י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

חסר לך קפה בצום? פסק הלכה מתיר לנשנש פולים

הרב אליעזר מלמד בפסק תקדימי קובע כי מי שמכור לקפה מותר לו לאכול פולים "כיוון שהם תרופה בשבילו" • ויש גם היתר לצחצח שיניים, וסיפור על ניצול שואה

פולי קפה. צילום: פלאש 90
פולי קפה. צילום: פלאש 90

תשעה באב יוצר שאלות הלכתיות מגוונות, ולעתים אף מספק פסיקה תקדימית, כפי שהוציא הרב אליעזר מלמד, מחשובי הרבנים בציבור הדתי, שהכריע לאדם שרגיל לשתות בכל יום כמה כוסות קפה, ובעת הצום הוא נמנע מכך וסובל מכאבי ראש עזים, כי "מכיוון שהוא זקוק לקפה כדי למנוע כאבי ראש, מותר לו לקחת קפה נמס או מגורען בכפית ולבלוע את הקפה בלא מים, זאת משום שהקפה אינו ראוי לאכילה, שכן הוא מאד לא טעים ומעורר סלידה".

הרב מלמד מתייחס לכך שבהלכה נאסרו בצום גם דברים שאינם ראויים לאכילה, מפני שבזה שהאדם מחליט לאוכלם, הוא מחשיב אותם למאכלים, אך מסתייג וקובע, כי מכיוון שהמטרה כאן היא להסיר את כאבי הראש, הרי שאין האדם שבולע את הקפה מחשיב אותו כאוכל אלא כתרופה - ולפיכך מותר ליטול במשך היום מספר כפיות לפי הצורך.

עם זאת, הרב עצמו ממליץ לשואל להשיג כדורי אקמול עם קפאין שנועדו למטרה זו, ולבלוע אותם בצום בלי מים. למי שבכל זאת מתעקש 'לאכול' קפה, מציע הרב מלמד לצחצח את השיניים, כדי למנוע ריח רע מהפה.

והאם צחצוח השיניים עצמו מותר בתשעה באב?

ובכן, הרב מלמד מקל בעניין, ופוסק כי מי שמצטער מכך שאינו מצחצח את שיניו בבוקר, עם מים ומשחת שיניים, רשאי לעשות כן בתשעה באב (ביום הכיפורים הוא מחמיר וקובע לצחצח ללא מים ומשחה).

הרב מלמד מתייחס בתשובתו גם לנושא השואה, שעולה תמיד בימי בין המצרים ובעיקר בתשעת הימים, בהם עוסקים בזיכרון השואה ולקחיה, והוא מספר: "בשנותיי הראשונות ברבנות, הזכרתי פעם דברים ששמעתי מרבותיי, שבעקבות השואה קמה מדינת ישראל. השתתף בשיעור סבא של אחד התושבים. בסוף השיעור, כשדמעות בעיניו, פנה היהודי המבוגר ושאל: 'האם מדינת ישראל שווה את כל הקרבנות ההם?' הלה פרץ בבכי והחל לספר על היהודים שהכיר בעיירתו ונרצחו על קידוש ה'".

הרב מלמד לא הגיב וגם עיניו הוצפו דמעות. אולם בהמשך טען, כי הרב קוק ראה בעיני רוחו את מה שאמור היה להתחולל, ולכן תמך בכל ליבו בעלייתם של יהודים לארץ ישראל. "אך רבים לא שמעו לו ושמא גם לא יכלו לשמוע. מה שקרה בסוף, שבחימה שפוכה עקר ה' אותנו מהגלות והשליכנו לארץ ישראל".

האם זה מה שה' רצה? שתוקם ישות יהודית המבוססת על חילול התורה ומצוותיה, לכך אין להרב מלמד תשובה ברורה, אך הוא מסיק "וגם עתה הננו אובדי עצות בתחומים רבים, ואין לנו מנוס אלא להתמיד בתורה ולהתפלל שנכוון את דרכנו בהלכה כראוי".
תשעה באב קפה אכילה צום היתר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד