כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ינצח את חיזבאללה?

הד"ר הישראלי שמתמודד לנשיאות לבנון

ד"ר אדי כהן, יליד ביירות, החליט בצעד חריג למדי להעמיד את עצמו כמועמד לנשיאות לבנון לקראת הבחירות שיתקיימו במדינה באוקטובר הקרוב | בראיון שהתקיים עימו ב-103FM, ניסו להבין האם מדובר בכוונה אמיתית או בניסיון להוריד מעט את גובה הלהבות

הד"ר הישראלי שמתמודד לנשיאות לבנון
ד"ר אדי כהן ברקע ההפגנות ודגל לבנון צילום: צילום מסך // עמוד הטוויטר

ד"ר אדי כהן, מזרחן ויליד ביירות, החל בתקופה האחרונה לקדם את עצמו במירוץ לנשיאות לבנון שיתקיימו באוקטובר. היום (ראשון) התראיין ד"ר כהן לרדיו 103FM, על מנת להסביר מה עומד מאחורי המהלך והבהיר: "זה סרקסטי לחלוטין, אני תוקף את חיזבאללה כי הלבנונים לא יכולים".

"אני לבנוני, מודה באשמה. קודם כל, אנחנו מיהודי לבנון, הקהילה היהודית היא ה-17 בלבנון על פי החוקה הלבנונית. יהודי יכול לבחור ולהיבחר. אבל, אני עושה את זה בצורה סרקסטית בטוויטר שלי, זה לא אמיתי. כל החברים שלי מבקשים ממני לתקוף את חיזבאללה. הם לא יכולים לעשות את זה. כל חברי ילדותי, גם מוסלמים, גם נוצרים, גם שיעים", הסביר החוקר, שבימים אלו נמצא במרכז בגין סאדאת של אוניברסיטת בר אילן.

עוד הוסיף כהן ואמר כי "אני מציג אג'נדה לא ריאלית. זה לגמרי ציני, אני מציג אג'נדה לגרש את חיזבאללה, להעמיד את המנהיגים לדין. הדברים הללו, כל הלבנונים חשים אותם. הם לא נחלשו מאוד בבחירות, הם איבדו 10 מנדטים, איבדו את הרוב זה נכון, אבל חיזבאללה עדיין שולט בשדה תעופה, בצבא, בנמלים, כוחו של חיזבאללה לא צומצם".

 ד"ר כהן אף חשף כי במהלך השנים שמע פרט מידע מפתיע דווקא מסוריה, בכל הקשור לשלטון יהודי במדינה ערבית: "יש סורים שאמרו 'הלוואי ואלי כהן המרגל היה מגיע לנשיאות'. זה נכון. הם ראו מה עשה שלטון אסד האבא ואחר כך הבן. הם אומרים - הוא לא היה טובח בנו".

"גם אם חיזבאללה איבד 3-4 מושבים, זה לא ישנה רבות מבחינה פנימית אמר ד"ר אדי כהן לוואלה!. חיזבאללה כבר השתלט על המדינה - וקובע בה כל. מנגד, היחלשות של הארגון כן יכולה להשפיע על זהותו של הנשיא הבא - וכאן טמונה החשיבות האמיתית של מצבו. נדע אם היחלשות חיזבאללה היתה משמעותית רק בבחירות לנשיאות באוקטובר".

בלבנון, אומה של כמעט 7 מיליון איש, יש 18 קהילות דתיות נפרדות. בשל כך, ממשלת הקונצנזוס, או האחדות, מסתמכת על מבנה של חלוקת כוח שבו ראש הממשלה, הנשיא ודובר הפרלמנט חייבים להגיע משלוש הקבוצות הדתיות הגדולות במדינה - סונית, מארונית-נוצרית ושיעית בהתאמה.

לדברי כהן, בלבנון, הפרלמנט החדש חייב לבחור דובר - משרה שבה מחזיק נביה ברי ממפלגת אמל השיעית, שתומכת החיזבאללה, מאז 1992 - לפני שימנה ראש ממשלה שתפקידו לגבש קבינט. מאוחר יותר השנה, המחוקקים גם אמורים לבחור נשיא, במקום הנשיא המכהן מישל עאון שכהונתו מסתיימת ב-31 באוקטובר. "כל עיכוב בגיבוש הקבינט - תהליך שעשוי להימשך חודשים - יגרור עיכוב גם ברפורמות הנדרשות בהתמודדות עם המשבר הכלכלי העמוק" הסביר כהן.

לאור הפילוג העמוק בפרלמנט בין בעלות בריתו של חיזבאללה למתנגדיו, שבלט במיוחד בבחירות הנוכחיות, יש פרשנים שסבורים כי מצב זה יוביל שוב לקיפאון או עיכוב, בזמן שהפלגים שונים ינסו לגבש הסכם קואליציוני חדש. "איזו פוליטיקה תהיה לנו מלבד מתיחות עדתית ושידור חוזר של העימותים שכבר חווינו?" תהה מוחמד האג' עלי ממכון המחקר קרנגי מידל איסט סנטר בראיון לרויטרס.

"כשיקימו את הממשלה החדשה, נוכל לראות מה יקרה", אמר כהן. "אבל זאת עבודה שיכולה להימשך שנים. יכול להיות מצב שבו נגיע לאוקטובר בלי ממשלה ובלי נשיא - ולבנון תמצא את עצמה שוב בוואקום פוליטי", הוא הוסיף.

מבחינת ישראל, גם אם ההשפעה הפוליטית של חיזבאללה תיחלש, כהן אינו כה אופטימי. "ישראל זה 'מוקצה' בלבנון, לא סביר שאפילו המחנה הנוצרי יבקש שלום עם ישראל או הסכם כדוגמת הסכמי אברהם. מבחינת ישראל אין לשינויים האלה כל השפעה", הוא אמר. "כמובן," הוא הוסיף, "שעדיף לישראל אם ארצות הברית תהיה הבוחשת באזור, ולא איראן, אבל איני רואה בעתיד הסכם אברהם".

מבחינת העם הלבנוני, נראה כי אין דבר שישנה את הייאוש והתסכול שהוא חש. על פי נתונים רשמיים, 41% בלבד מבעלי הזכות להצבעה הצביעו אתמול בבחירות בלבנון - פחות אפילו מב-2018 , אז 49% הלכו לקלפיות. "חלק גדול מ-41% האלה בוודאי קיבלו שוחד כדי שיצאו להצביע. בלי כסף, היו מצביעים רק 20% . השחיתות לא נעלמה," אמר כהן.

לבנון חיזבאללה חסן נסראללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד