשעת הימים. גם 'משפחה' פנו בשבוע שעבר - וקיבלו.

כשנודע ל'משפחה' בבוקר יום שלישי שיש לנו כתבה על הרב עדס, הם ניסו לשסות בנו חצי עולם, בכדי שנוריד את הכתבה - שהנהג הבטיח להם שהיא רק שלהם. שלחו אלינו את הרב יצחק בצרי, הרב בן ציון אבא שאול ואת יוסי רפאלי, ואפילו הדליפו לעיתונאי אבישי בן חיים ש'בקהילה' הולך לפרסם ראיון עם הרב, שלא היה ולא נברא.

אבישי פנה אלינו לתגובה - והכחשנו. הם ניסו לשסות בנו גורמים בכירים עוד הרבה יותר, בתואנה שאנחנו מפרסמים ראיון. אבל הם לא ידעו את מי שאנחנו ידענו: שגם להם אין ראיון, ככה שאין טעם לטרוח להשיג ראיון.

ככה הפרופילים יצאו לדרך בשני העיתונים.



וזו גרסת עיתון 'משפחה', כפי שעולה משיחות עם אנשי מערכת:

ביום חמישי האחרון הוכנס אריה ארליך, סגן עורך מגזין 'משפחה', לתפילת תיקון חצות שמקיימים מניין מקובלים במנהרות הכותל. לאחר התפילה הציג עצמו ארליך בפני הרב עדס וביקש שיחה לעיתון. הרב עדס נענה בחיוב וביקש מארליך שיגיע אל חדרו בישיבת השלום.

ביום שני הגיע ארליך לישיבת השלום, והרב עדס ביקש להעביר את שיחתו בכתב. הרב שאל מה האורך המשוער של הכתבה - ונענה: עד 4,000 מילה.

בהמשך היום נחת בתיבת המייל של ארליך מאמר מיוחד עבור העיתון, באורך 4,022 מילה
ארליך שזר חלקים מהמאמר בכתבת פרופיל ייחודית וראשונה מסוגה על דמותו של הרב עדס, בעוד המאמר המלא של הרב יפורסם בגיליון 'קולמוס' הקרוב.

בכתבת הפרופיל השתתף מקורבו של הרב והחברותא שלו במשך עשרים שנה. הכתבה עברה את שבט ביקורתם, וזכתה לתיקונים והגהות. בכתבה מנופצים מיתוסים רבים, למשל ביחס לאורחותיו של הרב, שכלי תקשורת רבים נפלו בהם מאז ומתמיד.

ביום שלישי נודע ל'משפחה' שגם המתחרה 'בקהילה' מבקש להתגדר בשיחה כביכול עם הרב, תוך הסתמכות על קטעי שיחות שמסר בעבר. כשהדבר הובא לידיעת הרב, הוא הביע צער רב. מקורביו אמרו שאנשי אותו עיתון הציגו עצמם כעובדים בביטאון תורני, ובכל מקרה, איש לא שיתף עמם פעולה.

הניסיונות של אנשי הרב, עד הרגע האחרון, ליירט את הכתבה הלא מוסמכת, כללו עירוב של אישים רבים ואזהרות - אך ללא הצלחה. האיש המרכזי שנשלח בשליחות הרב עדס אל 'בקהילה' היה הרב בן ציון אבא שאול. הוא עצמו פנה לעורכים של 'בקהילה' - ונענה בהתעלמות. אחר-כך שלח את העיתונאים אבישי בן חיים, מני גירא, יעקב ריבלין. לפי אנשי משפחה, לא היה להם כל קשר לניסיונות יירוט אלו.

לדברי גורמים 'במשפחה', בשיחה עם אנשי הרב עדס, מחו אנשי 'בקהילה': לא ייתכן שמשפחה יקבל ראיון ואנחנו לא. נעשה מה שאנחנו מבינים. או אם לצטט את לשונו המדויקת של אחד מעורכי 'בקהילה' לנהגו של הרב עדס: "עשיתם עלינו עוונטה. אני לא חייב לך שום דבר. אני מציע לך לפתוח בקהילה בסוף השבוע. תראה מה אנחנו מכינים לכם".

יחד עם זאת, ככל הנראה, מחשש להכחשה גורפת, הסיר 'בקהילה' - כך טוענים ב'משפחה' - את הציטוטים והסתפק בהצגת הכתבה כפרופיל בלבד. מדובר במחזור של כתבה שפרסם אבישי בן חיים ב'מעריב' והסתמכות על מקורות שונים המופיעים ברשת.

• אהרן קליגר, עורך התוכן של בקהילה, מרגלים בעורף האויב?

"אתה מבין שכמו תמיד אנחנו לא בצד המופתע..."

• אריה ארליך, סגן עורך מגזין משפחה, תאומים סיאמיים?

"הנסיונות המתמשכים לבנות הצלחה על ניסיון חיקוי של המקור - שוב הוכחו כלא יעילים. כרגיל, הכתבות מדברות בעד עצמן. עיון קל בשתי הכתבות מבהיר את ההבדל בין כתבה רצינית ואחראית, שנעשתה בשיתוף פעולה וכללה אמירות שנמסרו על ידי הרב לצורך פרסומם בעיתון, לבין כתבה שנעשתה תוך טריקת טלפונים לאנשי הרב".

עלילות אפרים והבלשים

אפרים גלעד, כתב 'יום ליום', פרסם בעמוד הפייסבוק שלו פוסט: "בהתחלה חשבתי שאני פרנואיד, שאני סתם מדמיין שמישהו עוקב אחריי, שסתם נדמה לי ששני אנשים צופים בי מתוך רכב מול הבית.

"אבל השבוע גילתי שלא סתם דמיינתי: חברה מסוימת שכיסחתי אותה בעבר כמה פעמים, החליטה לשכור בתשלום משרד חקירות שיעקוב אחריי, ויביא להם חומרים מעניינים אודותיי, כאלה שיכולים להשתיק אותי בבוא היום שאחשוב לפרסם אייטם שלילי נגדם. למזלי, נשמה טובה דאגה ללחוש לי על כך באוזן, ואף להביא לי את שובר הזמנת העבודה. באייטם הבא שאפרסם כנגדם, אצרף גם את התדפיס הנ"ל. זה חשוב ליידע את הקוראים, לא?"

• אפרים גלעד, מה שלום אמיל והבלשים?

"הבלשים הלכו לנוח, כנראה שעבדו קשה מרוב ההתרוצצויות שלי ברחבי ארץ להביא חומרים מעניינים לעיתון".

• יכול להיות שקראת יותר מדי ספרי מתח?

"ספרי מתח לא יצא לי לקרוא הרבה זמן. הספר האחרון שקראתי היה של חיים ולדר. אולי הושפעתי מפרי דמיונו הפורה".

• את מי הרגזת עד כדי כך ששווה לו להשקיע כל-כך הרבה כסף במעקבים?

"יש לי מדור פניות הציבור בשם 'מכה בפטיש'. כל שבוע אני מטפל בחברה אחרת. בשנה האחרונה התקבלו הרבה פניות על חברה מסוימת, וטיפלתי בהם במקצועיות. אחד הסמנכ"לים בחברה לקח את זה אישית מדי, לאחר שהוא התקשר באופן ישיר וניסה להניא אותי מפרסום אייטם שלילי.
"כשהוא לא קיבל יחס VIP כיאה לתפקידו רם המעלה, הוא החליט לקחת אותי בתור פרויקט אישי. מקווה שהבלשים הם פרק אחרון בעלילה".

לייבל'ך

• פעמיים כי טוב: ראש עיריית בני-ברק לשעבר מרדכי קרליץ והמנהל המיתולוגי של סיעת יהדות התורה אמיתי שולמן חגגו ביום שלישי הולדת נכדה משותפת.

• הזמר-שחקן-במאי שולי ראנד התיישב לכוס קפה עם עצמו בבית קפה נאמן ב'קניון רמות'. אז מה אם יש חרם.



• שדרן רדיו 'קול ברמה', עמי מיימון, חסיד חב"ד, ארז ביום חמישי שעבר את עצמו ואת רעייתו - והמריא למרכז חב"ד העולמי ב-770 ולאוהל בו קבור האדמו"ר זצ"ל. בפעם האחרונה הוא היה שם לפני 18 שנה.



• ומי הפתיע ובא לתפילת שבת מברכים בבית כנסת 'בית מנחם' של חב''ד בעיירת הנופש טנרזויל שבהרי ניו-יורק? הזמר ליפא שמלצר, שהגיע כשהוא נעול בנעלי ספורט וחובש כיפה רקומה מכסף.

• אלי אליוביץ, או בשמו הידוע יותר רטורניק, מבית 'בולטון פוטנציאל' בא להצדיע לאבא שקיבל תואר ראשון במשפטים, לאחר שהשקיע כמה שנות לימודים. בשביל התמונה הוא לבש את המדים החדשים.



• גם הזמר יהודה גלאנץ הגיע עם בנו משה לקחת את התואר.



• הזמר המנגן דוד ביתן קיבל מתנת יומולדת בדמות חופשת הפתעה בטבריה. במהלך השבת, הפתיע אותו איש 'קול ברמה' עמירם בן לולו עם עוגה.



• הזמר בני אלבז, העומד לפני הגשת אלבום חדש המכיל ישן, בוחר למתג את מסע הבחירות שלו לראשות מועצת בבאר יעקב - כדיסק. שימו לב לעיצוב הפוסטר.



• מעשה ידיו להתפאר: מוטי הלר מאייר כתות עמוס עבודה בימים אלו, של הכנה לקראת שנת הלמודים הבאה. הנה עוד כיתה שעברה תחת ידיו:



• ללייבל'ה נולד נכד: מדור בשם 'חב"דניצע - כל הסודות מחדר שני' באתר שטורעם נט. את המדור עורך שימי סגל, סגן עורך רשת קו עיתונות דתית.

• יש מחיר לחופשה: הזמר ישי לפידות העלה בשעה ארבע לפנות בוקר תמונה ממטבח ביתו. בנצפים: יונתן, בנו של המוסיקאי עמירן דביר, והילה לפידות אוכלים את מנת דגני הבוקר. על ראשה של הבת התנוססה כיפה. על ראשו של דביר (החתן לעתיד) הייתה מגבת.



• לייבל'ה בשידוכים: בשבוע שעבר היה לייבל'ך על דוברות המשטרה, שם מחפשים דובר עורך תוכן לתפקיד דוברות למגזר החרדי. איש תקשורת ידוע התעניין, שיגר קורות-חיים, וכעת מצפה לטוב.

• חברים הפתיעו את השדרן דוד חכם וחגגו לו יום הולדת 32 במסעדת אחלה בפתח-תקווה. תקרית מביכה נרשמה בין המסתופפים כשישראל פריד, מנכ"ל תחנת הרדיו 'גלי ישראל', ניסה לפתוח, ללא הצלחה, בקבוק יין. מי שנחלץ לעזרתו היה אבי רוזן, מנכ"ל רדיו 'קול חי'.



• איש העסקים ר' לוי לבייב וערוץ 9 הטלוויזיוני המשדר ברוסית כבר לא. הזוכה המאושר ב-48 האחוזים ‎‎הוא אלכסנדר לוין, עולה חדש מרוסיה, ששילם 6.5 מיליון דולר.

• הזמרים יידל ורדיגר וליפא שמלצר יעבירו את בין הזמנים הקרוב בארץ-הקודש (קעמפים, קייטנות, ביקור חולים). גם הזמר יעקב שוואקי יבצע גיחה גיחה או שתיים.

• במוצ״ש הקרוב תיערך, באופן חריג, ברדיו 'קול חי' התרמה למען אמן מוכר מאוד מתחום המוזיקה החסידית, שירד מנכסיו.

• משה הורביץ, הדובר של 'הצלה גוש דן', כבר לא.

• אחד מעובדי רדיו 'קול חי', מתנדב במשמר האזרחי, מצא שימוש יעיל לאזיקים. הקורבן: השדרן הקופצני מנחם טוקר. לייבל'ה מאוכזב שלא מציידים את המתנדבים גם בפלסטר.



• ואת דף המעריצים שפתחו ללייבל'ה בפייסבוק כבר ראיתם?

בבעלזא מבריאים

היועץ החיצוני של בעלזא, רואה החשבון צבי ווייספיש, יכול לחייך (כפי שהוא אוהב): מי שלקח לפני כחצי שנה את המושכות של המערכת הפיננסית הכושלת של מרכז מוסדות בעלזא, לאחר הגירעונות הכבדים אליהן נקלעה, כדי לייעל אותה ולהבריאה, העביר לפני כחודש לידי הרב מרדכי בריסק את ניהול ביטאון החסידות - 'המחנה החרדי', לאחר שביצע בו שינויים מתבקשים.

כעת פנה וויספיש, שבסופהשבוע חזר מפגישה עם ראשי בעלזא בניו-יורק, אל התחנה הבאה: קופתה של קהילת מחזיקי הדת, על שלוחותיה, כדי ליישם גם לה תכנית הבראה.


מוצאים אותו מהבוץ. מרדכי בריסק

מצויד בכל הסמכויות שהוקנו לו כבר הספיק ויספיש, שנטש את הלשכה בעיתון לטובת לשכה במוסדות, לצמצם את העלויות אותן ראה כמיותרות. כך, למשל, מספר עובדים נאלצו להיפרד מהרכבים שהיו ברשותם.
לייבל'ה משפחה בקהילה מנחם טוקר בעלזא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד