ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
"קודם לקריסה בציון"

זעם עצום בקרב הנוסעים: "ייבשו אותנו שעות ללא שתיה ותנאים"

מותשים ותשושים קיבלו אלפים המחכים, חלקם משעות הבוקר בחניוני הויסות את ההודעה כי הם כבר לא יעלו היום. לאחר שהמחסומים בציון נפרצו הודיעה המשטרה על סיום ההילולא והחזרת האוטובוסים | "מתנהגים אלינו כבהמות" סיפר אחד הנוסעים, "חיכינו 5 שעות בשמש"

המונים במירון צילום: דוד כהן, פלאש 90

למרות שהיה נראה כי המשטרה משתלטת על החגיגות במירון, בשעות האחרונות פרצו עימותים בין המשטרה למתפללים, שפרצו את המחסומים בהר. המשטרה איבדה שליטה והחליטה על סגירת הכניסה. בהמשך הודיעו המארגנים והמשטרה על סיום ההילולה, נאסרה כניסת אוטובוסים עם מתפללים למקום. ובהוראת המשטרה, משרד הדתות ופרויקטור ההילולה, תנועת אוטובוסים מתאפשרת רק מההר החוצה.

בחניוני האוטובוסים נמצאים אלפי בני אדם שמחכים כבר 5 ו-6 שעות לאוטובוס שיקח אותם אל ההר והתבשרו כי הם חוזרים כלעומת שבאו, "אנשים כאן מתמוטטים", מספר ל'בחדרי חרדים' אהרון, בחור צעיר שיצא מירושלים בשעה תשע בבוקר ונמצא בחניון אליפלט. "חיכינו כאן שעות בלי שום תנאים, בלי מים ושירותים, הנהג הוריד את הנוסעים אל השמש הקופחת אחרי שטען כי הוא נמצא על ההגה מעל ל-20 שעות והוא חייב מנוחה, לחזור עכשיו את כל הדרך לירושלים זה כניעה ובושה של משטרת ישראל".

אברך שהגיע מבני ברק עם שלושת ילדיו מספר כי הוא התייאש כבר מלהגיע אל ההר אחרי ששמע את מה שקורה שם אך גם לחזור אי אפשר, בצומת שאחרי היציאה מהחניון שורת אנשים שמתוסכלים ורעבים עומדים וחוסמים את התנועה, לא נראה לי שהאירוע יגמר בשעות הקרובות.

מוקדם יותר הודיע הפרויקטור כי "בעקבות חבלה מכוונת בתשתיות הבטיחות במתחם על ידי גורמים קיצוניים ואי יכולת להמשיך ולעמוד בכללי הבטיחות שנקבעו, הוחלט על עצירת התחבורה לציון הקבר וסיום ניהול ההילולה במתכונתה הנוכחית". זה שקר מוחלט טוען אברומי, אחד מ'הסדרנים' החדשים שנעמדו בציון הרשב"י ומנסים לווסת את הקהל ולמנוע דוחק וצפיפות, המשטרה הורידה את השאלטר וטענת כי קיצוניים פגעו בתשתיות, זה שקר גס. הוא מספר כי מאז המשטרה התפנתה מהמקום 'הסדר החדש' עובד מושלם, נכנסים מימין, יוצאים משמאל והתנועה זורמת, כמו בשנים עברו, המתווה קרס מבחינת המשטרה, לא מבחינתינו.

הקריסה בחניונים החלה הרבה לפני קריסת המחסומים בציון, גלעד, אחד מהעולים בתחב"צ למירון כתב לפני מספר שעות: אנחנו הגענו לאליפלט בשעה 8:10 בבוקר. בשעה 9:30 קיבלנו אישור לצאת, כבר חשבנו שאנחנו נוסעים למירון, ואז לקחו אותנו לחניון אחר עד השעה 11:10, משם המשכנו חניון עין הוזים שם הכניסו אותנו עמוק עמוק לתוך היער (שלא נוכל להפגין ולהפריע וכו') ללא קליטה כמעט ללא שירותים שתיה ואוכל. מעין הוזים יצאנו בשעה 12:20 הגענו למירון בשעה 14:30. עשרות אוטובוסים אנשים נשים וטף, בכיות צעקות זקנים ומבוגרים. נסיעה של רבע שעה לקח קרוב לחמש שעות!!! אין אף מגזר שהיו מעבירים אותו את הסבל הזה.

אחד הגולשים כתב: מדינת ישראל קיבלה צ'אנס עצום מהציבור החרדי. הזדמנות נדירה של אמון בממלכה. אחרי אסון מירון, קחו את המפתחות, אנחנו סומכים עליכם. והיא פספסה. התשתיות לא שופרו, העסקנים נשארו, ובעיקר, ניהול האירוע ביזיוני. התבקשתם להכין הילולה שמחה ובטיחותית, לא לחרב טוטאלית את החגיגה. חכמה קטנה מאד.

כזכור, במתווה סוכם שיותר ל-16 אלף מתפללים להיות בו זמנית על ההר וכל מתפלל יוגבל לארבע שעות שהייה במקום.

בפועל לא הייתה שום אפשרות לאכוף יציאה של מתפללים בתום ארבע שעות ובנוסף המשטרה החליטה, ללא הודעה מראש לקצץ כמעט בחצי את מספר המתפללים עליהם סוכם וחסמה למעשה עשרות אלפים מלהיכנס לשטח ההר.

המחדל נמשך כאשר הזעם של המתפללים מהם נמנעה הכניסה התפרץ והם הצליחו לפרוץ את מחסומים המשטרה שבתגובה הסירה אותם ועזבה את המקום ולאחר מכן הודיעה על הפסקה של כניסת מתפללים למירון. כעת, הודיעה המשטרה כאמור על סיום ההילולה.

ל"ג בעומר קריסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!