כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

אור ירוק: בורות בכבישים ברחבי הארץ מסכנים חיי אדם

בבדיקה עבור עמותת אור ירוק נמצא: בכבישים רבים ישנם בורות לאורך הדרך, המהווים מכשול • אור ירוק: "על האחראים לפעול באופן מיידי למען תיקון הבורות בכביש"

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

עמותת אור ירוק בשיתוף עם המכללה הישראלית לבטחון וחקירות ערכו בדיקה מיוחדת ברחבי הארץ לבדיקת מפגעי כבישים. בבדיקה מצאו החוקרים כי בכבישים רבים ישנם בורות, או "חורים" לאורך ולרוחב הדרך המהווים מכשול אשר במצבים מסויימים הוא עביר ולעתים בלתי עביר.

בכבישים נמצאו מפגעי דרך מכמה סוגים. הראשון, בורות שנוצרו בכביש בקצה המתקנים. השני, בורות שנוצרו עקב בסיס לא מתאים או תחזוקה לקויה. סוג המפגע השלישי הוא מכשולי דרך כמו קצה לא מוגן של אבן שפה או מעקה בטיחות. מפגעים אלו יוצרים הפרעה לתנועת כלי הרכב ועלולים לגרום לבלימת פתע או לכניסה לבור ויציאת אויר מאחד מגלגלי הרכב. התוצאה של שני אלו בדרך כלל היא אובדן שליטה על הרכב וסיכון לתאונת דרכים.

בארה"ב, הוגדר תקן מחייב לגבי בורות בכביש המקובל גם באירופה. בתקן זה הוגדר כי כל בור או מכשול מסוג זה שעומקו מעל 75 מ"מ, הינו סכנה מיידית. כל בור שעומקו מעל 40 מ"מ מהווה סכנה, אבל גם כל בור בעל קצוות חדים שגובהו מעל 30 מ"מ מהווה סכנה, ואם גובהו מעל 55 מ"מ הרי שהוא מהווה סכנה מיידית למשתמשים בדרך.

הסיבות לקביעה זו הן שכניסה לבורות כאלו פועלת על צמיגי הרכב באופן אשר מעוות אותם. במהירויות שעולות על 20 קמ"ש יכולים להיווצר בצמיגים נזקים בלתי הפיכים אשר לימים ובמהירויות נסיעה גבוהות, יכולים לגרום להתפוצצות הצמיג תוך כדי נסיעה ומכאן לתאונה בלתי נמנעת שתוצאותיה יכולות להיות חמורות.

אחד המקומות בהם נמצאו מפגעי כבישים הוא רחוב המסגר הוד השרון, בו נוצר בור כתוצאה מחיבור לא נכון של בריכת ביוב לאספלט. מפגע נוסף שנמצא הוא בור בשכונת ברנע באשקלון, שנוצר ליד שקע לניקוז מי גשמים. ברחוב טובה ושמשון דנגר בפתח תקווה מצאו החוקרים כמה סוגי מפגעים במקום אחד: חיבור לא נכון של מכסה אביזרים לאספלט, פגמים באספלט עקב בעיה בריבוד וקצה של אבן שפת מדרכה בולט. גם ברחוב הסיבים בפתח תקווה אותר מפגע - בור לאורך הכביש ליד המדרכה. רכב הנוסע ונכנס לבור כזה מסתכן בפגם ונזק לצמיג, ובתאונת דרכים. מקומות נוספים בהם נמצאו בורות בכביש הם כביש 90 באזור הכנרת, רחוב פסח חברוני בירושלים, כביש 667 ליד מעלה גלבוע ורחוב הנשיא באור עקיבא בו נוצר בור עקב פיצוץ בצינור בכביש.

עמותת אור ירוק: "בורות בכביש ומפגעים המהווים מכשול בדרך, הם מסוכנים ועלולים לגרום לתאונת דרכים. על הרשויות המקומיות והמדינה לקחת את האחריות למפגעים אלו ולתקן אותם באופן מיידי בטרם הסכנה מהם תתממש".







אור ירוק בורות תאונות דרכים צמיגים סכנת חיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד