ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
שינוי דרמטי

שר האוצר לשעבר הפך לנהג מונית ומנסה לגמור את החודש

שר האוצר האחרון של אפגניסטן, חאליד פיינדה, שהיה שותף להקמת האוניברסיטה הפרטית הראשונה באפגניסטן, נוהג כעת במונית של אובר בוושינגטון, עבודת ההוראה שלו באוניברסיטת ג'ורג'טאון נותנת לו 2,000 דולר בלבד לסמסטר

שר האוצר לשעבר הפך לנהג מונית ומנסה לגמור את החודש
חאליד פיינדה: שר האוצר לשעבר של אפגניסטן צילום: מתוך הטוויטר

חאליד פיינדה שהתפטר מתפקיד שר האוצר ימים לפני שקאבול נפלה לידי הטליבאן באוגוסט האחרון, נוהג כעת במונית של אובר בוושינגטון וסביבתה, מלבד עבודתו כפרופסור באוניברסיטת ג'ורג'טאון, שם הוא מקבל 2,000 דולר לסמסטר. בראיון ל'וושינגטון פוסט', שר האוצר האחרון של ממשלתו של הנשיא לשעבר של אפגניסטן, אשרף גאני אמר כי הוא אסיר תודה על כך שמצא עבודה כדי לפרנס את משפחתו, אשתו וארבעת ילדיו.

הוא סיפר על הימים האחרונים של כהונתו. פיינדה אמר ל'וושינגטון פוסט' כי התפטר מתפקיד שר האוצר כאשר הנשיא אשרף גאני קרא לו לפגישה פומבית בשל כישלון משרדו בביצוע תשלום לחברה לבנונית. כשראה את זעמו של גאני, חשש פיינדה שאולי הוא ייעצר באשמת שווא. הוא הזדרז וטס לארה"ב, הוא עזב במהירות את המדינה לפני שכבר היה מאוחר מדי, והגיע לארה"ב. בני משפחתו עזבו לארה"ב שבוע לפני כן.

"כרגע, אין לי מקום" הוא אמר. "אני לא שייך לכאן, ואני לא שייך לשם. זו תחושה מאוד ריקה", אמר. לדברי השר לשעבר, אף אחד לא מעל האשמה. אפילו לא הוא עצמו. בעוד ארה"ב נטשה את האפגנים, לאפגניסטן לא היה רצון קולקטיבי לעשות רפורמה, הוא אמר. פיינדה למד על נפילתה של קאבול מהטלוויזיה ולאחר מכן בטוויטר. "כל מה שבנינו זה בית קלפים שקרס כל כך מהר. בית קלפים שנבנה על בסיס השחיתות. חלקנו בממשלה בחרו לגנוב גם כשהייתה לנו הזדמנות קלה ואחרונה. בגדנו באנשים שלנו". אמר השר לשעבר.

בימים שלאחר מכן, חבריו השרים לשעבר של פיינדה יצרו קבוצת וואטסאפ שבה הכעס הופנה כלפי מי שברחו מהמדינה. פיינדה אמר כי הוא התרחק מהשלכת הבוץ כיוון שלא ראה טעם. זאת לא הפעם הראשונה שחאליד פיינדה עוזב את מולדתו. ב-1992, כשהיה רק ​​בן 11, עברה משפחתו לפקיסטן עם תחילת מלחמת האזרחים באפגניסטן. עשור לאחר מכן, לאחר שהאמריקאים הפילו את הטליבאן, הוא חזר לייסד את האוניברסיטה הפרטית הראשונה באפגניסטן.

הוא עבד בסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי ובבנק העולמי, ובשנת 2008 הגיע לארצות הברית בפעם הראשונה, ולמד באוניברסיטת אילינוי, ב-2006 הוא הפך לסגן שר האוצר וב-2019 עבר לארצות הברית באופן זמני. ב-2020 הוא חזר לקאבול כדי לעבוד על פרויקט קצר מועד, עבור הנשיא גאני כשהוצע לו לתפקיד שר האוצר. משפחתו הייתה נגד ההצעה ופיינדה מצטער כעת על החלטתו.

חודשים לפני נפילת קאבול, אמר השר לשעבר, הוא ביקר בעמדת מכס לא חוקית מחוץ לקנדהאר. כאשר חקר את השוטרים שניהלו את הפעילות בהכנסות של מיליוני דולרים ביום, הוא אוים באיומי אקדח, שהסרטון שלו עדיין קיים בטלפון הסלולרי של השר. "מה גרם לשחיתות המסיבית שהרסה את המדינה האפגנית? אנוכיות? חוסר יכולת בירוקרטית של אפגניסטן? אסטרטגיה אמריקאית שהעצימה מפקדי מלחמה שהיטיבו להרוג את הטליבאן, לא משנה חוסר הרחמים שלהם או כמה הם גנבו?" השר לשעבר אמר כי הוא נושא את השאלות הללו כשהוא מלמד באוניברסיטת ג'ורג'טאון.

שר האוצר אפגניסטאן ארה''ב טאליבן אשרף גאני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד