י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
נמלט ברגע האחרון

הלך לעולמו ניצול השואה שנמלט מהנאצים והתארח אצל רה"מ

מנהיג הלייבור הבריטי וראש הממשלה לעתיד, אירח בביתו ילד בן 10 לאחר שנמלט מגרמניה בעקבות ליל הבדולח. בסוף השבוע הילד שניצל והגיע לגיל 94, הלך לעולמו. הילד נמלט יחד עם אחיו ואימו רגע לפני שהיה מאוחר מדי

ניצול שואה: אילוסטרציה
ניצול שואה: אילוסטרציה צילום: לשכת הנשיא

פול ווילר, ילד יהודי פליט שנמלט מהנאצים ונקלט על ידי משפחתו של קלמנט אטלי ב-1939, אז ראש האופוזיציה בבריטניה, הלך לעולמו בגיל 94. פול ווילר, נמלט מגרמניה ב-1939 עם אימו ואחיו. לאחר בריחתם, ראש הממשלה לעתיד, שתחת הנהגתו נוסד ארגון הבריאות הבריטי המפורסם ה-NHS, הזמין את ווילר בן ה-10 להתארח בביתו בסטנמור, צפון מערב לונדון, כך עולה מעדויות ומכתבים שפרסם ה'גארדיאן'.

ראש האופוזיציה אטלי לא פרסם ולא ביקש להרוויח הון פוליטי מהמעשה האצילי שלו, שסיפורו סופר לראשונה על ידי הגרדיאן ב-2018. איגוד הפליטים היהודים (AJR) פרסם כי ווילר הלך לעולמו ביום שישי. בתו הודתה לארגון שדאג לעזרה כלכלית ואמרה שלחייו היה "סוף טוב".

ווילר גדל עם אחיו הצעיר ואימו, פרנציסקה, בעיירה וירצבורג שבבוואריה גרמניה. אביהם, יוהנס, היה נוצרי ועזב את אימם ב-1933 והכריז על עצמו כנאצי. פרנציסקה, רופאה, נאבקה למצוא עבודה ולדאוג לילדיה. היא החליטה לעזוב את גרמניה לאחר שהייתה עדה לאלימות האנטישמית של ליל הבדולח ב-9 בנובמבר 1938. לאמא היה אח לונדוני שעזר לה להגיע לבריטניה רגע לפני שהיה מאוחר מדי. אימו של ווילר כתבה בזיכרונותיה כי שכנעה את שומרי הגבול לתת לה לעבור מגרמניה להולנד ומשם המשיכה לבריטניה.

ווילר אמר ל'גארדיאן' בעבר כי הוא זוכר את הבריחה. "הייתי גאה בשעון שלי, זה היה מתנה עם מחוגים זוהרים. אחד השומרים הגרמנים בגבול הולנד ראה את זה לאחר שעלה על הרכבת שלנו", אמר. "השומר אמר לי, 'אני בטוח שתרצה למסור אותו במתנה לפיהרר. אם תיתן לי את זה, אני אדאג שהוא יקבל את זה'. אז הייתי צריך למסור את זה. אחרי שהם עזבו, אמא שלי אמרה לי שאנחנו בטוחים, בטוחים מהנאצים".

לאחר ששהה תקופה אצל ראש האופוזיציה קלמנט אטלי, ווילר עזב את בית משפחת אטלי לצפון אירלנד. ווילר אמר שהאטלים, יחד עם אחרים, עזרו למשפחתו להימלט מהשואה וליצור חיים חדשים בבריטניה. "זו הייתה אדיבות יוצאת דופן, הצעה נדיבה", אמר. "אטלי היה אדם צנוע. הוא לא ניסה להאדיר את עצמו בשום צורה. הוא עשה את זה מהסיבות הנכונות".

אטלי הוביל את הלייבור לניצחון מוחץ בבחירות ב-1945, לקח על עצמו תוכנית הלאמה שאפתנית והקים את שירות הבריאות הלאומי ה-NHS. הוא גם פיקח על חלוקת הודו, וסיים את המנדטים הבריטיים על ישראל וירדן. הוא הלך לעולמו ב-1967.

ווינר הפך למנהל מכירות בחברת טקסטיל, התחתן, נולדו לו שלושה ילדים והוא התיישב לבסוף בהרטפורדשייר באנגליה. בשנים האחרונות הוא התגורר בגלוסטרשייר.

ניצול שואה בריטניה אירלנד ראש הממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד