כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

ארגונים יהודיים נגד הרב הראשי לפולין: "תתפטר"

פרשת השחיטה: נציגי ארגונים יהודיים באירופה נגד הרב הראשי של פולין • חלקם קוראים לו להתפטר • "אמר לנו שהכל בשליטה עד שנודע לנו שזה לא כך, ואז כבר היה מאוחר לפעול"

הרב מיכאל שודריך (משמאל) גוזר סרט. צילום: בחדרי חרדים
הרב מיכאל שודריך (משמאל) גוזר סרט. צילום: בחדרי חרדים

איסור השחיטה היהודית בפולין ממשיך להסעיר את הקהילות היהודיות באירופה: ימים ספורים לאחר שהאיסור נכנס לתוקף, שורה של ארגונים יהודיים מותחים ביקורת קשה על התנהלותו של הרב מיכאל שודריך, הרב הראשי לפולין, בנושא השחיטה – כך מדווחת סוכנות הידיעות היהודית העולמית JTA.

לטענת נציג אחד הארגונים, ערב ההצבעה הגורלית בפרלמנט, "הרב שודריך אמר לנו שהכל בשליטה עד שנודע לנו שזה לא כך ואז כבר היה מאוחר לפעול בנושא".

נציג נוסף, הרב מנחם מרגולין, המשמש כמנכ"ל איגוד הארגונים היהודיים באיחוד האירופי (EJA), אף קרא לשודריך לעזוב את תפקידו בעקבות המחדל. "שודריך חסם ארגונים יהודיים שפעלו בכדי להציל את השחיטה בפולין, וזאת מתוך שיקולי אגו, בכדי שהוא יהיה היחיד שיעסוק בנושא. אני מגנה בחריפות את ההתנהלות של הרב שודריך וקורא לו להתפטר מתפקידו" אמר מרגולין לסוכנות הידיעות.

בתגובה טוען שודריך כי מאחורי דבריו של מרגולין עומדת "שנאת חינם". לדבריו, הוא "עמד בקשר" בנושא השחיטה עם הקונגרס היהודי האירופי וכן עם ועידת רבני אירופה. שודריך, ששוחח עם הסוכנות בתשעה באב, הוסיף כי "היום, אנחנו מעלים את זכר בית המקדש שנחרב בגלל שנאת חינם. כואב לראות שיש מי שלא למדו דבר מהעבר".

אולם נציגים נוספים משני ארגונים יהודים אירופאים שהסכימו לשוחח עם סוכנות הידיעות שלא לייחוס מותחים אף הם ביקורת על התנהלותו של שודריך במניעת סיוע מבחוץ בקשר להצבעה בפרלמנט בעניין השחיטה.

עוד נטען בכתבה נגד שודריך, כי לפני כארבעה חודשים, כאשר נודע לו שמשלחת רבנים הולכת להיפגש עם נשיא פולין בכדי לדון עמו, בין היתר, בנושא השחיטה, הוא לחם נגד היוזמה והוביל לביטול הפגישה ימים ספורים לפני קיומה, למבוכת כל המעורבים בנושא.

יצויין עוד, כי שודריך נחשב לדמות שנויה במחלוקת בחלקים מסויימים בציבור החרדי.

לצד זאת, נציג מארגון יהודי נוסף ששוחח עם סוכנות הידיעות דווקא הגן על שודריך ואמר כי "זה לא יהיה נכון לייחס את המחדל הזה לשודריך. האסטרטגיה שלו נכשלה בגלל בעיות פוליטיות פולניות פנימיות", לדבריו. "הרוב הגדול בו נדחה החוק מוכיח שמדובר בנושא רציני שהיה מחוץ לשליטתו של שודריך".

כזכור ביום שישי שעבר קיים הפרלמנט הפולני – ה'סיים' – הצבעה על חוק שנועד להסדיר את קיומה של השחיטה בפולין. החוק נדחה ברוב של 222 מול 178 תומכים. בתגובה לביטול החוק, אמר אתמול ראש הממשלה הפולני דונלד טוסק כי אין לו תכניות להציג חוק חדש שיציל את השחיטה.
פולין שחיטה נשיא מיכאל שודריך מנחם מרגולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד