י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
פוטין מתוסכל ומדיח בכירים

מעל 1,700 חיילים אוקראינים מסרו עצמם לידי הרוסים

המפקדים הבכירים של החיילים הנצורים האוקראינים עדיין לא נכנעו, ולא ברור אם יעשו זאת בימים הקרובים | דגל ארה"ב הונף מחדש על בניין השגרירות בקייב | המודיעין הבריטי מדווח: פוטין מדיח מפקדים בכירים ומתוסכל מהכישלון המביש של צבא רוסיה

מריופול מהאוויר: אילוסטרציה
מריופול מהאוויר: אילוסטרציה צילום: צילום מסך

הדרמה במפעל המתכות 'אזובסטל' שבאזור התעשייה הענק של מריופול, נמשכת, ואתמול (חמישי) הודיעה רוסיה כי מספר החיילים האוקראינים שפונו מהמתחם כבר הגיע ל-1730, בהם 80 שהיו פצועים במצב קשה.

תהליך כניעתם של החיילים האוקראינים שהיו נצורים בו למעלה מ-80 יום, נמשך כבר מספר ימים כשהשבויים הפצועים ממועברים לבית חולים באזור שבשליטת הבדלנים הפרו רוסיים במחוז דונבאס, והיתר מועברים למתקני כליאה באותו אזור, בהם גם 'מחנה עונשין' רוסי ששימש כגולאג של חינוך מחדש ועבודות פרך בתקופה הסובייטית.

בממשלה האוקראינית טוענים שהתוכנית היא להביא לחתימה על עסקת חילופי שבויים גדולה מול רוסיה, ולהחזיר את כל החיילים ממריופול אל שטחי אוקראינה. רוסיה מצידה התחייבה בפומבי ובהודעות רשמיות, כי תעניק לחיילים האוקראינים יחס מכבד, וכי לא תפגע בזכויות השמורות לשבויי מלחמה. לא ברור כמה חיילים אוקראינים עדיין נצורים ב'אזובסטל'. ההערכות שפורסמו עד כה דיברו על כאלפיים חיילים לכל היותר, אבל לא ברור עד כמה היה המידע אמין ומדויק.

פרט מעניין מאוד בדיווחים אודות הפינוי ממריופול נוגע לגורלם הלא ברור של המפקדים הבכירים. עד כה, כל החיילים שנכנעו הם חיילים זוטרים בדרגות נמוכות. במתחם אמורים לשהות גם מספר מפקדים בעלי דרגות גבוהות, והם אלו שדאגו לכל אורך ימי המצור לפרסם הודעות פומביות מתוך המסתור התת קרקעי במפעל המתכת, אודות התוכניות שלהם.

המפקדים הצהירו שיעדיפו למות ולא להיכנע לכובש הרוסי, וכעת לא ברור כיצד ינהגו ברגע האמת, האם ימסרו את עצמם או שאחרי פינוי כל החיילים הם ייצאו למשימת התאבדות במטרה להיכנס לספר דברי הימים של העם האוקראיני, כגיבורים שמסרו את נפשם למען המולדת. הסיבה שבגינה לא הצליחו הרוסים לפרוץ אל המתחם הנצור ולהשמיד אותו, נעוצה בכך שבין המבנים השונים של מפעל המתכות הייתה רשת של מנהרות תת קרקעיות, כך שהאוקראינים הצליחו להתבצר היטב, וגם להפתיע את הרוסים שנכנסו למתחם ולהכות בהם מכיוונים שונים בו זמנית, מה שאילץ את הכוחות הרוסיים לסגת אל מחוץ לקו האש של האוקראינים ולהמתין כמעט שלושה חודשים עד לכניעתם.

נתון זה מהווה נקודת ייתרון למפקדים הנצורים, וייתכן שהם יוכלו לנצל את העובדה הזאת כדי להוסיף ולהתבצר עוד מספר חודשים, כשהפעם הם לא יסבלו ממחסור חמור במזון, משום שמספרם נמוך מאוד והם לא נדרשים להאכיל את כל אותם אלפיים חיילים שהיו נצורים יחד איתם.

פוטין מתוסכל מהכישלון ומדיח קצינים בכירים בצבאו

במקביל דיווח אתמול המודיעין הבריטי כי ממידע שהגיע לידיו, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הדיח מספר מפקדים בכירים מאוד בצבא רוסיה, בהם הגנרל שפיקד על היחידה המיוחדת שהייתה אמורה לכבוש את חארקוב ונחלה כישלון חרוץ, וכן מפקד הצי הרוסי בים השחור, שאיבד את ספינת הדגל שלו 'מוסקבה', בגלל חוסר יכולת להתמודד עם טילי כתף אוקראינים, יכולת שהייתה אמורה להיות מובנית בספינה מסוג זה שמצוידת במערכות מכ"ם ובטילי יירוט מתקדמים.

במודיעין הבריטי סבורים שצבא רוסיה בנוי ומורכב עם גישה בסיסית ויסודית של כיסוי כשלים וגלגול אחריות לדרגים הנמוכים, ולכן העובדה שפוטין מפנה את זעמו לעבר המפקדים הבכירים ביותר, יש בה כדי לזעזע את כל המערכות. לפי הבריטים, מצבו של הרמטכ"ל הרוסי ואלרי גרסימוב אינו ברור בשלב זה, כשמצד אחד הוא עדיין מוצג כרמטכ"ל, אבל מנגד הוא ככל הנראה הורחק מעמדת השפעה, ונהנה מאימון נמוך מאוד של ההנהגה הבכירה.

גורל דומה פקד ככל הנראה גם את שר ההגנה סרגיי שויגו שלפני המלחמה היה מרבה להתראיין ולייצג את עמדתה של רוסיה בפני התקשורת הרוסית והעולמית, ובעקבות הכישלון המהדהד של הצבא הנמצא תחת פיקודו כבר שנים רבות, הוא נעלם מהמסכים וממעט מאוד להופיע בציבור.

באוקראינה רוו אתמול נחת מהעובדה שארה"ב חידשה את פעילותה של השגרירות בבירה קייב, לאחר שלושה חודשים של הפסקה. השגרירות בקייב נסגרה עוד לפני פרוץ המלחמה כשכבר היה ברור שפוטין עומד לתקוף את אוקראינה. עד לפרוץ המלחמה היא פעלה מהעיר לבוב שבמערב אוקראינה ולאחר מכן עברה לפעול משטחי פולין השכנה, עד שהתייצב מעט המצב והפעילות בלבוב חודשה.

התיעוד של דגל ארה"ב מונף שוב על גבי התורן שעל גג מבנה השגרירות האמריקאית, התפרסם אתמול באוקראינה והעניק לאוקראינים את התחושה שהמעצמה החזקה בעולם שוב נותנת באוקראינה אימון, ובוטחת בה שהיא תצליח להתגבר על המצב הביטחוני הקשה, ולגרש את הכובש הרוסי משטחה.

מלחמת אוקראינה רוסיה מריופול מפעל בריטניה ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד