ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
ביקורת חריפה

בכיר איראני תוקף את הרוסים וקורא לגרש השגריר

פוליטיקאי איראני האשים את רוסיה ב'ירידה מהפסים' בנוגע לשיחות הגרעין ובשיבוש ההסכם מ-2015 שהיה מסייע לאיראן מבחינה כלכלית. הוא קרא לגרש את השגריר מאיראן בשל "פגיעה בגאווה והערכים של האיראנים"

בכיר איראני תוקף את הרוסים וקורא לגרש השגריר
הפוליטיקאי השמטולה פלאחטפישה צילום: Iran international

בראיון שפורסם בתקשורת המקומית, השמטולה פלאחטפישה, ראש ועדת מדיניות החוץ והביטחון הלאומי של הפרלמנט האיראני לשעבר, הוא הלך צעד קדימה וכינה את שגריר רוסיה באיראן לבאן דז'גריאן "פרסונה נון גרטה" (אישיות לא רצויה). הוא אמר "כל מדינה אחרת הייתה מגרשת אותו בגלל התנהגותו", והוסיף כי דז'גריאן ערער שוב ושוב את הגאווה והערכים של האיראנים.

בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, הנחה השגריר הרוסי את הכתבים האיראנים בטהרן כיצד לסקר את האירוע ולא להשתמש במילה 'מלחמה', אלא לקרוא לזה 'מבצע צבאי מיוחד' והדבר הזה הרגיז את הפוליטיקאי.

פלאחטפישה דיבר גם על המשבר הכלכלי הנוכחי במדינה וטען כי הוא הקצין את איראן עד כדי "שנושא פצצה גרעינית הגיע כעת לדיון בדיווחים בתקשורת". הוא הוסיף כי עבור חלק מהפוליטיקאים זה הופך לעמדה פוליטית. כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

הפוליטיקאי המתון-שמרני השמיע הצהרות נועזות בחודשים האחרונים ולא ברור באיזו מידה יש ​​לו את האישור של לפחות כמה חוגים בהיררכיית הרפובליקה האסלאמית. פלאחטפישה גם האשים כי רוסיה כי הרוויחה באופן יוצא דופן מההתערבות שלה בהסכם החדש שמתגבש בתוכנית הגרעין האיראנית, הוא אמר עוד כי שיחות הגרעין לא הוקפאו, אך הן עמדו בצל האירועים באוקראינה. יתר על כן, פלאחטפישה הזהיר כי ההתפתחויות בששת החודשים הקרובים עלולות לפגוע באופן בלתי הפיך במשא ומתן ולהפוך אותו לבעיה בלתי ניתנת לפתרון.

בהסבירו מה עשוי להתרחש במהלך ששת החודשים הקרובים, אמר פלאחטפישה כי סדרה של משברים אזוריים ועולמיים עשויים להתגבש כאשר המערב ניסה את כל כוחותיו נגד רוסיה, מצד שני, פינלנד ושוודיה מצטרפות לנאט"ו וזה יגרום למלחמה קרה בין מוסקבה לנאט"ו.

הוא הוסיף כי מצד שני, עלינו להמתין להתפתחויות אחרות הן באיראן והן בארצות הברית. ביידן עלול לאבד את תמיכתו בקרב הדמוקרטים בקונגרס והחלטותיו יעמדו בפני אתגרים קשים יותר מכיוון שהקונגרס יהיה נגד הסכם עם איראן.

פלאחטפישה האשים כמה כלי תקשורת ופוליטיקאים שמנסים לסקר באופן חיובי את הפשעים של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באוקראינה. הוא גם האשים שרוסיה התנגדה להסכם גרעין בינלאומי עם איראן עוד לפני הפלישה לאוקראינה. הוא טען כי המשימה של מנהל המשא ומתן הבכיר של מוסקבה בשיחות הגרעין בווינה, מיכאיל אוליאנוב, הייתה שלא ייחתם הסכם לפני הפלישה לאוקראינה.

בראיון נוסף כינה פלאחטפישה את תמיכתה הרשמית של טהראן במוסקבה טעות היסטורית שהובילה לבידוד איראן בקהילה הבינלאומית. בראיון האחרון שלו אמר פלאחטפישה כי פקידי הרפובליקה האסלאמית הקריבו שוב ושוב את האינטרסים של איראן למען שמירה על יחסים טובים עם רוסיה. בשלושה מקרים הכריזו גורמים רשמיים בעבר כי ייצוא הגז הטבעי של איראן לאירופה אינו כדאי מבחינה כלכלית. הם עשו זאת רק כדי להגן על המונופול של רוסיה על יצוא גז לאירופה, אמר.

רוסיה איראן הסכם הגרעין שגריר מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד