י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
בדרך לעסקת שבויים?

כאלף חיילים אוקראינים נכנעו לידי הרוסים

הקרב על מפעל הפלדה במריופול הסתיים, ותהליך כניעתם של החיילים האוקראינים שהיו נצורים בו למעלה מ-80 יום, הסתיים. לאחר פינויים של כמה מאות חיילים נוספים, העבירו אותם למתקן כליאה סובייטי לשעבר. התכנית היא עסקת חילופי שבויים גדולה מול רוסיה, שתחזיר את כל החיילים השבויים הביתה

חיילים אוקראינים: אילוסטרציה
חיילים אוקראינים: אילוסטרציה צילום: צבא אוקראינה

קרוב לאלף חיילים אוקראינים שהיו נצורים במפעל הפלדה במריופול, כבר נכנעו לידי הרוסים שהעבירו אותם למתקן כליאה סובייטי לשעבר. 53 מהחיילים שפונו סבלו מפציעות משמעותיות, כל השאר שלמים בגופם, למרות שהם נראים תשושים במיוחד בתמונות שצילמו הכוחות הפרו רוסים שלקחו אותם בשבי.

בשונה מהפינוי הראשון שבמסגרתו כל המפונים הועברו לבית חולים הנמצא בשטח שבשליטת הבדלנים הפרו רוסים, הפעם מדווחים הפרו רוסים כי הם לוקחים את השבויים למתקני שהיה, אחד מהם שימש בעבר כ'מחנה עונשין' סובייטי, מעין גולאג שבו הועסקו אסירים פוליטיים בעבודות פרך ונדרשו לעבור 'חינוך מחדש' כדי לקבל את המהפכה הקומוניסטית ולהשלים עמה.

בממשלת אוקראינה מתייחסים לאירוע כאל 'פינוי מרצון' וטוענים בתוקף כי לא מדובר בכניעה. עם זאת, בהודעות רשמיות אומרים הדוברים מטעם הממשלה האוקראינית, שהתוכנית היא להביא לחתימה על עסקת חילופי שבויים גדולה מול רוסיה, ולהחזיר את כל החיילים ממריופול אל שטחי אוקראינה.

רוסיה מצידה התחייבה בפומבי ובהודעות רשמיות, כי תעניק לחיילים האוקראינים יחס מכבד, וכי לא תפגע בזכויות השמורות לשבויי מלחמה. לאחר שיושלם פינוי מפעל המתכות מאחרוני הלוחמים האוקראינים, תסיים רוסיה את כיבושה של העיר כולה, כולל כיס ההתנגדות האחרון.

לעת עתה לא ידוע כמה חיילים עוד נמצאים במתחם ומתי יושלם הפינוי. ההערכות אודות מספר החיילים הכלואים במקום נעו לאורך החודשיים האחרונים בין כ-2,000 לוחמים בהערכות הגבוהות יותר לכ-600 בהערכות הנמוכות. בנוסף פונו מהמתחם כמה מאות אזרחים שהיו נצורים יחד עם החיילים.

לפי הדיווחים, הסיבה שבגינה לא הצליחו הרוסים לפרוץ אל המתחם הנצור ולהשמיד אותו, נעוצה בכך שבין המבנים השונים של מפעל המתכות הייתה רשת של מנהרות תת קרקעיות, כך שהאוקראינים הצליחו להתבצר היטב, וגם להפתיע את הרוסים שנכנסו למתחם ולהכות בהם מכיוונים שונים בו זמנית, מה שאילץ את הכוחות הרוסיים לסגת אל מחוץ לקו האש של האוקראינים ולהמתין כמעט שלושה חודשים עד לכניעתם.

מלחמת אוקראינה רוסיה מריופול כניעה מפעל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד