י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הפרלמנט בפולין קבע: אסור לשחוט שחיטה כשרה

הפרלמנט בפולין התנגד לאישרור תקנה שהתירה שחיטה כשרה • הליגה למניעת השמצה: "הפרה בוטה של חופש הדת" • שליח חב"ד בוורשה: "ההצבעה אינה על רקע אנטישמי"

שחיטה בירושלים. צילום: יעקב נחומי
שחיטה בירושלים. צילום: יעקב נחומי

הפרלמנט הפולני דחה אתמול (שישי) הצעת חוק ממשלתית לאפשר למשחטות לייצר בשר כשר. ארגונים יהודים בניו-יורק תקפו את תוצאות ההצבעה. "האיסור הוא הפרה בוטה של חופש הדת", נאמר בהודעה מיוחדת שפירסמה הליגה למניעת השמצה.

בהצבעה שהתקיימה אתמול אמור היה הפרלמנט בפולין לאשרר תקנה שהתקבלה ב-2004, שהתירה שחיטה של בעלי חיים. אולם תוצאות ההצבעה היו 222 נגד האישרור מחדש ו-178 בעד. מספר חברי פרלמנט שהצביעו נגד החוק נימקו זאת בטענה שהשחיטה היא אכזרית כלפי בעלי חיים.

פיוטר קאדלצ'יק, נשיא איחוד הקהילות היהודיות בפולין, ומיכאל שודריך, הרב הראשי של פולין, אמרו בהודעה משותפת, כי מדובר בטענה שאינה נכונה. נוסף על כך ציינו כי החוק יפגע גם במוסלמים, ויאלץ את שתי הקהילות "לקנות בשר מיובא שהינו יקר יותר, או להיות צמחונים-בכפייה".

שליח חב"ד בוורשה, הרב שלום סטמבלר, אמר שהוא המום מהחלטה ההופכת את פולין למדינה הראשונה שאוסרת שחיטה כשרה. עוד הוסיף: "בימים אלו אנו מרגישים את חורבן העם היהודי, ואנו חוזרים אחורה לימי הזעם.

"יש לציין שכל החוק וכל המלחמה נגד השחיטה באה מצד ארגוני בעלי חיים שגרמו לכך שמרבית חברי הפרלמנט יצבעו נגד השחיטה, והם בכלל אינם יודעים ואינם מבינים את משמעות האיסור על השחיטה. לכן, ברור שההצבעה אינה על רקע אנטישמי כלל. בימים הבאים אכנס אסיפה עם משפטנים מקומים, כדי לדון בגזירה הכבדה".

הרב אריה גולדברג, סמנכ"ל מרכז רבני אירופה, אמר על דחיית חוק השחיטה בפולין: "זוהי בשורה עצובה ליהדות פולין בפרט וליהדות אירופה בכלל. מהלכים חקיקתיים מן הסוג הזה חורגים מגבולותיה של מדינת פולין ונודעת להם השפעה אירופית, כפי שראינו בנושא ברית המילה. מרכז רבני אירופה טיפל בפרשייה הזו מאז התעוררה בסוף השנה האזרחית הקודמת ובכוונתנו להמשיך ולפעול בנושא אל מול שלטונות פולין ומערכת המשפט האירופית בניסיון לאפשר את השחיטה במדינה".

"הרוב בפרלמנט הפולני הציב בפני היהודים המקומיים שלוש אפשרויות", אמר אברהם פוקסמן, מנכ'ל הליגה. "אל תקיימו את חוקי הדת שלכם, אל תאכלו בשר, או אל תחיו בינינו".

עוד אמר פוקסמן: "למדינה שעדיין מתמודדת עם יחסה ליהודים בעבר, ההצבעה היא מהלך שערורייתי הפוגע בעתיד היהודים בפולין". פוקסמן הזכיר כי סקרי דעת קהל שקיימה הליגה בקרב פולנים העלו "רמה גבוהה של אנטישמיות" - בקרב כמעט מחצית מתושבי המדינה.

בהודעה המגנה את תוצאות ההצבעה שפירסם הוועד היהודי האמריקאי מצוטטים עסקנים יהודים בפולין, שאמרו כי התוצאות של ההצבעה הם "ביטוי למאבקים פנימיים בזירה הפוליטית הפנימית, אבל גם מהלך שאיננו חף ממניעים אנטישמיים".
שחיטה כשרה פולין חב''ד פרלמנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד