י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ריאליטי רבני: מי נפלט, מי מתמודד, מי פרש

תם מועד הגשת המועמדות לתפקיד הרב הראשי • האם הגר"י דרעי אכן פרש • מה יחליט הגר"א אברג'ל • ומה יעלה בגורלו של הגר"ש אליהו • שרי רוט עושה סדר במשחקי הכס

הגר"ע יוסף והנסיכים
הגר"ע יוסף והנסיכים



ביום רביעי, בשעה 17:00, הסתיים השלב הראשון בדרך לבחירת שני הרבנים הראשיים הבאים - במירוץ שהחל לפני חודשים ארוכים, וידע טלטלות, תהפוכות, מאבקי כוח ומשחקי מוחות.

חוק הרב עמאר, דיל עמאר-סתיו, התלבטות הגרי"ד גרוסמן, פרישת הגר"א יוסף, תקיפת הרב סתיו, חקירת הרב מצגר - כל אלה הן רק חלק מהפרשיות הסבוכות שהשפיעו באופן ישיר ועקיף על ההליך.

כעת, שבוע לפני יום הבחירות, מסתמנת סוף-סוף התמונה המלאה, רשימת המתמודדים מושלמת, ויחד עמה - זהות חברי הגוף הבוחר.

הההתפתחות האחרונה היא הודעתו של הרב יהודה דרעי על פרישתו מהמירוץ, ברגע האחרון.

אך נפתח במירוץ לכס האשכנזי, שם התמונה יחסית ברורה כבר זמן רב: הרב דוד לאו הוא המועמד המוביל, הזוכה לתמיכה נחרצת הן מצד הגראי"ל שטיינמן והן מצידו של הגר"ע יוסף. המועמד הדתי-לאומי הרב דוד סתיו עשוי לקושש קולות מקרב נבחרי שר הדתות בגוף הבוחר, ובמקומות נוספים כראשי הערים וכדומה.

גם ראש ישיבת 'מרכז הרב', הרב יעקב שפירא, טרם נכנע ללחצים הגדולים שהופעלו עליו לפרוש מהמירוץ, כדי שלא לסכן את מועמדותו של הרב דוד לאו מול הרב דוד סתיו. מקורביו של הרב שפירא אופטימיים למדי, והם משוכנעים בשל הבטחות סודיות - כי דווקא הוא המועמד המוביל.

טרם ידוע איזה גורל יעלה בחלקה של מועמדות הרב אליעזר איגרא. האם ירוץ עד הסוף - או שמא יעביר את תמיכתו, השווה ככל הנראה קולות אחדים בגוף הבוחר, לאחד מהמתמודדים האחרים.

הרב יצחק יוסף ותומך. צילום: בחדרי חרדיםצילום: הרב יצחק יוסף ותומך. צילום: בחדרי חרדים
הרב יצחק יוסף ותומך. צילום: בחדרי חרדים


המאבק על הגלימה

אך המרוץ האשכנזי נדמה בקושי כחזרה גנרלית לעומת הדבר האמתי - הקרב על גלימת ה'ראשון לציון', שהחל במועמדותו של הגר"ש עמאר, שלרגעים היה נדמה כי התפקיד מונח בכיסו, והגיע למצב בו גם עתה, שבוע לפני הבחירות, אין פייבוריט של ממש, והיריבות שקולה לחלוטין.

בצמרת מובילים שני מועמדים: הרב יצחק יוסף, שנבחר על-ידי הגר"ע על פני אחיו הרב אברהם להיות מועמדה של תנועת ש"ס, צלח את המכשול שניצב בפניו בדמות תעודת הכושר לרבנות עיר, ומועמדותו נתמכת על ידי גוש יציב של אנשי הגר"ע בגוף הבוחר וגורמים ליטאיים בכירים.

מולו ניצב הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, הנתמך על-ידי מרבית חברי הגוף המשתייכים לזרם הדתי-לאומי, ואף זוכה לתמיכה מסויימת במקומות אחרים. אלא שבפניו של הגר"ש אליהו ניצבת משוכה קשה בהרבה - עתירה לבג"ץ, שתוכרע רק ביום שני הבא, יומיים לפני הבחירות. היועץ המשפטי לממשלה כבר הודיע כי לא יעניק לרב אליהו את הגיבוי המשפטי הנדרש בבג"ץ.

המועמד השלישי, הוא הגר"צ בוארון, הזוכה לתמיכתו של הגר"ש עמאר, ואשר חרף הלחצים האדירים מכיוונה של ש"ס - עדיין נחוש בדעתו להתמודד עד הסוף. מכיוון שמרבית תומכיו עשויים לבוא על חשבונו של הגר"י יוסף, עשויה מועמדותו להכריע לבסוף את הכף.

הגר"א אברג'ל, שאף הוא מתמודד, הוזמן לבקר בביתו של הגר"ע יוסף, הצפוי לבקש ממנו להסיר את מועמדותו, כדי שלא להזיק ולו בקולות בודדים לקרב הצמוד העשוי להיווצר, אך סביר להניח שלא יגיע לבסוף לביקור המדובר וירוץ עד הסוף. קיימת גם בעיה טכנית בחתימות שגייס עבור מועמדותו, כאשר חלקם כבר חתמו למועמד אחר. לחצים דומים מופעלים גם על הרב ד"ר רצון ערוסי, רבה של קרית אונו.

הרב צון ערוסי והרב אליהו אברג'ל, לא השיגו בשעה 17:00 את כמות החתימות הנדרשת על מנת להגיש מועמדות לכהונת הרב הראשי. אך הם קיבלו ארכה עד חצות להגשת המועמדות. ואכן, החתימות הושגו ומועמדותם אושרה.

הרב יהודה דרעיצילום: הרב יהודה דרעי
הרב יהודה דרעי


התרגיל של דרעי

מיד לאחר שאושרה במועצת הרבנות הראשית תעודת הכושר של הרב יצחק יוסף, נפתחה מחדש מסכת הלחצים המופעלת כבר מאז יום שישי האחרון על הרב יהודה דרעי, שהגיש ראשון את הטפסים למועמדות לכהונת רב ראשי ספרדי.

הערב, בעקבות הלחץ, התראיין הגר"י דרעי ב'קול ברמה', כשהוא מודיע על תמיכתו במועמדותו של הרב יצחק יוסף לתפקיד הרב הספרדי הבא. "כמי שגדלו על ברכיו של מרן כולנו מתיצבים ותומכים במועמודתו של הרב יצחק יוסף. ספריו מפורסמים בכל העולם, הוא הסמכות התורנית שעם ישראל זקוק לה ברבנות הראשית לישראל.

"עם ישראל ראוי למועמד בשיעור קומה כזה, ואשרינו מה טוב חלקנו שיש לנו הזכות לפעול למען בחירתו".

אלא שלמרות התמיכה הנמרצת ברב יצחק יוסף, עדיין מדובר ב'תרגיל', שכן המועמדות עצמה לא נמשכה כפי שמחייב החוק את מי שהסיר מועמדות, הטפסים עדיין מונחים ב'בית יהב' וריצתו לתפקיד עדיין תקפה.

ברקע ניצבת כוונה של גורמים המנסים להתנכל למועמדותו של הרב יצחק יוסף לעתור לבג"ץ בדבר חוקיות ה'מחטף' היום במועצת הרבנות הראשית. לטענתם, מלבד המחטף יש בעיה גם עם העובדה שהרבנים הראשיים אינם חתומים על התעודה, כפי שמחייב החוק. הרב עמאר יצא מהדיון בשל הקשר המשפחתי שלו עם הרב יוסף, והרב מצגר מנוע מלעסוק בענייני הרבנות.

"במקרה שבו תוסר מסיבות כאלו ואחרות מועמדות הרב יצחק יוסף, יפציע הרב יהודה מחדש כשמועמדותו שבה והופכת לרלוונטית יותר מתמיד", הסביר הערב אחד ממקורבי הרב.

הגר"י אדלשטיין יהיה בגוף הבוחר?

ומה יקרה בגוף הבוחר?

ובכן, ששה מחברי הגוף הבוחר רשומים לעת עתה כמתמודדים או כקרוביהם. מדובר ברבני הערים הגדולות: הגרי"מ לאו, הגר"ד לאו, הגר"י דרעי והגר"א יוסף, רב המועצה הגדולה הגר"ד סתיו, והדיין הותיק הגר"צ בוארון.

על פי פסיקת היועץ המשפטי עליהם לפרוש מהגוף הבוחר. הם יוחלפו ברבנים הבאים:

רבני הערים המחליפים, לפי הסדר: הרב נתן אורטנר מלוד, הרב שלמה בן חמו והרב משה הבלין מקרית גת, והרב יעקב אדלשטיין מרמת השרון.

את הרב סתיו יחליף רבה של תל מונד הרב שלמה צדוק, ואילו הגר"צ בוארון יוחלף בדיין הותיק הגר"ש מלכה.
רב ראשי בחירות סיכום מועמדים ראשון לציון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד