י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מדינה מפוררת

תוצאות הבחירות בלבנון: כל צד טוען שניצח

כשכל צד טוען שהוא ניצח בבחירות מסוימות, אז כנראה שאף אחד לא באמת ניצח וזוהי הכותרת המרכזית שיוצאת מהבחירות לפרלמנט בלבנון שהגיעו לקו הסיום. רועי קייס מומחה לעולם הערבי בפרשנות מתמצתת על הדרמה בבחירות בלבנון

נסראללה נואם לאחר תוצאות הבחירות
נסראללה נואם לאחר תוצאות הבחירות צילום: צילום מסך

אלה היו בחירות יצריות במיוחד, קרב של ראש בראש אחרי ארבע שנים קשות במדינה שנמצאת על סף פשיטת רגל ויהיו שיגידו על סף מלחמת אזרחים שלישית. באופן די אירוני, תוצאות הבחירות לפרלמנט בביירות - לבנון. משקפות לא מעט את המצב העגום שאליו הגיעה המדינה שעד לפני עשרות שנים זכתה לכינוי השוויץ או הפריז של המזרח התיכון, מדינה מפוררת או ליתר דיוק מפולגת מתמיד.

איך שלא מסתכלים על זה, זאת הייתה אי הצבעת אמון של הציבור הלבנוני במערכת הפוליטית. שיעור ההצבעה קרס מ-49 אחוזים בבחירות ב-2018 ל-41 אחוזים. אלה שכן הלכו לקלפיות לא נתנו רוב לאף מחנה, או שכפי שאנחנו מפשטים זאת אצלנו, לא למחנה המזוהה עם חיזבאללה ולא למחנה המתנגד לחיזבאללה. רועי קייס מומחה לעולם הערבי ב'כאן חדשות' מתאר את המצב הפוליטי המסובך בלבנון.

נתחיל במחנה המזוהה עם חיזבאללה. עובדתית המחנה של חיזבאללה איבד את הרוב שהיה לו בפרלמנט מ-2018, רוב של 71 חברי פרלמנט מתוך 128 היושבים בבית המחוקקים בביירות. למחנה הזה יש, לפי החישובים של התוצאות, פחות מ-65 חברי פרלמנט. כשמסתכלים קצת יותר עמוק פנימה לתוצאות ובעיקר לספירת הקולות, מבינים שהסיעה של חיזבאללה עצמה עשתה את העבודה וחבריה אפילו קיבלו יותר קולות בבחירות האלה. בתנועת אמל השיעית של נביה ברי, רוב המועמדים קיבלו פחות קולות, אבל הם כן הצליחו לשמור על כוחם ולמעשה חיזבאללה ואמל עשו את העבודה (בערך 28 מושבים שניהם).

 

חסן נסראללה רועי קייס בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד