כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
3 התנגדויות - 7 נשמות

"משחק הישרדות" // טור פרשנות פוליטי

המירוץ של בנט ולפיד, מי יהיה ראש ממשלת מעבר | מי הם הפראיירים העיקרים בכנסת הנוכחית | וגם: הנזק של מירי רגב | הטור הפוליטי של חני אדרי 

בנט, לפיד וגנץ השבוע
בנט, לפיד וגנץ השבוע צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

נראה כי הממשלה הנוכחית התפנקה בשבע נשמות. בכל פעם כאשר מספידים אותה (ובצדק, בכל אופן היא חוטפת זעזועים מימין ומשמאל) היא חוזרת שוב וממשיכה לתפקד.

עד כה היו שלושה מקרים בהם בנט ולפיד היו על סף התקף לב, כל פעם מישהו אחר מהם.

שניהם כמו רוב אזרחי המדינה מבינים היטב כי לממשלה שעון חול והוא הולך ואוזל, להעביר תקציב במצב הנוכחי זו משימה בלתי אפשרית ואין כמעט סיכוי שהממשלה תצלח זאת ועל כן בנט ולפיד יודעים היטב, כי עומדות בפניהם 2 סוגיות שמטרידות אותם יותר מכל דבר אחר.

האחת, חתירה להישגים עבור הבייס שלהם. זמן טרום בחירות הוא זמן מצוין לצבור חומרים אותם ניתן יהיה להציג לציבור חוקים כלכליים ורפורמות שונות שנועדו לשרת אותו.

מצבו של בנט אינו טוב בלשון המעטה, בשונה מלפיד שלבוחריו אין ציפיות גבוהות יתר על המידה ממנהיג והוצאת ביבי מבלפור, זו מטרה מספקת בשביל לתמוך בו גם בפעם הבאה. בנט, שהפר כל כך הרבה הבטחות בחירות והגרוע מכל, שינה את תפיסת עולמו ואת מפלגתו שלמרבה האירוניה מכונה: ימינה, יצטרך לעבוד קשה מאוד על מנת לנסות ולגייס מצביעים לכנסת הבאה. אין ספק שנראה שינויים משמעותיים, כמו חיבורי מפלגות, שינוי קהל יעד ועוד.

הסוגיה השנייה היא כמובן מי יהיה ראש ממשלת המעבר. לפיד כבר מבין כי הסיכויים להתממשות הרוטציה הם נמוכים עד אפסיים והמטרה מבחינתו כעת, היא לכל הפחות להיות ראש ממשלת מעבר.

אזכיר רק שבמקרה וח"כ מגוש יש עתיד, מר״צ, רע״מ ועוד, עורק, אזי הממשלה נופלת. חלומו של לפיד ייגנז והוא לא יישב על כיסא ראש הממשלה.

במידה ועוזב ח"כ (נוסף) מימינה והממשלה נופלת בגללו, בנט עוזב את כיסא ראש הממשלה (לא ניתן לומר בלפור משום שהוא מעולם לא גר שם) ומפנה אותו ללפיד. מצבו של בנט בכי רע והישארות בכיסא ראש הממשלה וניהול מערכת בחירות משם, זה בבחינת גלגל הצלה למפלגה הטובעת.

לא ניתן לכנות את זועבי בשם אחר מלבד סחטנית פוליטית. לא מדובר בכסף שהובטח מראש, שהרי אם כן הדרמה הפוליטית הייתה נחסכת מאיתו, אלא בשוחד בצורה הכי בסיסית שלו. איום על פרישה, פגישה עם ראשי ערים ערביות, לפיד פותח את הארנק ופתאום המשבר מסתדר. לא הייתי בהלם ככה מאז הכריז מנדלבליט על הגשת כתב האישום נגד נתניהו.

בניגוד לזועבי ניתן לשבח את ח"כ מיכאל ביטון שאין להתבלבל בדעותיו, הוא איש שמאל ומאז ומתמיד היה כזה, אז הוא בניגוד לממשלה המנותקת הזו, אכפתי ודואג לשכבות המוחלשות.

"ההפרעה" הזו לממשלה, לא הגיעה משום מקום. היו כל כך הרבה איתותים בהם הוא רמז על הקושי שלו בממשלה האנטי חברתית הזו, ועדיין חבריה כל כך מנותקים ומדושני עונג שאינם שמים לב לאיש מלבד עצמם.

מדוע בעצם צריך להגיע למצב כזה? איך קורה שמירב מיכאלי נותנת לליברמן להשתולל ולחוקק חוקים הפוגעים בשכבות החלשות וכאשר הוא מביע צער על כך היא מתעלמת ורק כשיש סכנה עבורה לשוב אל מסדרונות האופוזיציה, היא כמו יתר חבריה, מתעוררת.

מיכאלי לא תפיל את הממשלה גם אם יעלה חוק מטעם הקואליציה שאוסר על הדיבור המוזר שלה כמו: אתם.ן וכו'.

הטענה הראשונה שנשמעת והיא מגוחכת להפליא, זו השתייכות ביטון לביביסטים. באופן אבסורדי, מרושע ומנותק, מחליטה ממשלת "השינוי", כי כל חבר כנסת שסה"כ רוצה לעשות את עבודתו ולהצדיק את המשכורת שהוא מקבל, נחשד בביביזם.

כבר אין דאגה למוחלשים, או חקיקת חוקים בהיגיון. אין כלום מלבד, תתמוך בנו ותשתוק או שנאשים אותך בדאגה לנתניהו.

ועדיין, כל חבר ממשלה שלא עושה כעת כמעשה זועבי, הוא פרייאר. פשוט כך. בממשלה של 60 כיום 59 ואולי עד סוף היום עוד פחות, כל אחד אדון לעצמו וכל אחד יכול לדרוש עד חצי המלכות.

סער, בנט, לפיד, ליברמן ומיכאלי, כבר ידאגו לרפד אותו היטב ולמנוע ממנו את האפשרות לחשוב בכלל על הפלת הממשלה.

הקמפיין של הממשלה נגד האופוזיציה, הוא תקדימי. אמנם זו לא פעם ראשונה בתולדות ישראל שהקואליציה נזקקה לעזרת האופוזיציה, כבר קרו מקרים בהם גוייסו אצבעות לתמיכה בחוקים מסוימים, אך עליהום נרחב כל כך על 'החוצפה' של האופוזיציה שלא עוזרת לממשלה היא חסרת תקדים. הקמתם ממשלה עם מפלגה לא ציונית, שאינה תומכת בחיילי צה״ל? 'תאכלו את הכובע!' כמו שאומרים.

אפשר לדון בצד המוסרי בעניין, ובכלל בשיטה הזו בה יש מאבקי כוחות וחלקים בעם מפסידים מכך, אך אל תחליטו לשנות את הגישה רק כשזה מתאים לכם.

בשולי הדברים אפשר לציין את הנזק שח"כ מירי רגב גורמת לליכוד פעם אחר פעם. ההתבטאויות חסרות הרסן שלה, גורמות לנזק תדמיתי מטורף וכבר עתה ניתן לראות כיצד כל מפלגות ממשלת השינוי משתמשות בסרטונים בהם נשמעת רגב מזלזלת בכאב של אחרים. ושלא תבינו לא נכון, כל אותם מקרים שעליהם דיברה רגב, ואפילו נושאים הקשורים לנשים, לא מעניינים את מיכאלי כהוא זה. אך יש חשיבות בעולם שלנו גם לסגנון. זה המשחק ואלו הם כלליו.

קואליציה מיכאל ביטון ג'ידא רינאוי זועבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד