י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"מצפה מהקואליציה לתמוך"

הכנסת תצביע: ועדת חקירה לבדיקת קריסת המתווה של ההילולה

יומיים בלבד לאחר פארסת הענק שהובילה לקריסתו המלאה של המתווה לקיום אירוע ל"ג בעומר במירון ולעוגמת נפש עצומה בקרב אלפי חרדים, ח"כ מיהדות התורה מגיש בקשה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת כשלי המתווה שהובילו לקריסה. ההצבעה ביום רביעי. מה הסיכויים?

הכנסת תצביע: ועדת חקירה לבדיקת קריסת המתווה של ההילולה
עימותים במירון צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים

בעקבות המחדל בארגון הילולת הרשב"י השנה שהסתיימה בקריסה אדירה, במהלכה אלפים נתקעו שעות בחניונים ולא הורשו לעלות לתפילה לציון למרות שרכשו כרטיסים כדין, בכנסת מציעים להקים ועדת חקירה שתבדוק את הכשלים.

חבר הכנסת מאיר פרוש הגיש הצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת כשלי המתווה שהובילו לקריסה. הצעה שתעלה להצבעה ביום רביעי הקרוב, כשהסיכויים שתאושר אמנם קלושים - אך קיימים.

הרקע לדרישה, שמגיעה יומיים בלבד לאחר קריסת מתווה ההילולה, בו היו לא מעט "כשלים בהתארגנות של הגורמים השונים להילולת רבי שמעון בר יוחאי, בל"ג בעומר השנה". בדברי ההסבר נכתב כי הקריסה הביאה "לעוגמת נפש לאלפים ברחבי הארץ שנשארו תקועים ללא אפשרות לעלות למירון".

ח"כ פרוש אמר כי, "מטרת ועדת החקירה היא לא להתנגח חלילה בממונים על ההילולא, אלא ליזום לבדיקה אמיתית שעל פי תוצאותיה ייקבע המתווה להילולא בשנה הבאה, מתווה שכיום מבינים עד כמה הוא נחוץ, ועל כן אני מצפה לתמיכה מלאה גם מצד חברי הקואליציה שחיי אדם חשובים להם".

עימותים קשים פרצו ביום חמישי בקבר הרשב"י במירון: אלפי המתפללים שהמתינו זמן ממושך במחסומים סמוך למתחם הקבר, התעמתו עם השוטרים והצליחו את המחסומים. כוחות המשטרה פעלו במקום בכוחות מתוגברים ואף נאלצו לחלץ ילדים מתוך ההמון. בעקבות המהומות, הוחלט על סיום ההילולה.

במהלך העימותים הצליחו כמה מאות בני אדם לפרוץ למתחם הציון. המשטרה ביצעה מעצרים, בין היתר של אב שהיה יחד עם ילדו הקטן.

במקביל, המשטרה הסירה את כל המחסומים שהיו בסביבות הקבר. לפי שעה המתחם פתוח ללא נוכחות משטרתית. במשטרה ציינו כי ההר סגור עד להחזרת השליטה על האירועים.

בעקבות הסגירה המוחלטת של ההר ע"י המשטרה, אלפי נוסעים תקועים בשעה זו בחום הכבד בחניונים שבאזור מירון. לפי שעה לא ברור מתי ההר ייפתח מחדש.

סיום ההילולה

ממטה ההסברה נאמר כי בעקבות חבלה מכוונת בתשתיות הבטיחות במתחם ציון קבר הרשב"י, אשר נגרם על ידי גורמים קיצוניים ואי יכולת להמשיך ולעמוד בכללי הבטיחות שנקבעו, הוחלט על עצירת התחבורה לציון הקבר וסיום ניהול ההילולה במתכונתה הנוכחית. הנ"ל למעט השוהים בחניונים הקרובים (עין הוזים ואליפלט) אשר ימשיכו למירון.

לדברי המארגנים, האוטובוסים בחניונים המרוחקים לא ימשיכו להר. אוטובוסים שטרם יצאו לכיוון מירון, לא יצאו לדרכם. עוד נמסר כי האפשרות לקיום אירוע הזיכרון לנספים באסון מירון תשפ״א, תיבחן בהתאם להמלצת גורמי המקצוע.

ממטה ההסברה נמסר כי "אנו מתנצלים בפני העולים הרבים על עוגמת הנפש שנגרמה בשל הקבוצה הקיצונית שבחרה להפר את הסדר הציבורי".

מהמשטרה נמסר כי לפני זמן קצר עשרות קיצונים פרצו לציון, שברו את המחיצות בין מתחם הגברים לנשים, זרקו את הגדרות בפרעות וסיכנו חיי אדם, נשים וטף. לפי המשטרה, השוטרים חילצו את הנשים והילדים מחוץ לציון ופועלים למנוע את דוחק וסיכון חיי אדם.

האירועים התרחשו אחרי כמעט יממה שבה הצליחה המשטרה להימנע מאיבוד שליטה על האירועים, אולם נראה כי החום הכבד החל להשפיע על אלפי הממתינים במחסומים.

קריסה מאיר פרוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד