י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
קואליציה במשבר

בחירות, ממשלה חלופית או לשרוד במיעוט - התרחישים הפוליטיים

פרישתה של הח"כית זועבי מהקואליציה משנה את מערכי הכוחות במשכן ומותירה את הקואליציה במיעוט. האם הכנסת תפוזר ונלך לבחירות, או אולי ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית? אלו התרחישים האפשריים

בחירות, ממשלה חלופית או לשרוד במיעוט - התרחישים הפוליטיים
בנט ולפיד בישיבת ממשלה צילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90

פרישתה של חברת כנסת נוספת מהקואליציה מטלטלת אותה ביתר שאת. בניגוד לפעם הקודמת בה היא איבדה את הרוב עם פרישת סילמן, הפעם, עם פרישתה של ח"כ זועבי ממרצ, יחסי הכוחות משתנים והממשלה הופכת לממשלת מיעוט בה מתנגדי הממשלה מחזיקים ברוב בכנסת.

הערכה היא כי גם אם הממשלה תשרוד, זה יהיה לזמן קצר ביותר, מה שמשאיר בפני המערכת הפוליטית כמה אופציות שיעסיקו אותנו בתקופה הקרובה.

פיזור הכנסת:

האפשרות של פיזור הכנסת היא האפשרות הסבירה ביותר מאחר והושג לאופוזיציה רוב של 61 תומכים כדי להעביר את החוק בשלוש קריאות. סיבת הפרישה של זועבי, אירועי אל אקצא, תקשה על הרשימה המשותפת להמשיך לשת"פ עם הממשלה ולהעניק לה ביטחון.

ממשלה מיעוט:

כמו שעשו לאחר פרישת ח"כ עידית סילמן, ינסו גם כעת להמשיך להתנהל ללא רוב קואליציוני, באמצעות הפסק. החקיקה וסיוע בפיצולים באופוזיציה יצליחו לפחות לשרוד עד לסיום כנס הקיץ. עם אפשרות טכנית לשרוד עד למרצ 2023.

בשלושה מקרים בעבר שרדו ממשלות לתקופות קצרות ללא רוב, כך שבתרחישים מסוימים גם הממשלה הזו תוכל לשרוד כמובן במידה ולא יהיו פורשים נוספים.

ממשלה חלופית:

אפשרות נוספת היא שהטלטלה תוביל לשינוי בעמדת אנשי הימין בממשלה שיסכימו להביא להקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית, או בראשות בנימין נתניהו, או עם מועמד אחר מהליכוד או בראשות בני גנץ.

מעל הכול, טרם ברור כמה נחרצת חברת הכנסת זועבי בפרישתה מהקואליציה. ייתכן והלחצים שמפעילים עליה מכיוון הקואליציה ואנשי מרצ לחזור בה מהתפטרותה או לפרוש מהכנסת יישאו פרי והקואליציה תחזור לשרוד עם 60-60 עד למשבר הבא.

ג'ידא רינאוי זועבי מרצ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד