י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
היסטוריה בגרמניה

בית חולים גרמני חנך בית הכנסת והכניס ספר תורה

במדינה שלפני 80 שנה העלתה באש בתי כנסת, חגגו אתמול הכנסת ספר תורה ובית כנסת במקום לא צפוי, בית הכנסת נחנך בבית חולים במדינת תורינגיה, הריהוט הגיע מהארץ, ספר התורה נכתב לפני 80 שנה  

בית חולים גרמני חנך בית הכנסת והכניס ספר תורה
חגיגות הפתיחה צילום: בית החולים אייזנברג וולדקליניקן

עד היום ליהודים לא היו בתי כנסת בבתי חולים בגרמניה, עכשיו במדינת תורינגיה בית החולים המקומי פתח בית כנסת. היוזמה החדשה היא ייחודית בגרמניה. בית הכנסת נחנך אתמול (שני).

בית החולים 'אייזנברג וולדקליניקן' (Waldkliniken Eisenberg) הרחיב את המטבח והתפריט שלו כדי להעניק שירות למטופלים יהודים שרוצים אוכל כשר וגם מקום להתפלל.

בבניין יש גם מעלית שבת כדי שמשפחות המטופלים היהודים יוכלו לעלות לקומות הגבוהות גם בשבת. ראש ממשלת תורינגיה, בודו רמלו, השתתף בטקס הפתיחה, וכך גם הנשיאה לשעבר של המועצה המרכזית של היהודים בגרמניה, שרלוט קנובלוך, כמו גם רב מדינת תורינגיה, הרב אנדראס נחמה ורבנים אחרים. הפרויקט לא הוקם ביוזמת אף סוכנות ממשלתית, והוא גם לא נוצר במסגרת חגיגות השנה של 1,700 שנות חיים יהודיים בגרמניה.

חגיגות הפתיחה

הפרויקט הוא של הבית חולים. המרפאה בת 254 מיטות, שוכן בבניין שתוכנן על ידי האדריכל והמעצב האיטלקי מתאו תון ומזכיר יותר מלון אלגנטי מאשר מרפאה. הרב יצחק ארנברג מברלין כינה את תוכנית בית הכנסת "מיוחדת, מאוד מאוד יפה וחיובית". את ספר התורה, שגילו כ-80 שנה, נשא אתמול הרב לבית הכנסת בקומה השנייה, הספר נכתב במיוחד בישראל, והכתובת מבחוץ מוקדשת לזכר חללי השואה.

מלבד ראש הממשלה, בטקס השתתפו דמויות בולטות נוספות מהפוליטיקה, הדת והחברה האזרחית של המדינה, לאחר מסירת המפתח הסמלית על ידי הרב יצחק ארנברג, ראש ממשלת תורינגיה, בודו רמלו, דיבר על תרבותה המסבירת פנים של תורינגיה ולפלורליזם של כל הדתות: "זהו סימן חזק לסובלנות ותרבות מסבירת פנים", אמר. שרלוט קנובלוך, נשיאת הקהילה היהודית במינכן הביעה את תודתה לאחראים ולכל מי שעשו את הבלתי אפשרי. "פתיחת בית הכנסת היא רגע היסטורי במובן האמיתי של המילה" אמרה.

הריהוט הגיע מישראל, מקיבוץ לביא בצפון הארץ, על פי המרפאה, כל הפרויקט מומן על ידי עמותת החסות שלה ותרומות פרטיות.

גרמניה יהודים גרמניה בית חולים בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד