כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
פערים עצומים

מתחילת הקורונה: בכל יום מתווסף מיליארדר חדש; מיליון איש מתדרדרים לעוני

ארגון אוקספם, מפרסם דו"ח על הפערים הגדלים בעולם ועל פיו, מאז תחילת מגיפת הקורונה, מיליארדר חדש נוצר כל 30 שעות, ומנגד, מיליון איש מתדרדרים לעוני כל 33 שעות: "העושר שלהם לא גדל בגלל שהם חכמים יותר או עובדים קשה יותר"

מתחילת הקורונה: בכל יום מתווסף מיליארדר חדש; מיליון איש מתדרדרים לעוני
מחוסר עבודה ברחוב. אילוסטרציה צילום: unsplash

573 איש נוספו למועדון המיליארדרים העולמי מאז 2020, והביאו את סך המילארדרים בעולם ל-2,668. לפי זה, מאז פרוץ הקורונה, מיליארדר חדש התווסף כל 30 שעות. אך מנגד, מיליון איש עלולים להידרדר לעוני בקצב דומה במהלך השנה הנוכחית, 2022.

הניתוח, המסתמך על מידע שנאסף ע"י פורבס, בדק את התגברות אי השוויון במהלך השנתיים האחרונות, ופרסומו תוזמן בסמוך לפתיחת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ, בו ישתתפו כמה מהאנשים העשירים ביותר בעולם, לצד מנהיגים מרחבי העולם.

סך ההון של המיליארדרים בעולם מאז תחילת המגפה נסק ב-3.8 טריליון דולר (42%) והגיע ל-12.7 טריליון דולר. חלק גדול מהעלייה תודלק ע"י רווחים גדולים בשווקי המניות, שנתמכו ע"י הזרמה מסיבית של כסף לכלכלה העולמית בניסיון לרכך את המהלומה הכלכלית שנגרמה ע"י המגפה. חלק גדול מהעלייה הגיע בשנה הראשונה למגפה, שלאחריה נרשמה התמתנות ואף ירידה מסוימת, כך אמר מקס לוסון, ראש מחקר אי-השוויון באוקספם.

במקביל, התרחבות אי-השוויון ומחירי המזון המאמירים עשויים לדחוק 263 מיליון בני אדם אל מתחת לקו העוני השנה, ולהחריב התקדמות של עשורים, כך אמרה אוקספם בחודש שעבר. "מעולם לא ראיתי עלייה כה גדולה בעוני ובעושר באותו זמן. זה הולך לפגוע בהרבה אנשים", אמר לוסון.

צרכנים ברחבי העולם מתמודדים בימים אלה עם נסיקת מחירי האנרגיה והמזון, זאת בעת שמנהיגי ומשקיעי התעשיות האלה גוזרים רווחים מעליות המחירים, לדברי אוקספם. מיליארדרים במגזרי המזון והחקלאות ראו את ההון שלהם גדל בלא פחות מ-382 מיליארד דולר (45%) בשנתיים האחרונות, ומאז 2020 התווספו לרשימת המיליארדרים העולמית 62 איש מהתחום. סך ההון של פרנסי מגזר הנפט, הגז והפחם גדל ב-53 מיליארד דולר (24%) מאז 2020.

בתעשיית התרופות נוצרו 40 מיליארדרים חדשים, על רקע המלחמה בקורונה והמיליארדים שהוזרמו למגזר. מגזר הטק אחראי אף הוא למיליארדרים חדשים רבים, ולשבעה מתוך עשרת האנשים העשירים בעולם, עליהם נמנים ג'ף בזוס, אלון מאסק וביל גייטס. הונם של עשירי המגזר צמח ב-436 מיליארד דולר והגיע ל-934 מיליארד בשנתיים האחרונות.

המחקר של אוקספם מראה שתאגידים בתחום המזון, האוכל והתרופות – תחומים בהם המחירים עלו בצורה ניכרת – הגיעו לרווחי שיא. עושרם של המיליונרים בתחומי המזון והאנרגיה עלה ב-453 מיליארד דולר בשנתיים האחרונות, כמיליארד דולר כל יומיים. חמש ענקיות האנרגיה הגדולות מרוויחות 2,600 דולר בכל שנייה, ויש 62 מיליארדרים חדשים בתחום המזון.

עשרת האנשים העשירים בעולם מחזיקים ברכוש השווה ל-40% מהעניים ביותר, כ-3.1 מיליארד בני אדם.

עשירי העולם מיסוי על עשירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד