ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024
השיגו דוחות סודיים

נחשף: כך הצליחו האיראנים להתל במערב ולפתח גרעין

האיראנים השיגו לפני 20 שנה גישה לדוחות סודיים של הסוכנות לאנרגיה אטומית והפיצו אותם בין הבכירים שהכינו בעזרתם כתבות כיסוי וזייפו תיעוד כדי להסתיר חשודים בעבודות עבר על נשק גרעיני

נחשף: כך הצליחו האיראנים להתל במערב ולפתח גרעין
אילוסטרציה צילום: Pixabay

ברקע המו"מ התקוע על הסכם גרעין, מתפרסם כי איראן השיגה גישה לדוחות סודיים של הסוכנות לאנרגיה אטומית (סבא"א) לפני כמעט 20 שנה, והשתמשה בהם כדי להסתיר את פיתוח תוכנית הגרעין שלה ולהתחמק מבדיקות גרעיניות, כך דווח היום (רביעי) בוול סטריט ג'ורנל.

לפי הדיווח, איראן השיגה גישה לדוחות סודיים של סוכנות האטום של האו"ם לפני כמעט שני עשורים והפיצה את המסמכים בקרב בכירים, שהכינו בעזרתם כתבות כיסוי וזייפו תיעוד כדי להסתיר חשודים בעבודות עבר על נשק גרעיני, כך על פי גורמי מודיעין במזרח התיכון ומסמכים שנבדקו על ידי הוול סטריט ג'ורנל.

המסמכים של סבא"א והרשומות האיראניות הנלוות בשפה הפרסית חושפים כמה מהטקטיקות שבהן השתמשה טהרן עם הסוכנות, שעליה מוטלת המשימה לפקח על עמידה בהסכמי אי-הפצת גרעין והסכם הגרעין של 2015 מאוחר יותר.

גורמי מודיעין במזרח התיכון אמרו כי המסמכים של סבא"א, שסומנו חסויים על ידי הסוכנות, והרישומים האיראניים הופצו בין 2004 ל-2006 בקרב בכירי הצבא, הממשל ותוכנית הגרעין האיראנית. הסוכנות חקרה מידע המצביע על כך שאיראן עבדה על נשק גרעיני.

דייוויד אולברייט, נשיא המכון למדע וביטחון בינלאומי ומפקח נשק לשעבר של האו"ם, אמר כי "העובדה שהמסמכים הרגישים הגיעי לידי איראן, מייצגת הפרה חמורה של ביטחון הפנים של סבא"א". 

המסמכים שהגיעו לידי איראן היו בין יותר מ-100,000 מסמכים ותיקים שנתפסו על ידי המודיעין הישראלי בינואר 2018 מארכיון הגרעין בטהרן. חלק מהמסמכים כוללים הערות בכתב יד בפרסית על מסמכי סבא"א וקבצים מצורפים עם פרשנות איראנית. בכמה מהמסמכים שנבדקו פקידים איראנים דיווחו על "שיטות מודיעין" להשגת דוחות סבא"א.

איראן גרעין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד