י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"עם כדור בקנה"

תחקיר הפיגוע בתל אביב: חמושים הסתובבו ברחובות וסיכנו חיים

תחקיר שבדק את האירועים סביב הפיגוע בתל אביב מצא כי עשרות ויותר של אזרחים שאינם בשירות התסובבו עם נשקים וסיכנו בכך חיי חפים מפשע

תחקיר הפיגוע בתל אביב: חמושים הסתובבו ברחובות וסיכנו חיים
כוחות הביטחון בתל אביב צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90

כ-250 שוטרים, חיילים, אנשי שב"כ ואזרחים עם רישיון נשק הסתובבו בזירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב על דעת עצמם, ונטלו חלק בחיפושים אחר המחבל מבלי שקיבלו הכוונה לכך. כך נקבע בתחקיר הפיגוע שאירע בחודש שעבר ושממצאיו פורסמו היום (ראשון) ע"י ג'וש בריינר ב"הארץ". התחקיר מתריע כי התנהלות האזרחים החמושים בפיגוע בתל אביב הייתה עלולה לעלות בפגיעה בחפים מפשע.

התחקיר חושף כי בליל הפיגוע בתל אביב, פעלו באזור יותר מאלף אנשי כוחות הביטחון בהתאם להוראות ותחת פיקוד מסודר, בהם אנשי סיירת מטכ"ל, שלדג ושייטת 13. בתחקיר מוסבר כי אנשי הכוחות המיוחדים נשלחו למקום מחשש שהמחבל יחזיק בני ערובה.

אלא שהתחקיר מבקר את ההתנהלות של עשרות ויותר חמושים שאינם בשירות והגיעו למקום על דעת עצמם. "אלה הסתובבו ברובים שלופים עם כדור בקנה, עברו מכתובת אחת לשנייה לפי שמועות שנפוצו מפה לאוזן וברשתות החברתיות, ולעתים אף נצמדו לכוחות שפעלו במסודר מבלי שהיו כפופים למפקד כלשהו. כך נוצרו מצבים שהיו עלולים להוביל לירי בין כוחות הביטחון בשל טעות בזיהוי".

לאור התחקיר המטריד, מקיימים במשרד לביטחון הפנים, במשטרה ובצה"ל דיונים כדי לגבש דרכים להפעלה מסודרת של אנשי כוחות הביטחון שמגיעים באופן לא מתוכנן לסייע בזירות פיגועים במרכזי הערים.

כזכור, למעלה מאלף שוטרים ולוחמים מהמשטרה, צה"ל והשב"כ השתתפו בסריקות ברחבי העיר וסביבתה. עוד בטרם חוסל המחבל, ביקשה המשטרה מהאזרחים להמשיך בשגרת החיים אך להימנע מהתקהלויות.

המחבל, ללא שיוך ארגוני מובהק ועבר ביטחוני, פלסטיני מאיו"ש, אותר ע"י השב"כ כשהוא מסתתר בסמוך למסגד ביפו ובמהלך חילופי אש עם כוח לוחמי שב"כ וימ"מ, הוא נהרג. לא היו נפגעים לכוחותינו. משב"כ נמסר כי חקירת הפיגוע נמשכת.

המפכ"ל, רב ניצב יעקב שבתאי, התייחס לאיתור וחיסול המחבל. "אחרי לילה קשה, ולאחר שעות ארוכות של פעילות משטרת ישראל, שב"כ וצה"ל, הצלחנו הבוקר, בשיתוף פעולה מבצעי ומודיעיני לסגור מעגל ולחסל בחילופי אש את המחבל", אמר שבתאי.

פיגוע בתל אביב תחקיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד