כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

ניצחון לכולל פולין על תושבי 'בתי ורשה' בביהמ"ש העליון

תושבי שכונת בתי ורשה ערערו: ביקשו לתקן את כתב התביעה נגד כולל פולין, לאור ההסכם אליו הגיעו נאמני הכולל עם רשם ההקדשות • בית המשפט העליון דחה את הערעור

בתי ורשה. צילום: פלאש 90
בתי ורשה. צילום: פלאש 90

מכה לתושבי שכונת בתי ורשה: בית המשפט העליון דחה ביום ב' האחרון את הערעור שהגישו לתקן את כתב התביעה נגד 'כולל פולין', במסגרת המאבק המשפטי הממושך על השכונה.

קצת רקע: לפני שנתיים הגישו התושבים לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה להתערב בניהולו של ההקדש בירושלים, באמצעות החלפת הנאמנים. הם טענו כי הנאמנים על ההקדש, אשר משתייכים לחסידות גור, אינם פועלים לטובת ההקדש, ולפיכך עתרו להחלפתם ולמינוי נאמנים אחרים באמצעות קיום בחירות על-פי תנאי שטר ההקדש.

בהמשך, הוגש דו"ח ביקורת לרשם ההקדשות, על-ידי חוקר שמונה מטעמו, ובו מספר המלצות בעניין אופן ניהול ההקדש ומינוי הנאמנים. בעקבות הגשת הדו"ח, הגישו התושבים לבית המשפט המחוזי בקשה לתיקון כתב התביעה והוספת סעדים, בהתבסס על הדו"ח. בין היתר ביקשו כי בית המשפט יורה על החלפת נאמני ההקדש; על קביעת מנגנון שעל פיו ימונו נאמנים חלופיים, תוך התייחסות לאוכלוסיה שאליה ממוענות מטרות ההקדש; על מינוי נאמן זמני, רואה חשבון אשר יומלץ על-ידי רשם ההקדשות; על תיקון הליקויים בניהול ההקדש, ועוד.

בהחלטה שהתקבלה לפני 7 חודשים אישר בית המשפט המחוזי את תיקון כתב התביעה.

ביום 3.3.2013 הודיע רשם ההקדשות לבית המשפט המחוזי כי הגיש הליך נפרד לבית המשפט המחוזי. מדובר בבקשה לאישור הסכם בין רשם ההקדשות ובין נאמני ההקדש, ותוכנו "התחייבות לביצוע תכנית לתיקון ליקויים בהקדש". הסכם זה קיבל תוקף של פסק דין. התושבים, אשר סברו כי ההסכם בין רשם ההקדשות ובין נאמני ההקדש אינו עומד בתנאי של הגשת הליך משפטי עצמאי להחלפת הנאמנים, הגישו בקשה מחודשת להורות על תיקון כתב התביעה.

בהחלטה מיום 2.5.2013 דחה בית המשפט המחוזי את בקשתם. בהחלטתו קבע בית המשפט כי רשם ההקדשות אשר הגיש הליך עצמאי בעניין נאמני ההקדש מילא אחר ההחלטה מיום 24.1.2013. ההסכם בין הצדדים קבע כי ימונה להקדש רואה חשבון מלווה, על חשבון ההקדש, לתקופה של שנה. כמו כן הוסכם כי ההקדש יתקן את הליקויים שפורטו בדו"ח הביקורת, ליקויים אשר טרם תוקנו, ויבחן את הצורך בהחלפת בעלי תפקידים בהקדש או במינוי גורמים מקצועיים חדשים להקדש.

הנאמנים הוסיפו והתחייבו בהסכם לתקן את כל הליקויים שפורטו בדוח הביקורת. בעקבות כך, קבע בית המשפט המחוזי כי משננקט הליך על-ידי רשם ההקדשות בכל הנוגע לנאמני ההקדש, בהתבסס על דו"ח הביקורת, יש להורות על דחיית הבקשה לתיקון התובענה.

על החלטה זו הגישו התושבים את בקשת רשות הערעור בפני בית המשפט העליון - שכאמור, דחה השבוע את הערעור.

גורמים בכולל פולין מציינים כי מדובר ב"החלטה תקדימית של בית המשפט, שכן תקופה ארוכה שכנעו התושבים שהם עוזבים את דרך הכוח והאלימות ופונים לבית המשפט, סברו שהניצחון בידיהם, והנה המציאות טפחה על פניהם".
כולל פולין בתי ורשה תושבים ערעור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד