י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

כשהמשגיח צועק 'אלול' אתם גם עוברים ישיבה?

שלמה אורבך נהנה מהקמפיין של 'אגד', ולא מבין על מה המהומה • לדעתו הקואופרטיב הבין: אם יש אנשים מוסריים שיקפידו לשלם - אלו דווקא החרדים • טור דעה

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

אגד בכותרות. כולם מדברים עליה. אמנם לא בהכרח בהקשר חיובי, אבל העיקר שהיא ה'נושא החם'. לא שעד עתה נחבא הקואופרטיב אל גלגליו, אבל הפעם נדמה כי התסכול, הכאב ובעיקר הזעם, טיפסו למעלה מכל רף אפשרי.

במה הדברים אמורים?

ובכן, עיקרי הדברים הלא המה בכתובים, בעיתוני סוף השבוע של המגזר החרדי, על גבי מודעות גב בולטות או עמודים מרכזיים. את המסר העיקרי אי אפשר לפספס. אגד פונה לקורא החרדי המצוי ומבקשת להזכיר לו לשלם. שומע, נוסע חרדי יקר שלנו? למקרה ששכחת, התכוונת, או לא בדיוק הבנת, דע לך שאתה חייב לשלם על שירות הנסיעה שלנו. זה לא בחינם, חבוב.

ויש אפילו הדגמה והמחשה למתקשים בהבנה. נכון שאת החלה לא תסחבו מהמכולת בלי לשלם תמורתה? יופי קינדערלאך. בדיוק כך עליכם להניח את כרטיס הרב-קו בעמדה ולשלם. כמו שלא 'תפלחו' פחית שתיה מהקיוסק הקרוב, הוא הדין בנסיעה של אגד.

בהחלט, אמירה קליטה למדי, ומנוסחת כדבעי אף לבעלי הפיגור השכלי שבינינו. לחיזוק העניין, מובא גם הסבר הלכתי ברור המשקף את הפן היהודי שבנושא. אתם חרדים הרי, חבר'ה. לא תרצו להסתבך בעוון גזל. אז קדימה, לא לשכוח לשלם, ומיד בתחילת הנסיעה.

עד כאן שישים שניות על הקמפיין הפרסומי של אגד. מעתה ואילך, קמו להם מוחים, זועקים, נעלבים ואינם שותקים והרימו על נס את בזיון המגזר החרדי כולו. הייתכן הדבר? תמהו כאן ובבמות נוספות, קמפיין מעליב כל כך המופנה כלפי ציבור מסוים בלבד? הלא במילים אחרות, חברת אגד בעצם מתייגת כל אזרח שומר תורה ומצוות המשתמש בשירותיה, כגנב פוטנציאלי ושודד הקופה התאגידית. בושה! וכי אנשי המגזרים האחרים בארץ אינם חוטאים באי תשלום נסיעה? ועל זו הדרך.

ככל שגלי ההפגנה והמרד כנגד הפרסומים הללו מתרבים ומתעצמים, אני תמה לעצמי בשקט. וכעת, מעז אפילו לשאול בקול: על מה המהומה? הכצעקתה? אדרבא, אולי באמת הקמפיין הזה בא לחדד פכים קטנים של שכחה, חוסר שימת לב או טעות לא מכוונת? אני עצמי למשל, בוש ונכלם להודות, כי דווקא בזכות המודעה בעיתון, זכור נזכרתי בכמה פעמים בודדות שלא שילמתי על נסיעה של מוצאי שבתות בעיר הקודש ירושלים. מיהרתי אפוא לתקן את הדבר.

תבואו ותאמרו, אם כך הדבר, שיתבצע הקמפיין באופן אחיד ושוויוני גם בעיתונות החילונית! מדוע רק החרדים מתבקשים לשלם? מדוע רק עלינו הושם אור הזרקורים באופן בוטה כל כך? מצטער, אבל בשבילי הקמפיין המגזרי הזה היווה דווקא מחמאה גדולה. ממש כך.

ואסביר:

אין ספק שכלל האוכלוסייה בארצנו עשויה לחטוא בחוסר תשלום. בכוונה ושלא בכוונה, בירושלים ובערים אחרות. כולנו מועדים לפורענות ולשכחה, לא עלינו. אבל רק אנחנו זכינו במודעות מאירות עיניים, המסבירות את העוולה. ההיגיון שלי אומר שישבו להם מנהלי השיווק באגד, וחשבו לעצמם: בתקשורת הכללית זה בזבוז לפרסם, כי הרי כל אזרח-לא-משלם שיקרא את תחינתנו הנרגשת, יגחך קצרות על תמימות החברה ואמונתה שהוא ישוב וישלם מאוחר יותר, וידפדף לעמוד הבא. לשם מה לטרוח ולהשקיע כשהמטרה לא תתגשם ממילא?

לא כך הדבר בציבור החרדי, האמון על שמירת ההלכה. שם יקראו, יחששו מעוון גזל ויפשפשו בזיכרונם - האם אי פעם, בעבר הקרוב או הרחוק, קרה ולא שילמו. מה לעשות, אצל החרדים זה יעבוד! כי אכפת להם.

יצעק הצועק ויחרים את אגד. אני באופן אישי שמחתי לקבל עוד חיזוק על איכותו של הציבור שלנו. על ההבנה בכל מקום, כי אנחנו אנשים חושבים, שומרי מצוות ומאמינים. זה מה שאני הבנתי מהמודעה הזו. זה מה שאגד הסבירה לי השבוע, ואני מסכים לזה, בהחלט.
אגד קמפיין אוטובוסים תשלום חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד