ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
"שעה אפלה"

90 יום למלחמת פוטין-אוקראינה: תמונת מצב

האיחוד האירופי יטיל אמברגו גורף על נפט רוסי 'תוך ימים', בריטניה בדיונים לייצוא תבואה מאוקראינה, נשיא הפיליפינים היוצא מותח ביקורת על פוטין, ביידן: "מלחמת אוקראינה היא שעה אפלה בהיסטוריה המשותפת שלנו". דיפלומט שערק: "רוסיה שוקלת שימוש בנשק גרעיני". לברוב: "רוסיה חייבת להפסיק את התלות במערב". זלנסקי: "87 הרוגים בדסנה"

המלחמה באוקראינה: אילוסטרציה
המלחמה באוקראינה: אילוסטרציה צילום: צילום מסך

שר הכלכלה הגרמני אמר כי האיחוד האירופי קרוב להסכים סופית על איסור על יבוא נפט רוסי עם כניסת המלחמה באוקראינה לחודש הרביעי. שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק אמר כי האיחוד האירופי ככל הנראה "יגיע לפריצת דרך" באיסור על יבוא נפט רוסי "בתוך ימים".

מדינות רבות באיחוד האירופי תלויות במידה רבה בנפט רוסי. הגוש בן 27 החברים לא הצליח להגיע לקונצנזוס על האמברגו, בעיקר בגלל התנגדותה של הונגריה. "למדינות החברות באיחוד האירופי יש רמות שונות של תלות בנפט הרוסי", אמר האבק לערוץ הגרמני ZDF. "להונגריה פשוט יש קשר שונה לרוסיה", אמר, והוסיף כי האיחוד האירופי צריך לקחת את עמדתה של הונגריה בחשבון.

שר התחבורה של בריטניה, גרנט שאפס, אמר כי בריטניה מנהלת מגעים עם אוקראינה על איך להוציא תבואה מהמדינה לאחר המצור הימי של רוסיה על נמלי הים השחור שלה. מחירי המזון העולמיים עלו באופן דרמטי כאשר אוקראינה לא הצליחה לייצא 25 מיליון טון דגנים. "יש הרבה דרכים פוטנציאליות שונות להוציא תבואה וסחורות אחרות מאוקראינה", אמר שאפס ל-Sky News. "זה חיוני לחלוטין שנעשה זאת, אחרת עלול להיות הרבה רעב בעולם".

נשיא הפיליפינים היוצא דוטרטה מותח ביקורת על מלחמתו של פוטין באוקראינה. הנשיא היוצא של הפיליפינים רודריגו דוטרטה מתח ביקורת על מנהיג רוסיה ולדימיר פוטין בעקבות מותם של עשרות אלפי אזרחים באוקראינה, כשהוא ציין שגם הוא וגם המנהיג הרוסי כונו רוצחים, לאחר שדוטרטה הוציא להורג סוחרי סמים, הוא אמר: "אני הרגתי פושעים, אני לא הורג ילדים וקשישים".

דוטרטה שכינה בעבר בפומבי את פוטין 'חבר', שינה את הטון. זו הייתה הפעם הראשונה שהוא האשים את פוטין בשל עלייה במחירי המזון העולמיים שפגעו קשה במדינות רבות, כולל הפיליפינים. הנשיא היוצא אמר כי הוא לא מגנה את פוטין אבל הוא לא מסכים לכנות את הפלישה לאוקראינה "מבצע צבאי מיוחד", כשהיא באמת מלחמה ב"אומה ריבונית". הוא קרא לפוטין ולשגרירות רוסיה במנילה - פיליפינים להפסיק להפציץ אזרחים באוקראינה ולאפשר לאזרחים אוקראינים להתפנות בבטחה. "אני בדרך החוצה (מתפקיד הנשיא) ואני לא יודע איך לפתור את הבעיה", אמר דוטרטה. הוא יעזוב את תפקידו ב-30 ביוני. הוא הוסיף: "צריך לפתור את המלחמה בין אוקראינה לרוסיה לפני שנוכל לדבר אפילו על חזרה לשגרה".

רוסיה סוגרת על לוהנסק: "רוסיה הגבירה את האינטנסיביות של הפעולות שלה בדונבאס כאשר היא מבקשת לכתר את סברודוניצק, לישנסק ורובז'נה", כך צייץ משרד ההגנה הבריטי בעדכון המודיעין האחרון שלו. במקביל, פקידים בבריטניה ציינו: "רואים התנגדות אוקראינית חזקה עם כוחות שתופסים עמדות הגנה חפורות היטב".

הנשיא ביידן: "מלחמת אוקראינה שעה אפלה בהיסטוריה המשותפת שלנו". במהלך פסגה עם מנהיגים מיפן, אוסטרליה והודו, אמר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שהם נמצאים ב"שעה אפלה בהיסטוריה המשותפת שלנו" בזמן שרוסיה מנהלת מלחמה נגד אוקראינה. הוא דחק במנהיגי במנהיגים לפעול לעצירת המלחמה.

"זה יותר מסתם סוגיה אירופית. זו סוגיה גלובלית", אמר ביידן. הוא הוסיף כי המלחמה היא "קטסטרופה הומניטרית ואזרחים חפים מפשע נהרגו ברחובות ומיליוני פליטים עקורים". בניגוד לבעלות ברית אחרות של ארה"ב, הודו לא הטילה סנקציות על רוסיה, וגם לא גינתה את הפעולות הרוסיות באוקראינה. רוסיה היא הספקית הגדולה ביותר של ציוד לצבא ההודי. על פי הדיווחים, הבית הלבן התאכזב מהשתיקה ההודית על המלחמה.

דיפלומט רוסי לשעבר מתאר אווירת קרב במשרד החוץ הרוסי. בוריס בונדרב, שעד יום שני היה רשום כיועץ האו"ם בשליחות רוסיה בז'נבה, הזהיר כי עמיתיו הרוסים "הולכים ונעשים נונשלנטיים כאשר שוקלים שימוש בנשק גרעיני".

"הם חושבים שאם תפגע באיזה כפר באמריקה עם תקיפה גרעינית, אז האמריקנים מיד יפחדו וירוצו להתחנן לרחמים על ברכיהם", אמר בונדרב ל'ניו יורק טיימס'. "כך חושבים רבים מאנשינו, ואני חושש שזהו הקו שהם עוברים איתו למוסקבה", הוסיף. עבודתו של בונדרב בשוויץ התמקדה בעיקר בנושאי בקרת נשק ופירוק נשק.

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר כי מוסקבה תתמקד בפיתוח קשריה עם בייג'ין במקום לתקן את היחסים עם המערב. לברוב טען שהמערב הפגין "רוספוביה" מאז פתחה רוסיה במלחמה עם אוקראינה. "אם המערב רוצה להציע משהו במונחים של חידוש היחסים, אז נשקול ברצינות אם נזדקק לזה או לא", אמר לברוב, לפי אתר משרד החוץ הרוסי.

"עלינו להפסיק להיות תלויים בכל דרך באספקה ​​של כל דבר מהמערב כדי להבטיח פיתוח של מגזרים חשובים ביותר לביטחון, לכלכלה או לתחום החברתי של מולדתנו", אמר.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי דיבר בנאום הווידאו הלילי הקבוע שלו על מה שיכולה להיות אחת התקיפות הקטלניות ביותר של המלחמה. הוא אמר שההפצצה הרוסית בשבוע שעבר על העיירה דסנה, 55 קילומטרים צפונית לקייב, הביאה ל-87 הרוגים. זלנסקי אמר שרוסיה מנהלת "מלחמה מוחלטת" בארצו, וטען שכוחות רוסים תקפו 1,474 פעמים עם טילים על אוקראינה מאז החלה הפלישה ב-24 בפברואר, תוך שימוש ב-2,275 טילים שונים. לדברי המנהיג האוקראיני, רוב התקיפות הללו פגעו במטרות אזרחיות.

לאחר משפט שנמשך ארבעה ימים בלבד, גזר בית משפט באוקראינה מאסר עולם על חייל רוסי בגין רצח אזרח אוקראיני לא חמוש. זהו המשפט הראשון באוקראינה של פשעי מלחמה. הנאשם הודה באשמה ביום הפתיחה, עורך דינו שניתן על ידי אוקראינה טען החייל אמר שהוא רק מילא אחר פקודות.

לוהנסק גרמניה מלחמת אוקראינה רוסיה פיליפינים ולדימיר זלנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד