י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
העם היהודי מוקיר

השגרירות חנכה אנדרטה לזכר המסייעים ליהודים בשואה

אתמול חנכה שגרירות ישראל בטשקנט, אנדרטה לכבוד בני העם האוזבקי שקלטו פליטים יהודים ממזרח אירופה בזמן השואה. האנדרטה ניצבת בפארק הניצחון בטשקנט המנציח את הניצחון על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה.

השגרירות חנכה אנדרטה לזכר המסייעים ליהודים בשואה
האנדרטה שהוקמה צילום: שגרירות ישראל בטשקנט

אתמול חנכה שגרירת ישראל בטשקנט, זהבית בן הלל, אנדרטה לכבוד בני העם האוזבקי שקלטו פליטים יהודים ממזרח אירופה בזמן השואה. האנדרטה אותה יצרה הפסלת והארכיטקטית פרופסור מרינה בורודינה, היא פרי יוזמתו של ד"ר זאב לוין, חוקר מרכז אסיה. האנדרטה ניצבת בפארק הניצחון בטשקנט המנציח את הניצחון על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה. מרבית חברי הקהילה היהודית היום באוזבקיסטן (המונה בין 5000 ל-10,000 איש) הם צאצאיהם של אותם פליטים.

שגרירת ישראל באוזבקיסטן, זהבית בן הלל הודתה בטקס למשרד החוץ האוזבקי ולהנהלת הפארק על הסיוע בהקמת האנדרטה ואמרה: "למרות שקשיי המלחמה, עוני ורעב, לא פסחו גם על אוזבקיסטן, האוזבקים פתחו בפני הפליטים היהודים את דלתם ונתנו להם מחסה. גם היום כ-80 שנה לאחר הגעת הפליטים לאוזבקיסטן, ו-30 שנה לכינון היחסים הדיפלומטים בין המדינות, חשוב להזכיר אירועים אלה, המנציחים את הסובלנות והפתיחות האוזבקית".

על האנדרטה נכתב בעברית, אוזבקית, רוסית ואנגלית: "בין השנים 1941-1942, במשך תקופה קשה של מלחמה ומחסור, יותר ממיליון וחצי פליטים ומפונים הובאו אל אוזבקיסטן. ביניהם היו כמה מאות אלפים של פליטים יהודיים שהגיעו לכאן חסרי כל. בזכות הכנסת האורחים של בני העם האוזבקי, שחלקו עמם את פת לחמם, הם מצאו כאן מקלט ומחסה. העם היהודי ומדינת ישראל זוכרים מחווה זו ומוקירים על כך תודה".

שגרירות ישראל אוזבקיסטן אנדרטת זיכרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד