י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
תיעוד מרגש

3 חודשים למלחמה - רבה של חרקוב חזר לעיר המופגזת

שליח חב"ד ורבה הראשי של חרקוב הרב משה מוסקוביץ חזר עם 2 מילדיו אל העיר חרקוב שהופגזה קשות, שלושה חודשים בדיוק לאחר תחילת הפלישה הרוסית למדינה

3 חודשים למלחמה - רבה של חרקוב חזר לעיר המופגזת
רבה של חרקוב חזר לעיר המופגזת צילום: באדיבות המצלם

3 חודשים בדיוק לאחר הפלישה לאוקראינה, שליח חב"ד ורבה הראשי של חרקוב הרב משה מוסקוביץ חזר עם 2 מילדיו אל העיר. כזכור, בתחילת המלחמה הופגזה העיר ברקטות רבות ובין היתר נפגע גם בניין הממשל. בין ההרוגים הרבים שידעה העיר בהפצצות הרוסיות ידוע על 2 יהודים לפחות - והחשש הוא שהמספר יעלה בגלל מנותקי הקשר והנעדרים.

הרב מוסקוביץ, שהועבר לישראל כשבועיים לאחר פרוץ המלחמה, החזיק כל העת במתחם בית הכנסת יותר מ-100 פליטים יהודיים ודאג לכל מחסורם.

היום (שלישי) כאמור הוא חזר לבית הכנסת, נפגש עם בני קהילתו שהתרגשו מאוד לקראתו וקיבלו אותו בחיבוקים ובחום רב, התפלל עימם לסיום המלחמה וגם הניח תפילין ליהודי שפגש בחזית בית הממשל המופצץ.

רבני הקהילות נערכים לחזרה הדרגתית לאוקראינה

שלושה חודשים אחרי פרוץ המלחמה באוקראינה, יהדות אוקראינה מחשבת מסלול מחדש. באספה מיוחדת שהתכנסה בסוף השבוע בניו יורק, בהשתתפות נציגי רבני קהילות ושלוחי חב"ד באוקראינה, שעסקה בתכנון ארוך טווח למצבם ורווחתם של יהודי ויהדות אוקראינה, התקבלה החלטה משמעותית.

גולת הכותרת של המפגש היה: פתיחת המוסדות בהדרגה וחזרה זהירה של רבני הקהילות ושלוחי חב"ד לעיר מגוריהם. כיום מכהנים 155 רבנים בכ-30 קהילות שונות בערי אוקראינה. חלקם נשארו במדינה הבוערת, מאז פרוץ המלחמה, אולם מרביתן נאלצו להימלט, בשל הקרבות הקשים בערי מגוריהם. חזרתם הפיזית של רבני הקהילות ושלוחי חב"ד למדינות, שעזבו כאמור עם פרוץ המלחמה, תנסה לאחות מחדש את הקרעים בקהילות, לשמר את מה שנשאר מהם ולפתח מחדש את המוסדות הקהילתיים.

מלחמת אוקראינה רוסיה חרקוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד