י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הרוסים מחסלים את תומכיו

סטפן בנדרה: גיבור אוקראיני או משתף פעולה נאצי?

האוקראינים מכבדים אותו, חיילים רוסים עוצרים או יורים למוות בתומכיו. המיתוס סביב הלאומן האוקראיני סטפן בנדרה הוא לב ליבה של המתקפה של רוסיה על אוקראינה. מי האיש שעומד בלב ליבה של המלחמה?

מלחמה באוקראינה: אילוסטרציה
מלחמה באוקראינה: אילוסטרציה צילום: מתוך הרשת

"בנדרה הוא אבא שלנו, אוקראינה היא האמא. נילחם למען אוקראינה", כך נצפו חיילים אוקראינים בסרטון ממריופול בתחילת מאי לפני שנפלה סופית לידי הרוסים. נראה שהסרטון צולם בבונקר במפעל הפלדה אזובסטאל, המקום האחרון של העיר שהיה סמל להתנגדות אוקראינית מול חיילים רוסים. גם לוחמי "אזוב" היו במקום, גדוד שהוקם על ידי לאומנים רדיקליים שסופח מאוחר יותר תחת משרד הפנים של אוקראינה.

סטפן בנדרה, שנהרג על ידי סוכני מודיעין סובייטים במערב גרמניה לפני יותר מ-60 שנה, הוא כנראה הלאומן האוקראיני הידוע ביותר. שמו הפך לסמל הרבה לפני המלחמה שמנהלת רוסיה נגד אוקראינה מאז ה-24 בפברואר. עבור חלקים מהחברה האוקראינית, בנדרה הוא גיבור ומודל לחיקוי.

התעמולה הרוסית מציגה אותו כאויב, הרוסים טוענים כי הם נלחמים נגד תומכיו במשך עשרות שנים. הצבא הרוסי רואה בשימוש בשמו סוג של תירוץ להרוג אוקראינים בשטחים הכבושים. התקשורת האוקראינית מלאה בדיווחים של עדי ראייה כיצד הרוסים רדפו אחרי תומכי בנדרה בקרב שבויי מלחמה אוקראינים ואזרחים כאחד. כך מדווח תאגיד השידור הגרמני DW.

סטפן בנדרה: ויקיפדיה

מי שנחשב כתומך בו עומד בפני עינויים או מוות. כשנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הצדיק את המלחמה נגד אוקראינה בנאומו ב-9 במאי במוסקבה, הוא דיבר על עימות בלתי נמנע עם "ניאו-נאצים, בנדרים". חייו של בנדרה קשורים קשר הדוק למערב אוקראינה, שהייתה אז חלק מפולין ואוסטריה-הונגריה.

הוא היה בנו של כומר שנולד בשנת 1909 במחוז איבנו-פרנקיבסק. בנדרה למד בלבוב והצטרף לארגון הלאומנים האוקראינים שנלחם במחתרת למען עצמאות. בשנות ה-30 הורשע בנדרה בהיותו שותף לארגון רציחות ממניעים פוליטיים בפולין, ושוחרר רק לאחר תחילת מלחמת העולם השנייה. הארגון התפצל לשתי קבוצות, ובנדרה הפך למנהיג האגף הרדיקלי יותר, בזמן שגרמניה הנאצית התכוננה למתקפה על ברית המועצות, חבריו לנשק של בנדרה הצטרפו להנהגה הגרמנית עם שני גדודים אוקראינים בשם "זמיר" ו"רולנד".

בנדרה היה בפולין הכבושה כאשר ב-30 ביוני 1941 הכריזו חבריו על מדינה אוקראינית עצמאית בלבוב הכבושה בידי הנאצים - והגרמנים אסרו עליו לנסוע לאוקראינה. היטלר דחה את רעיון העצמאות האוקראינית. בנדרה נעצר ובילה עד 1944 במחנה הריכוז זקסנהאוזן. הארגון שלו המשיך להילחם למען עצמאות באוקראינה בעזרת הזרוע הצבאית שלו, צבא המורדים האוקראיני, הנאצים והסובייטים רדפו והרגו את לוחמי בנדרה, הוא התגורר במינכן לאחר המלחמה, שם נהרג ב-1959 על ידי סוכן ק.ג.ב באמצעות ציאניד.

אוקראינים במערב המדינה העריצו את בנדרה. במערב אוקראינה נוצרה כת של ממש לאחר קריסת ברית המועצות, ישנם מוזיאונים, אנדרטאות ורחובות לכבודו. במקומות אחרים באוקראינה, במיוחד במזרח, אנשים האמינו בתעמולה הסובייטית, שראתה בו משתף פעולה נאצי - הם לא התייחסו בחיוב לבנדרה. תחת הפוליטיקאי הפרו-מערבי האוקראיני ויקטור יושצ'נקו, שהפך לנשיא ב-2005, זכה בנדרה בתואר "גיבור אוקראינה". יורשו, נשיא אוקראינה הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ', שלל את התואר.

תומכיו של בנדרה צועדים בבירה מדי שנה ביום הולדתו עם תהלוכת לפידים. בשנת 2016, קייב שינתה את שם השדרה בשם 'מוסקבה פרוספקט' על שם הלאומן, וקראה לה 'בנדרה פרוספקט'. סקר של קרן היוזמה הדמוקרטית באפריל 2021 מצא שאחד מכל שלושה אוקראינים, 32%, ראה את מעשיו של בנדרה חיוביים.

אנדראס אומלנד, מומחה במרכז שטוקהולם ללימודי מזרח אירופה אמר ל-DW, כי: "בנדרה היה לוחם רדיקלי לעצמאות שישב בכלא הפולני ובמחנה ריכוז גרמני ונרצח על ידי הרוסים, מה שאנשים לא זוכרים הוא שגם בתחילתה וגם בסוף מלחמת העולם השנייה, התנועה שבנדרה הוביל, שיתפה פעולה עם הנאצים מסיבות שונות". יש שני הסברים, אמר אומלנד. "חלק מאמינים ששיתוף הפעולה נאלץ, בעוד שאחרים טוענים שהייתה קרבה אידיאולוגית". אך "שניהם נכונים, אמר גז'גורז רוסולינסקי-לייבה, ביוגרף והיסטוריון של בנדרה באוניברסיטה של ברלין. "כמובן שבנדרה רצה מדינה אוקראינית, אבל הוא רצה מדינה פשיסטית, מדינה סמכותית, מדינה שבה הוא היה המנהיג".

גם אומלנד וגם רוסולינסקי-לייבה מצביעים על צד אפל נוסף בהיסטוריה של תנועת בנדרה, מעורבותם של לוחמיו ברציחות של אזרחים, יהודים ופולנים, באזורי גליציה, עם זאת, הם אמרו לבנדרה אישית לא היה חלק ברציחות. "התנועה שלו הצטרפה למשטרה האוקראינית, ב-1941, ועזרה לגרמנים לרצוח יהודים במערב אוקראינה", אמר רוסולינסקי-לייבה, והוסיף כי לא מצא ראיות לכך שבנדרה תמך או גינה טיהור אתני או הרג יהודים ומיעוטים אחרים.

זיכרון סלקטיבי הוא לא משהו שייחודי לאוקראינה - זה קורה גם במדינות אחרות, אמר אומלנד. הוא הצביע על דוגמה בולטת מגרמניה, שבה כנסיות ורחובות נקראים על שם מרטין לותר - למרות שידוע שהוא שנא יהודים.

מלחמת אוקראינה רוסיה אנטישמיות באוקראינה לאומני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד