ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
לראשונה מפרוץ המלחמה

רבני הקהילות נערכים לחזרה הדרגתית לאוקראינה

בפסגה שנערכה בניו יורק, החליטו נציגי רבני הקהילות ושלוחי חב"ד באוקראינה, המונים כ-155 רבנים כי תבוצע בקרוב חזרה זהירה והדרגתית לקהילות במדינה השסועה | המטרה: להמשיך ולשמר את הקהילות היהודיות שממשיכות להתנהל מרחוק על ידי הרבנים שחולצו עם פרוץ המלחמה. חלקם של הרבנים נשארו במדינה למרות המלחמה

רבני הקהילות נערכים לחזרה הדרגתית לאוקראינה
חלק מהרבנים צילום: באדיבות המצלם

יהדות אוקראינה - נערכת ליום שאחרי: חודשיים וחצי אחרי פרוץ המלחמה באוקראינה, יהדות אוקראינה מחשבת מסלול מחדש. באסיפה מיוחדת שהתכנסה בניו יורק, בהשתתפות נציגי רבני קהילות ושלוחי חב"ד באוקראינה, שעסקה בתכנון ארוך טווח למצבם ורווחתם של יהודי ויהדות אוקראינה, התקבלה החלטה משמעותית.

בפסגה השתתפו המארח הרב משה קוטלרסקי, סגן יו"ר מרכז לענייני חינוך, מבכירי מערך פעילות שלוחי חב"ד בעולם, ומי שעומד בראש מאמצי גיוס המשאבים במגוון ערוצים,, איל-ההון ג'ורג' רוהר מגדולי התורמים של הקהילות ובתי ומוסדות חב"ד באוקראינה ב-32 השנים האחרונות, חברי ועד רבני ושלוחי חב"ד באוקראינה - ובהם רבה של דנייפר, השוהה בעיר האוקראינית מאז פרוץ המלחמה, הרב שמואל קמינצקי.

רבה של אודסה הרב אברהם וולף, רבה של מערב אוקראינה הרב שלמה וילהלם מז'יטומיר, רבה של חרקוב, הרב משה מוסקוביץ', הרב פנחס וישצקי מדונייצק/קייב; הרב שלמה חיים פלס והרב דוד מונדשיין מהנהלת איגוד הקהילות היהודיות. בפסגה שנמשכה יממה ארוכה, נשמעה סקירה מקיפה ומפורטת על פעילות החילוץ וההצלה של מאות אלפי יהודים למקומות מבטחים, פעילות הרווחה והחסד עם הפליטים מהמלחמה השוהים זמנית בכל מדינות העולם, המשך עבודת רבני ושלוחי חב"ד במסירות והנחת התשתית לעתיד הפעילות והשליחות מקרוב ומרחוק.

גולת הכותרת של המפגש היה: פתיחת המוסדות בהדרגה וחזרה זהירה של רבני הקהילות ושלוחי חב"ד לעיר מגוריהם. כיום מכהנים 155 רבנים בכ-30 קהילות שונות בערי אוקראינה. חלקם נשארו במדינה הבוערת, מאז פרוץ המלחמה, אולם מרביתן נאלצו להימלט, בשל הקרבות הקשים בערי מגוריהם.

חלק מהקהילות ספגו מכה קשה בעקבות המלחמה, ובראשם הקהילה בעיר מריופול החרבה. ועם זאת, בחלק מהערים, נשארו עדיין יהודים רבים, שלא הורשו לצאת את גבולות המדינה בשל גיל הגיוס שלהם, או מבוגרים המתקשים פיזית. מאז פרוץ המלחמה, חולצו מרבית הרבנים ורבים מבני קהילותיהם, במבצעי חילוץ מיוחדים. ועם זאת, הרבנים המשיכו לנהל מרחוק את הקהילות, עם הזרמת מזון וציוד מציל חיים ליהודים שנשארו בקהילות. יצויין כי בחלק מהמקומות, כמו בערים דנייפרו, אודסה, חרסון, ועוד, הרבנים נשארו במקום מגוריהם.

חזרתם הפיזית של רבני הקהילות ושלוחי חב"ד למדינות, שעזבו כאמור עם פרוץ המלחמה, תנסה לאחות מחדש את הקרעים בקהילות, לשמר את מה שנשאר מהם ולפתח מחדש את המוסדות הקהילתיים.

רבני קהילות רבני חב"ד מלחמת אוקראינה רוסיה שלוחי חב''ד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד